اظهارات منفی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در آستانه مذاکرات وین

امیدواریم دوباره با برجام محدودیت‌های دائمی را اعمال کنیم!


سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران درباره مواضع دولت بایدن در قبال ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه دولت بایدن، آیا مذاکرات وین روز دوشنبه هشتم آذر [۲۹ نوامبر] نتیجه مثبتی دربر خواهد داشت، گفت: همان طور که می‌دانید، ما چند ماه سعی کرده‌ایم مذاکرات از سر گرفته شوند. پیشرفت خوبی در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده بود. از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران، وقفه‌ای چندماهه در این مذاکرات افتاد. بنابراین، امیدواریم دولت جدید ایران در وین حاضر شده و با حسن نیت، پیشرفت‌هایی را که در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده بود مبنای کار قرار دهد.
پرایس ادامه داد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام [توافق هسته‌ای]، بهترین و مؤثرترین ابزار است که می‌توان با آن محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد و مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شد.
او در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا دولت بایدن در نظر دارد برای جلب اعتماد اقداماتی انجام دهد که روند این مذاکرات آسان‌تر شود، بیان کرد: ما به وضوح گفته‌ایم که حاضر نیستیم برای چنین چیزی اقدامات یکجانبه‌ای انجام دهیم. به نظرم این موضوع را از ماه آوریل روشن کرده‌ایم. امیدوارم همین جدیت در هدف را در ایرانی‌ها هم موقع بازگشت‌شان به وین در هفته بعد، شاهد باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در توضیح اینکه آیا امریکا راغب به انجام دادن توافقی موقتی با ایران است یا نه، گفت: ما راغب به آزمودن این طرح هستیم که ببینیم آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسیم یا نه. این اولویت ماست چون بهترین راه برای اطمینان یافتن از این است که از دست یافتن ایران به یک سلاح هسته‌ای، به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی ممانعت شود. محتاطانه نیست که فرضیات و احتمالات را قبول کنیم، دقیقاً به این خاطر که فرصتی کمتر از یک‌ هفته برای آزمودن این امر داریم که آیا دولت جدید ایران با حسن نیت مذاکره خواهد کرد یا نه. بعد از آن به چیزهای بیشتری پی خواهیم برد.
پرایس در پاسخ به این سؤال که آیا تیم مذاکره کننده امریکا برای دیدن این حسن نیت از جانب ایران، یک بازه زمانی درگرفته است یا نه، توضیح داد: متأسفانه یکی از پیچیدگی‌ها این است که این مذاکرات به طور غیرمستقیم با ایران انجام می‌شود. بنابراین، این روندی است که به نوعی باید تکرار شود. این روند، روندی است که مستلزم رایزنی‌های عمیق ما با شرکایمان در گروه ۱+۵ در وین است. آنها در برخورد اول متوجه خواهند شد دولت جدید چه رویکردی را در پیش می‌گیرد و ما هم ارتباط نزدیکی با آنها خواهیم داشت. طبعاً این کاری است که ما از زمان پایان یافتن دور ششم مذاکرات و در چندین ماه پیش انجام داده‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/2/592673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها