رئیس عدلیه در دیدار با قضات:

تاجایی که امکان دارد حکم زندان و حبس داده نشود


رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارشی که از لغزش یکی از قضات بازداشت شده به‌دست او رسیده بود، خواستار بررسی علل لغزش و آسیب، انگیزه و عوامل آن شد تا جلوی لغزش از مبدأ گرفته شود، نه آنکه افراد سقوط کنند و بعد برایشان ابراز تأسف شود.
به‌گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که روز گذشته در مجتمع دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران حضور یافته بود، در نشستی با قضات این دادگاه‌ها، مراقبت نسبت به هوا‌های نفسانی و وسوسه‌های شیطان و شیطان صفتان را ضروری خواند و گفت: گاهی انسان بر اثر هوا‌های نفسانی و وسوسه شیطان لغزش پیدا می‌کند، اما گاهی هم برای انسان برنامه‌ریزی و نقشه طراحی می‌کنند و دام بر سر راهش می‌گذارند که باید بیشتر مراقب بود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارشی که به‌تازگی از تخلف یک قاضی بازداشت شده مطالعه کرده است، افزود: بعد‌از خواندن این گزارش بلافاصله رئیس دادگستری و رئیس مجتمع قضایی و بازپرس این پرونده را به دفترم دعوت کردم تا علل لغزش را بررسی و آسیب شناسی کنیم که چه انگیزه و عواملی باعث لغزش شده  و آیا امکان پیشگیری وجود داشته است یا خیر.
او تأکید کرد: باید جلوی لغزش را از مبدأ گرفت نه آنکه اجازه دهیم افراد سقوط کنند و بعد برایشان ابراز تأسف کنیم.
اژه‌ای خطاب به قضات، خواستار تدبیر برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها شد و گفت: نباید اجازه داد یک پرونده یک سال بماند و بعد بررسی و معلوم شود نقص داشته و تازه بخواهید برای رفع نقص آن را عودت دهید. وقتی پرونده‌ای ارجاع شد ترتیبی اتخاد کنید اجمالاً نگاه کنید و اگر نقص داشت همان موقع برای رفع نقص اقدام کنید یا اگر نیاز به کارشناسی داشت زودتر اقدام شود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم به یک نظام قضایی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی دست یابیم، اظهارکرد: در تهران ۱۱۵ شعبه تجدیدنظر مصوب داریم، ولی به لحاظ کمبود قاضی فعلاً فقط ۸۲ شعبه تجدیدنظر فعال است.
او از رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان کمیسیون نقل و انتقالات خواست که با افزایش قضات و مستشاران مورد نیاز دادگاه‌های تجدید نظر، در حد مقدورات تعداد شعب این دادگاه‌ها را افزایش دهند تا روند رسیدگی به کار مردم تسریع شود. محسنی اژه‌ای گفت: امر قضایی سنگین است و در حال حاضر بیش از حد متعارف کار برای کارمندان و قضات تعریف شده است، لذا باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود.
رئیس قوه قضائیه درباره برخی احکام در محاکم تجدیدنظر نیز با بیان اینکه مجازات باید متناسب با جرم باشد؛ از قضات خواست وضعیت زندانیان را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند تا کسانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط و مرخصی دارند، بی‌دلیل در زندان نمانند، ضمن اینکه تاجایی که امکان دارد حکم زندان و حبس داده نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/2/592674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها