جشن پاییز در البرز به ضیافت «خرمالو»


حمیرا حیدریان
خبرنگار
یک میوه پاییزی با رنگی پاییزی که فقط هم در همین فصل پیدایش می‌شود، با عطری خاطره انگیز وارد ظرف میوه هایمان می‌شود، چند وقتی هست و قبل از اینکه تکراری شود، در اوج خداحافظی می‌کند و می‌رود تا سال بعد. هر چند درخت خرمالو در بسیاری از مناطق سردسیر تا معتدل ایران ریشه دارد اما به گفته کارشناسان تغذیه در استان البرز بویژه شهرستان کرج، این میوه از کیفیت مطلوبی برخورداراست؛ همین بهانه‌ای شده تا مسئولان میراث فرهنگی این استان نخستین جشنواره خرمالو را برگزار کنند. جشنواره‌ای که بیش از 500 هزار بازدیدکننده را جذب خود کرد.
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان این که هدف اصلی از برگزاری این جشنواره حمایت از باغداران خرمالو ومعرفی شهرستان کرج و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های هنری و سنتی این استان بوده است گفت: این جشنواره که به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مشارکت سازمان سیما و منظر شهرداری کرج در پارک ایران کوچک کرج طی 3 روز برگزارشد با هدف حمایت از صنایع دستی در سطح خرد جامعه، ایجاد نشاط عمومی در شهروندان و بستر توسعه فرهنگ عمومی، گردهمایی و نشاندن اقوام مختلف در کنار هم و همچنین وحدت فرهنگی بین اقوام مختلف ایران زمین صورت گرفت.
فریدون محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این جشنواره ازشهرستان کرج، تهران وگلستان بوده‌اند افزود: طی برآوردهای انجام شده بیش از 500 هزار نفر از این جشنواره دیدن کردند که می‌توان گفت استقبال بی‌نظیری بوده است. این مسئول خاطرنشان کرد: در این جشنواره 80 نفر از هنرمندان حضور داشتند که در حاشیه جشنواره خرمالو محصولات ۱۵ رشته صنایع دستی در قالب ۲۵ غرفه به معرفی صنایع دستی مناطق و محلات خود در این پارک پرداختند. وی گفت: در این جشنواره 3 روزه در کنار ارائه محصول خرمالو، هنرمندان در رشته‌های صنایع دستی مانند سفال، سرامیک، چرم، گلیم، زیورآلات، سنگ و... کارهنرهای دستی خود را در معرض نمایش گذاشتند. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج نیزبا بیان اینکه هدف این جشنواره معرفی هویت فرهنگی و تاریخی استان البرز و به ‌منظور آشنایی مردم با محصولات این استان بوده است گفت: بخش عمده باغ‌های شهر کرج و حومه استان البرز به درختان میوه از جمله خرمالو اختصاص دارد واز مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری و شورای ششم صیانت از باغ‌ها، فضای سبز، میراث‌ طبیعی و دارایی‌های ارزشمند شهر است و این جشنواره با این نگاه برگزار شد.
پیمان بضاعتی افزود: تا پایان سال جشنواره‌های مختلفی در حوزه‌های گردشگری برای اجرا در پارک ملی ایران کوچک برنامه‌ریزی‌شده تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در شهر و جذب گردشگر بیش‌ازپیش فراهم شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7790/12/593446/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها