گروسی سفر خود به ایران را بی‌نتیجه خواند

مدیرکل دست خالی آمد، دست خالی برگشت


نتایج مذاکرات اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه با یک متن تفاهم برای حل و فصل اختلافات موجود همراه نشد اما انجام گفت‌وگوها در یک فضای سازنده و توافق برای ادامه مذاکرات نشان از آن دارد که دو طرف عزم خود را برای عبور از مشکلات جاری جزم کرده‌اند. این گفت‌وگوها که یک روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام صورت گرفت به توافق دو طرف برای ادامه مذاکرات با هدف خاتمه دادن به موضوعات اختلافی انجامید.
«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس در سفر اول آذرماه به تهران گفت‌وگوهای مهمی را با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه انجام داد. «گروسی» در بازگشت به وین در یک نشست خبری بعد از ملاقات‌های خود در تهران خبر داد که رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه باقی مانده است.
مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: «علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به مجتمع «تسا» به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشده است.»
به گفته «گروسی» این مسأله به طور جدی بر توانایی آژانس برای تداوم اطلاع از وضعیت کارگاه تأثیر می‌گذارد. او با تأکید بر اینکه آژانس ارتباط با ایران را ادامه می‌دهد تا بتواند موضوعات جاری را حل و فصل کند،  یادآور شد که برای رسیدن به این هدف هر اندازه که لازم باشد، با مقام‌های ایران برای حل این مسائل تعامل می‌کند.
ادعای مدیرکل آژانس مبنی بر عدم پیروی تهران از تعهداتش در چارچوب بیانیه 12 سپتامبر به توافق همکاری سه ماهه‌ای بود که ایران بعد از متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی با آژانس نهایی کرد و بر اساس آن قرار شد به رغم عدم دسترسی مستقیم و زنده آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، دوربین‌های این سازمان همچنان به ثبت اطلاعات ادامه دهد و اگر مشکلات جاری میان دو طرف حل و فصل شد، این اطلاعات در اختیار آژانس قرار گیرد. اما ممانعت تهران از ارائه مجوز به آژانس برای تعویض دوربین‌های خود در مجتمع هسته‌ای «تسای کرج» که پیش‌تر به دلیل حمله خرابکارانه با خسارت‌هایی رو‌به‌رو شده بود، سبب نارضایتی مقام‌های آژانس شد. همین امر سبب شد که «گروسی» جهت حل این موضوع و همچنین اختلافی که پیرامون یکی از مراکز هسته‌ای ایران به وجود آمده بود، به تهران سفر کند.
حمایت مسکو از رایزنی‌های تهران و آژانس
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین هم در واکنش به سفر مدیرکل آژانس به تهران و تأکید بر حمایت کشورش از تلاش‌های جاری گفت: اگر چه این سفر بی نتیجه بود و توافق کامل صورت نگرفت اما آژانس به همکاری با طرف ایرانی برای حل مسائل باقی‌مانده ادامه خواهد داد.
یک روز بعد از ملاقات‌های تهران، نشست شورای حکام آژانس از روز گذشته با محوریت بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز شد. گفتنی است اعضای شورای حکام در این نشست ۳ روزه درباره گزارش کمیته همکاری‌های فنی، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری‌ اسلامی ایران با در نظر گرفتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، درخواست پادمان در کره‌شمالی و اجرای توافقنامه پادمان‌های NPT در سوریه بحث و گفت‌وگو می‌کنند.
اگرچه سفر اخیر «گروسی» به ایران نتوانست گره چندانی از اختلافات جاری بگشاید اما اعلام آمادگی کشورمان برای تداوم بخشیدن به رایزنی‌های دیپلماتیک با آژانس می‌تواند به معنای گشوده ماندن روزنه‌های روشنی جهت حل اختلافات با یک نسخه قابل قبول برای هر دو طرف باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/3/592677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها