سوءاستفاده دو حزب اصلی امریکا از تبرئه ریتنهاوس

نشانه‌های یک دموکراسی معیوب


یانگ شنگ، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی
‌مترجم: وصال روحانی
پرونده کایل ریتنهاوس که موج تازه‌ای از اعتراضات را در امریکا موجب شده، نشان می‌دهد که نحوه قضاوت در این کشور تا چه حد معیوب و دموکراسی در امریکا تا چه میزان صوری و لرزان است. جنایت ریتنهاوس سفیدپوست و 18 ساله که برخاسته از تمایل تبعیض‌ نژادی در وی بود، به‌جای اینکه یک راه‌حل مؤثر و دائمی برای این گونه تخطی‌های بزرگ اجتماعی فراهم آورد، تبدیل به ابزاری برای جنگ قدرت بین دو حزب بزرگ امریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه) شده و هر دو به‌گونه‌ای می‌کوشند دیگری را مقصر اصلی بسط این گونه جنایات نژادی در امریکا جلوه دهند.
صدور حکم بی‌گناهی برای ریتنهاوس در عین محرز بودن خطای این جوان تندرو، به اعتقاد هر نهاد سیاسی و دولت دموکراتیکی در سطح جهان، سند تازه‌ای از پنهان‌کاری و سودجویی نهادهای قضایی و بواقع سیستم سیاسی امریکا است. با این اوصاف جای تعجب ندارد در انتخابات میان دوره‌ای 2022 و انتخابات جدید ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2024، گردهمایی‌ها و تنش‌های بزرگ و تازه‌ای روی دهد که در جریان انتخابات 2020 و پیروزی خبرساز جو بایدن مقابل دونالد ترامپ هم به چشم خورد و آرامش را از شهرها و خیابان‌ها گرفت و حتی موجب تهاجم هواداران لجام گسیخته ترامپ به ساختمان کنگره امریکا شد که رسیدگی قضایی به آن به سبب مکانیسم کند و توأم با تبعیض محاکم قضایی امریکا هنوز ادامه دارد.
تحلیلگران چینی معتقدند نهادهای سیاسی امریکا به جای حل ریشه‌ای مسائل تبعیض‌نژادی و محدود کردن اعمال جنایتکارانه نژادپرست‌ها، به عمد اهمال و در رسیدگی قضایی به آن تأخیر می‌کنند تا اختلافات بین راستگرایان و چپگرایان‌ها و سفیدها با سیاهان شدت بگیرد و آنها بتوانند از آب گل‌آلود، درشت‌ترین ماهی را برای خود صید کنند. کنسولگری چین در شهر
سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای امریکا نیز در همین ارتباط بیانیه‌ای خطاب به اتباع چینی ساکن این منطقه منتشر کرده و از آنان خواسته در تظاهرات علیه تبعیض نژادی یا راهپیمایی‌های حمایت از ریتنهاوس حاضر نشوند و با سایر اهالی شهر در این خصوص بحث و جدل نکنند.
بایدن که متوجه وخامت اوضاع پس‌از صدور حکم دادگاه به‌سود ریتنهاوس شده، خواستار حفظ آرامش از سوی مردم شده و تأکید کرده که گاهی آرای حاکم قضایی لزوماً مورد توافق او هم نیست اما باید به این آرا به قصد صیانت امنیت اجتماعی و حفظ سلامتی مردم احترام گذاشت و کل جامعه را به چالش نکشید. با این حال همگان می‌دانند که بایدن در یک موقعیت سخت اجتماعی و
«دو راهی بدون امکان خروج» قرار گرفته است. زیرا هم باید طبق مانیفست حزبش که هرگونه سرکوب طبقاتی و تبعیض نژادی را تقبیح می‌کند، عمل و اظهار نظر کند و هم باید به گونه‌ای حرف بزند که رأی دهندگان انتخابات بعدی را که اغلب سفیدپوست‌اند و به تبع آن تمایل شدید به حفظ جان سیاهپوستان ندارند و این مسأله از دغدغه‌های اصلی آنان نیست، از خود نا امید و رویگردان نکند.
اینک هر دو حزب بزرگ امریکا به‌جای تأکید بر تأدیب درست ریتنهاوس و متنبه کردن سایر‌نژاد پرستان از طریق مجازات این جوان خاطی در صدد سوءاستفاده از تبعات اقدام او در راستای موجه جلوه دادن آرمان‌ها و ایده‌های خود هستند. دموکرات‌ها می‌گویند ماجرای ریتنهاوس محصول ایده‌های پوپولیستی و قرون وسطایی ترامپ و نظایر اوست که هرچیزی را که در تضاد با حقوق برابر انسان‌ها و محدود کننده سفید‌ها باشد، بر نمی‌تابند و جمهوری خواهان نیز مدعی‌اند که ماجرای ریتنهاوس نشانه تازه‌ای از موجه بودن قانون استفاده از سلاح گرم و آزادی فروش‌آن به مردم است زیرا وقتی قانون و پلیس‌ها نمی‌توانند در تمامی سطح شهرها حاضر و ناظر بر حسن اجرای قوانین امنیتی باشند، باید به شهروندان از هر طبقه و نژادی امکان استفاده از هر وسیله‌ای را برای حفظ جان‌شان داد.
در همین ارتباط ترامپ نیز در دفاع از حرکت ریتنهاوس که با کشتن دو مرد سفید پوست و زخمی کردن یک فرد دیگر در ناآرامی‌های ماه آگوست 2020 (مرداد 1399) همراه شد، گفته است: «مشخص است که ریتنهاوس این کار را تحت فشار شدید روحی انجام داده و نخست خودش مورد یک تهاجم شدید قرار گرفته است. اگر این نمونه‌ای روشن و قطعی از دفاع از خود نباشد، معلوم نیست از آن به چه چیز دیگری می‌توان تعبیر کرد.» شاید اظهار نظر تازه لوژیانگ تحقیق گر ارشد آکادمی عالی علوم اجتماعی چین در پکن بهترین پاسخ و تحلیل درباره موضع‌گیری ترامپ باشد. وی می‌گوید: «این شرم آور است که رئیس‌جمهور پیشین امریکا به‌جای محکوم کردن هرگونه اعمال تروریستی از این قبیل، از اقدام نژادپرستانه یکی از هم تبارهای خود دفاع و آن را موجه توصیف می‌کند. او می‌داند که هرچه بیشتر در جامعه امریکا شکاف و اختلاف بیندازد بیش از پیش برای فتح انتخابات 2024 و کنار زدن بایدن بخت خواهد داشت.»
منبع: Global Times

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/4/592654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها