بسیج، میقات عاشقان


اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
راهبرد امام خمینی(ره) در شکل‌دهی نهاد بسیج، تدبیرهوشمندانه‌ای بود که ظرفیت‌های مردمی را تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی کرد. راهبردی که با پشتوانه‌های عظیم اقشارمختلف مردم، شاخص‌های وحدت ملی را وسعت بخشید و به‌ فضای همدلی در جامعه دامن زد. این تدبیر در شرایطی به‌ کار گرفته شد که کشور در آستانه بحران آفرینی‌های دشمنان استقلال وآبادانی این مرز وبوم قرار داشته و لازمه مقابله با انبوه دشمنی‌ها، شکل‌گیری هویتی با ویژگی‌های فراگیر و نهادینه بود تا برمأموریت جلب مشارکت همدلانه و همه جانبه عموم ایرانیان فائق آید. جوهره چنین هویتی که در دفاع هشت ساله بروز کامل یافت، ایثار و از خودگذشتگی در حد اعلا بود. روح و روحیه‌ای که نقش تعیین‌کننده‌ای در خلق حماسه‌ها برعهده گرفت و دشمن آماده و تا بن دندان مجهز را مستأصل و با واقعیت انکار‌ناپذیرعنصر برتری بخش نیروهای خودی مواجه ساخت. ارتش بعث عراق که از ماه‌ها قبل تدارک حمله می‌دید و تقریباً همه جوانب کار را سنجیده و با مطالعه دقیق و از روی برنامه مرزهای کشورمان را به سوی شهرها و مناطق استراتژیک پشت سر گذاشت، در همان ابتدای کار متوجه شد که قدرت مانور نیروهای مردمی را نادیده گرفته است.
 سازمان بسیج در یک روند تعاملی، با هدف مشارکت دادن مردم در سطح کلان وملی به‌عنوان یک راهبرد مبتکرانه از سوی امام‌خمینی‌(ره) محسوب می‌شود. آنگونه که می‌توان گفت پایه‌گذاری خردمندانه بسیج مردمی، در راستای مفاهیمی همچون «دفاع ملی»، ریشه در تفکر امام(ره) در ارتباط با نسبت مردم با حکومت و حکومت با مردم دارد.
اساساً در جهان بینی امام خمینی(ره) همان گونه که دین از سیاست جدا نیست، حکومت هم از مردم جدا نیست، بلکه حکومت از آن مردم و برای مردم است که نتیجه طبیعی آن نیز پشتیبانی مردم از حکومت خواهد بود.
امام خمینی(ره) در این ارتباط می‌فرماید: همه ملت از دولتند و دولت هم از ملت است. دولت و هر چه متعلق به دولت است، خدمتگزار ملت است و ملت هم پشتیبان دولت، و تا این هماهنگی میان قشرها هست، این جمهوری اسلامی آسیب نخواهد دید. (صحیفه ج 20 ص 498)
حضور نیروهای داوطلب مردمی با عنوان بسیجی در کنار نظامیان و پشتیبانی اقشار مختلف مردم تحت پوشش نهاد بسیج از رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس، عرصه‌های نبرد را سرشار از شور و نشاط کرده و در نتیجه صحنه جنگ را به سود ملت ایران رقم زد و به پایان برد.
صدام بر این باور بود که توان رزمی ایران به‌دلیل ضربه‌های متعدد و قطع ارتباطش با بیگانه فاقد قدرت دفاعی است و با همین باور سرعت پیشرفت خود را بر‌اساس سرعت تانک‌هایش می‌سنجید و مدعی بود که سه روزه خوزستان را تصرف خواهد کرد. دیکتاتور بغداد اما به‌هیچ‌وجه تصور نمی‌کرد قدرت دیگری که با درایت و مدیریت امام‌(ره) شکل گرفته در برابر ارتش وی صف‌آرایی کرده و مانع پیشروی ماشین جنگی عراق شود. کما اینکه بلافاصله پس از هجوم سراسری ارتش بعث عراق سامانه‌های بسیج مردمی در وسعت کشور فعال شده و با حضور بی‌دریغ اقشار مردم در خطوط مقدم جبهه‌های جنگ اعم از غرب و جنوب توان دفاعی کشور از مرزهای ملی را به ظهور رسانید. همچنین درکلیه شهرها و روستاها پشت جبهه‌ای پرتوان با پشتیبانی از رزمندگان در مشارکتی بی‌بدیل ایجاد و بروز صحنه‌های شورآفرین، به جنگ جلوه‌ای از زندگی بخشید. امام خمینی(ره) با الفاظی شیوا و با بهترین بیان به تبیین این جلوه‌ها پرداخته و بر تأثیر حضور بسیج در دوران 8 ساله دفاع مقدس اینگونه تأکید می‌نماید: «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق می‌دهد. بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند. بسیج، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج، لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از نخستین تا آخرین امضا نموده‌اند.» (صحیفه نور ج 21، ص 52)


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/16/592694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها