پروژه ملی بم پس از 5 سال بلاتکلیفی تبدیل به نماد کاهگلی شد


کرمان- پروژه تقاطع غیرهمسطح پل ولایت شهر بم از جمله طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بزرگراه کرمان- بم- زاهدان برای رفع نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شده اما این پروژه از پنج سال پیش تاکنون بلاتکلیف مانده و اینک با صرف ۱۰۰ میلیون تومان هزینه اضافه، به نمادی کاهگلی تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، این پروژه سال 95 در محل میدان ورودی ابتدای شهر بم   در شورای شهر دور چهارم با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان به صورت روگذر مصوب شد.
کلنگ این پروژه فروردین ۹۶ با حضور رزم حسینی استاندار وقت به زمین زده شد و طبق وعده‌ها باید طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسید.
اما بعد از گذشت سه سال از کلنگ‌زنی این پروژه و کش و قوس‌های فراوان، درحالی که مردم بم چشم انتظار تکمیل و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر تقاطع غیرهمسطح روگذر پل ولایت بودند، معاون امور عمرانی استانداری کرمان در خرداد ۹۹ در جلسه‌ای در فرمانداری بم گفت: بررسی‌های کارشناسانه اداره راه و شهرسازی حاکیست پروژه پل ولایت بم به دلیل داشتن هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان معقول نیست و انجام نمی‌شود و سرانجام این پروژه متوقف شد.
وضع موجود این پروژه اینک درحالی با تبدیل سازه‌های آن به نمادهای کاهگلی همراه بوده و همچنان سرنوشت این نقطه مهم شهری، برای شهروندان باغ‌شهر جهانی بم مبهم است که باوجود گذشت این همه سال متولیانی که مسئول بخشی از هرکدام از پروژه‌ها بوده‌اند، دیگری را مقصر می‌دانند و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند.
فرماندار بم درباره این پروژه گفت: سال ۹۵ قرارداد پروژه با برآورد اعتباری ۱۸ میلیارد تومانی که پنج میلیارد تومان آن هزینه شده، منعقد شد. هادی شهسوارپور اظهار داشت: این پروژه جزو پنج پروژه مطالعاتی اداره کل راه و شهرسازی کرمان در بزرگراه ماهان- بم- زاهدان در طرح ملی رفع نقاط حادثه خیز شناسایی شده بود که پل زیرگذر ابارق هم یکی از همین پروژه‌هاست و متأسفانه هنوز تکمیل نشده و فقط دهنه‌های پل گذاشته شده است.
به گفته وی، جاده دو راهی خواجه عسکر دومین نقطه حادثه خیز خطرناک است که باید هر چه زودتر از طرف اداره کل راه و شهرسازی تعیین تکلیف شود زیرا تردد ماشین‌آلات سنگین در این مسیر زیاد و تاکنون روی این نقطه هم هیچ عملیاتی صورت نگرفته است.
فرماندار بم پروژه پل ولایت (ورودی شهر بم) را سومین نقطه حادثه خیز این منطقه دانست و افزود: باوجود اینکه بحث ساماندهی نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است اما متأسفانه ردیف اعتباری این پروژه بسته شده و باید این موضوع در سطح ملی پیگیری شود.
از سوی دیگر محمد بنی اسدی، سرپرست شهرداری بم توضیح داد: با توجه به اینکه مشخص نیست ادامه این پروژه چه زمانی باشد و ورودی شهر از شکل تپه خاکی که ایجاد شده و نشان می‌دهد پروژه‌ای نیمه کاره رها شده خارج شود، طرحی به شکل سنتی به صورت یک دیوار برای اتصال دهانه‌های پل به یکدیگر و با ایجاد نماسازی و فضای سبز در نظر گرفته شد. به گفته وی، این طرح سنتی کاهگلی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته است.
بنی اسدی اضافه کرد: در شورای شهر گفته شده به دلیل اینکه راه و شهرسازی هم به تعهدات خود عمل نکرده و پل میدان مهدویت را آغاز نکرده بنابراین انتظار می‌رود روند این پروژه مجدد با مشارکت راه و شهرسازی به صورت ۵۰ درصد ادامه پیدا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7790/12/593445/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها