لذت تماشای حقیقت


وحید فرجی
 عضو هیأت انتخاب
 بخش بلند
امکان مشاهده تعداد قابل توجهی از مستندهایی که طی یکی، دو سال اخیر تولید شده‌اند از جمله مشوق‌های من برای حضور در هیأت انتخاب جشنواره حقیقت بود، آن هم در شرایطی که مستندهای مذکور از جهت مضمون و ساختار نیز برخوردار از تنوع زیادی هستند. فراهم شدن امکانی برای مشاهده بیش از 70 مستند در خلال بررسی‌ها و در جایگاه داور، برای فردی همچون من که خود نیز در این عرصه فعالیت دارد یک فرصت طلایی است. آن هم در شرایطی که تعداد کمی از مستندهای متقاضی شرکت در جشنواره‌ها، از جمله «جشنواره حقیقت» امکانی برای اکران پیدا می‌کنند و این یکی دیگر از همان دلایلی به‌شمار می‌آید که در ابتدا در چرایی قبول چنین مسئولیتی به آن اشاره کردم.
تماشای مستندهایی که وارد میدان این رقابت نمی‌شوند امتیازی است که فارغ از این جایگاه براحتی ممکن نیست، از همین رو مسلم است که من مستندساز به صرف مشغله‌های کاری بسیار نیز حاضر به رد این فرصت نباشم. بیش از 15 سال است که به‌شکل جدی پیگیر سینمای مستند هستم و تماشای ساخته‌های مستندسازان ایرانی همواره یکی از دغدغه‌های جدی‌ام به‌شمار می‌آید. این مسأله در ارتباط با «جشنواره حقیقت» که مهم‌ترین اتفاق سینمای مستند در کشورمان است بیش از همه خودنمایی می‌کند.
بی‌هیچ تعارفی طی تمام دوره‌هایی که از برپایی این رویداد هنری می‌گذرد، هر سال با اتفاقی تازه در میان آثار روبه‌رو شده‌ایم. با‌وجود مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و از سویی موانعی که شیوع کرونا سبب شده، مستندسازان دست از کار نکشیده‌اند و در دوره فعلی هم شاهد تلاش قابل تحسین آنان بوده و هستیم.
اما در نگاهی گذرا به آثاری که متقاضی شرکت در این دوره بودند می‌توان به تنوع در موضوعات و فرم‌های ساختی فیلم‌ها اشاره کرد. این در شرایطی است که تمرکز سازندگان مستندهای سال‌های گذشته، چه در خلال برپایی «جشنواره حقیقت» و چه حتی فراتر از این رویداد هنری اغلب بر مسائل اجتماعی بود. اما در این دوره افزون بر موضوعات اجتماعی در دیگر مضامین همچون محیط زیست، پرتره مشاهیر فرهنگ و هنر، تاریخ، ورزش، قوم نگاری و دفاع مقدس نیز با آثار متعددی در میان مستندهای منتخب بخش بلند روبه‌رو هستیم. از همین بابت در سال‌جاری که مصادف با پانزدهمین دوره «جشنواره حقیقت» می‌شود هم در فیلم‌های ارسالی و هم در چگونگی انتخاب آثار شاهد جدیت در رعایت همه استانداردهای فیلمسازی هستیم.
به اتکای مواردی که مختصر درباره برخی از آنها خواندید بی‌اغراق انتخاب از میان مستندهای ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال کاری به مراتب دشوار بود. در نهایت 23 فیلم موفق به شرکت در بخش بلند پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت شدند. امیدوارم دوستان و همکاران مستندساز و همچنین علاقه مندان این عرصه فرصت تماشا و بهره مندی از این فیلم‌ها را از دست ندهند، سینمای مستند کشورمان امسال شاهد کارهای ارزشمندی خواهد بود؛ ساخته‌هایی که اطمینان دارم پانزدهمین دوره این جشنواره را به یاد ماندنی خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7790/8/593434/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها