واکنش ها به استعفای «جورج قرداحی»


زهره صفاری/ وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در حالی برای رهایی کشورش از شکاف دیپلماتیک اخیر با عربستان و همپیمانان عرب ثروتمند سعودی‌ها در خلیج فارس تن به استعفا داد که به رغم پادرمیانی فرانسه در این هیاهو، همچنان حل بحران بیروت با اما و اگرهای بسیاری همراه است.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، گرچه استعفای «جورج قرداحی» ماه‌ها است که نه تنها در روابط لبنان با برخی کشورهای منطقه‌ای، که در حوزه داخلی نیز مورد مناقشه و بحث بود اما با حواشی و واکنش‌های بسیاری همراه شده است. در حالی که شماری از رسانه‌های وابسته به عربستان، پیشتر مدعی شده بودند عربستان به «قرداحی» پیشنهاد داده بوده در ازای دریافت مبلغی حدود یک میلیون دلار استعفا کند، وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان ضمن رد این اتهامات، صراحتاً در نشست خبری درباره استعفایش گفت: «من نمی‌خواهم ابزاری برای آسیب رساندن به لبنان و برادران لبنانی‌ام در عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باشم. منافع کشور و مردمانمان و کسانی که از من حمایت کردند به منافع شخصی‌ام و حتی جایگاه وزارتی‌ام ارجحیت دارد.» اما در شرایطی که «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان استعفای «قرداحی» را پیش درآمدی برای رایزنی‌های «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در سفر پیش رو به عربستان برای رفع مناقشات با لبنان خواند و «مکرون» نیز از این استعفا به عنوان «برگ برنده» مذاکرات پیش رو با طرف سعودی تعبیر کرده است اما «بشار الحلبی»، تحلیلگر سیاسی در این‌باره به الجزیره گفت: «من چندان به این شرایط خوشبین نیستم چراکه تصور نمی‌کنم این امر چندان در رفتار عربستان تأثیرگذار باشد و سعودی‌ها به این استعفا اهمیتی بدهند.» اما این استعفا با واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج از لبنان همراه بود. به گزارش «الشروق»، جمعی از سیاستمداران اهل تسنن این کشور از جمله نخست‌وزیران سابق آن همچون «سعد حریری»، «فؤاد سینیورا» و «تمام سلام»، دیدگاه «قرداحی» را مسیری برای تقویت روابط برادرانه و تسهیل منافع عمومی اعراب در حوزه روابط لبنان و کشورهای عرب اعلام کردند. «نجیب میقاتی» نیز مانند اسلاف خود از این استعفا استقبال کرد اما «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان با موضعی محتاطانه گفت: «ما درگیر بحرانی پیچیده هستیم که باید حل و فصل شود. وزیر اطلاعات ما نیز دیدگاهش را قاطعانه بیان کرد؛ برخی آن را پذیرفتند و بعضی‌های دیگر مقابل آن قرار گرفتند. امیدواریم این شرایط مسیری برای مذاکره باشد و نه دیکته شدن سیاست‌ها با کشورهای (عرب) خلیج فارس.»
همزمان حزب‌الله لبنان که از سوی رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها به بازیگردانی این استعفا متهم شده بود با تقدیر از بیانیه‌های «قرداحی»، عربستان را به فرافکنی و ایجاد کمپین‌های ناعادلانه علیه او متهم کرد. «سید حسن نصرالله» نیز در توئیتی نوشت: «حزب‌الله شجاعت جورج قرداحی در دفاع از مظلومیت مردم یمن را ستوده و آن را پرافتخار می‌داند.» به نوشته ایسنا به نقل از المیادین، «عبدالملک العجزی»، عضو هیأت مذاکره‌کننده صنعا نیز گفت: «استعفای قرداحی گواهی برای تبرئه متجاوزان نیست. وی موضعش را در وزارتخانه‌اش اعلام کرده است اما این استعفا برای عربستان بیش از پیروزی به شکست نزدیک بوده و نشاندهنده شکنندگی روابط لبنان با برادران عربش است.» با پذیرش استعفای «جورج قرداحی» از سوی «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، «عباس الحلبی»، وزیر آموزش عالی این کشور به دستور نخست‌وزیر به صورت موقت و تا زمان معرفی وزیر جدید، سرپرستی وزارت اطلاع‌رسانی را عهده‌دار شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7790/4/593416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها