تأثیر خانواده هنردوست بر کودک


  شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
دنیای هنر دنیای بسیار عمیق و پیچیده‌ای است که خود را در قالب یک اثر به ظاهر ساده از نظر عامه مردم نشان می‌دهد. زندگی در این دنیا سبک و سیاق مخصوص به خود را دارد. وقتی فردی از دوران کودکی در خانواده‌ای بزرگ می‌شود که یکی از انواع و اقسام شاخه‌های هنری در آن خانواده جاری است آن فرد نیز به‌صورت خواسته و ناخواسته از طریق دیدن و شنیدن از همان ابتدای کودکی به یادگیری آن هنر مشغول می‌شود و ناخودآگاه ذهن او مملو می‌شود از رفتارها و اثرات مثبت یا منفی معاشرت‌ها، درس آموخته‌ها، روابط و...که هنر در خانواده او به همراه خود آورده است. او با تمام آموخته‌های مستقیم یا غیرمستقیم پا به بزرگسالی می‌گذارد و حتی اگر فرد هنرمندی هم نشود باز هم اثرات زندگی هنری خانواده‌اش را در ناخودآگاه ذهنش به همراه خود به دوران بزرگسالی و سالمندی می‌برد و در طول عمر رفتارهایی که از خود بروز می‌دهد ناشی از همین اثرات است.
از نظر روانشناسی رفتارهایی که ما در بزرگسالی انجام می‌دهیم یک نوع نقش‌آفرینی اثرات رفتاری و تربیت دوران کودکی است. انسان رفتارها و اتفاقات دوران کودکی را که بر ذهنش تأثیر گذاشته در بزرگسالی در رفتار و برخورد، انتخاب‌ها و... بازآفرینی می‌کند. این اثرات می‌تواند مثبت باشد یا منفی. به طور مثال اگر در دوران کودکی آسیبی از سوی والدین یا اطرافیان به وی وارد آمده باشد مثلاً طردشدگی از سوی والدین را تجربه کرده باشد در بزرگسالی نیز در ناخودآگاه ذهنش به‌دنبال انتخاب آدم‌هایی می‌رود که او را رها می‌کنند یا خود آنها را رها می‌کند. درمان و حل این مسأله راهکارهایی را می‌طلبد که عنوان کردنش در اینجا نمی‌گنجد.
با این توصیف می‌توان گفت وقتی فردی خانواده‌ای هنرمند و هنردوست را تجربه کند و اثراتی از جمله خوب دیدن، خوب شنیدن، عمیق فکر کردن، بیان مفاهیم و معانی از طریق خلق اثر هنری و غیره را در ناخودآگاه ذهنش تا بزرگسالی حمل می‌کند و رفتارها و انتخاب‌ها، معاشرت‌ها و... او متأثر از همان اثرات خواندن کتاب، دیدن فیلم، شنیدن موسیقی خواهد بود. البته گاهی اوقات تأثیر هنر بر روان فرد او را متفاوت از بقیه افراد جامعه می‌کند و شاید هم این تفاوت در دیدگاه و انتخاب‌هایش او را در اقلیت جامعه قرار می‌دهد که یکی از اثرات در اقلیت ماندن، انزوا و شکنندگی روحی است زیرا این افراد از دوران کودکی با نوع دیگری از معاشرت و زندگی آشنا می‌شوند که اثرات آن را در تمام طول عمرشان با خود به همراه دارند. این نیز نوعی نقش‌آفرینی آموخته‌هایی است که از ناخودآگاه ذهنش ناشی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/16/592696/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها