جانشین خلیل زاد به دوحه می‌رود

ازسرگیری مذاکرات امریکا با طالبان


امریکا در حالی که هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، خبر داد هفته آینده مذاکراتی دو هفته‌ای را با طالبان آغاز خواهد کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اعلام این خبر، اعلام کرد فرستاده ویژه این کشور در امور افغانستان نیز قرار است با همین هدف طی روزهای آینده راهی دوحه شود. «ند پرایس» خبر داده: «دو طرف قرار است درباره منافع ملی حساس درباره افغانستان شامل مقابله با تروریسم و عبور امن شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که می‌خواهند از این کشور خارج شوند، مذاکره کنند.» به گفته او، مسأله ارسال کمک‌های بشردوستانه و اوضاع اقتصادی در افغانستان نیز در این دیدارها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
در همین حال «توماس وست»، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان که جایگزین زلمای خلیل‌زاد شده نیز در مصاحبه‌ای با صدای امریکا، با این ادعا که نشانه‌هایی برای به رسمیت ‌شناختن حکومت طالبان از سوی چین و روسیه وجود ندارد، تأکید کرده حتی اگر روسیه و چین طالبان را به رسمیت بشناسند، امریکا این کار را نخواهد کرد. به گفته «وست»، در کنار میلیاردها دلار سرمایه افغانستان در بانک‌های امریکا، حدود دو میلیارد دیگر در بانک‌های خارجی وجود دارد که مشکل مشابه در زمینه انتقال به حساب دیگر وجود دارد.
پیش از این هم واشنگتن بارها تأکید کرده بود دارایی‌های افغانستان در بانک‌های این کشور را آزاد نخواهد کرد؛ اما طالبان همواره خواستار رهایی این پول شده‌اند.
سخنگوی طالبان با تأیید آغاز مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان گفته‌است که در این مذاکرات تلاش می‌شود تا پول‌های بلوکه شده افغانستان آزاد شود. دیروز نیز «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان با اشاره به اینکه مقام‌های طالبان در چهارچوب توافقات دوحه هرازگاهی با نمایندگان امریکا دیدار داشته‌اند، گفت: «با ادامه این دیدارها تعهدات تازه می‌شود و نگرانی‌ها از بین می‌رود و تلاش صورت می‌گیرد که پول‌های بلوکه شده مردم افغانستان آزاد و مشکلات اقتصادی حل شود.» او گفته ‌است که طالبان به تعهداتش پایبند است و از طرف مقابل نیز خواسته‌اند که هر از گاهی دوطرف نشست داشته‌ باشند. سهیل شاهین، دیگر سخنگوی طالبان نیز به اسپوتنیک گفت که طالبان می‌خواهد با ایالات متحده در دوحه در مورد به رسمیت شناختن دولت خود، مشارکت ایالات متحده در بازسازی افغانستان و آزادسازی دارایی‌های افغانستان گفت‌وگو کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/4/592655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها