طوفان تورم نجومی در سبد خانوارهای امریکایی


زهره صفاری/ رشد سرسام‌آور تورم در امریکا و در نتیجه آن افزایش قیمت اقلام ضروری مانند مواد غذایی و به‌طور کلی مشکلات زنجیره تأمین، بانک‌های غذا در بسیاری از مناطق ایالات متحده را برای پر کردن سبد غذایی خانوارهای نیازمند با بحرانی جدی روبه‌رو کرده است.
براساس آخرین آمار سایت «لیوینگ نیودیل»، در حال حاضر و بویژه پس از بحران کرونا در جهان، باوجود برقراری طرح‌های حمایتی دولت برای بیکاران و...، به طور تقریبی 30 میلیون امریکایی با بحران غذا روبه‌رو هستند. این در حالی است که قیمت گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ رشدی 10.5 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته را تجربه کرده است. به نوشته «نیویورک تایمز» پیش‌بینی شده است مردم امریکا امسال سنگین‌ترین هزینه تاریخ تعطیلات را برای تهیه غذای عید شکرگزاری که امشب برگزار می‌شود، متحمل شوند. در عین حال کمبود نیروی کار در بانک‌های غذا، چرخه توزیع را نیز دچار مشکلاتی جدی خواهد کرد.
«ناتاشا لموس» مدیر اجرایی بانک غذای بنیاد «ویمیکرز» معتقد است: «کمبود نیرو در بخش توزیع ضربه‌ای اساسی به برنامه‌های ما وارد می‌کند که در نتیجه آن بسیاری از خانواده‌های نیازمند به دلیل این بحران نمی‌توانند سبد غذایی خود را دریافت کنند. در عین حال قیمت گاز نیز رشدی نجومی داشته و علاوه بر کم شدن نیروی کار، شمار نیروهای داوطلب نیز روندی کاهشی را شاهد بوده است.»
به نوشته «یو‌اس‌ای‌تودی»، افزایش قیمت‌ها همزمان با شیوع کووید19، شمار خانواده‌های در صف دریافت سبد غذایی را بالا برده است. در این شرایط قیمت‌ها در 12 ماه سال گذشته رشدی 6.2 درصدی داشته که نرخ تورم امریکا را در 30 سال گذشته بی‌سابقه نشان داده است. در این میان ایالت‌های غربی و جنوبی با نرخ 6.6 درصدی رشد قیمت‌ها بیشترین آسیب را از شرایط تورمی دیده‌اند.
به باور ناظران پاندمی کرونا، طوفان ویرانگر اقتصادی در امریکا را تکمیل کرده است. «وینس هال»، رئیس دفتر ارتباطی غیردولتی دولت در امور غذایی امریکا با بیش از 200 بانک غذایی زیرمجموعه گفت: «به طور طبیعی زمانی که بحرانی طبیعی در منطقه‌ای ایجاد می‌شود بانک‌های غذایی برای کمک اعزام می‌شوند اما طوفان «کووید19» هر 50 ایالت امریکا را درنوردیده و نه تنها بانک‌های غذا بلکه حدود 60 هزار مرکز خیریه و مراکز توزیع غذای مردمی نیز آسیب دیدند. از طرفی قیمت مواد غذایی رشدی نجومی داشته به طوری که اگر به طور مثال پیش‌تر ماهانه با صرف 50 دلار قادر به تأمین مایحتاج غذایی بودیم، حالا باید 100 دلار بابت آن پرداخت کنیم.»
در طول یک سال گذشته دولت امریکا با تخصیص طرح‌های حمایتی برای بازه زمانی کوتاه مدتی توانست تعادل را برقرار کند اما انقضای این طرح‌ها در آستانه سال جدید مانند طوفانی سبد خانوارها را خالی‌تر از گذشته خواهد کرد. این در حالی است  که نرخ تورمی بر هزینه داروها و حتی انسولین نیز اثرگذار شده است که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، بخش درمانی را نیز با مشکلاتی جدی روبه‌رو کند.
به‌طور معمول بانک‌های غذایی امریکا از چهار مسیر طرح‌های دولتی، اعانه از سوی زنجیره‌های تأمین غذا، اعطای سبد غذا توسط انجمن‌ها و همچنین مشارکت خیرین تأمین بودجه می‌شود. در حال حاضر با توجه به مصوبه‌های کنگره در طرح‌های پشتیبانی از آسیب دیدگان کرونا نقش دولت می‌تواند پررنگ‌تر باشد اما هنوز سرنوشت این طرح‌ها در سال‌جاری مشخص نیست.
گرچه در این میان وزارت کشاورزی امریکا با وعده تزریق 32 میلیون دلار به مراکز تأمین گوشت و مرغ امیدواری زیادی به تسهیل این شرایط دارد. این در حالی است که به دلیل آسیب مشاغل در دوران شیوع کووید19، حجم اعتبارات تخصیصی از چرخه‌های تأمین مواد غذایی و عمده‌فروشان نیز بشدت کاهش یافته و مشارکت خیرین نیز روند نزولی داشته است.
«هالیگان»، مدیر یکی از بانک‌های غذا معتقد است: «ما بسختی یک سوم اقلام لازم را خریداری کرده‌ایم چراکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشت. این در حالی است که در کنار این امر، هزینه حمل و نقل را نیز داریم که ارقام آن نیز دو برابر شده است.»
دردسر بزرگ «بایدن» و دموکرات‌ها
با وجود نرخ بی‌سابقه تورم در یک سال گذشته، کاخ سفید این معضل را موقت خواند و از کاهش قیمت‌ها تا 2022 خبر داد اما با تداوم شیب صعودی قیمت‌ها در آخرین ماه‌های سال‌جاری، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در بیانیه‌ای معضل تورم کشور را اولویت نخست خود عنوان کرد و تورم را آسیب بزرگ جیب مردم امریکا عنوان کرد. وعده او برای حل این مشکل پس از امضای طرح زیرساختی 1.2 میلیارد دلاری پررنگ‌تر شد. اما این افزایش نرخ تورمی برای رئیس جمهوری که براساس آمار ماه آگوست با تنزل محبوبیت روبه‌رو شد باورپذیری وعده‌های او برای بهبود شرایط اقتصاد و سبد مردم را با اما و اگرهایی همراه کرده است. در عین حال شرایط فعلی برای دموکرات‌ها نیز که انتخابات میاندوره‌ای کنگره را پیش رو دارند هشداری جدی به شمار می‌رود. به باور کارشناسان آنچه اوضاع را برای «بایدن» و دولتش دشوارتر کرده است میراث بحران‌سازی است که سلفش«دونالد ترامپ» با تبیین سیاست‌های مهاجرتی برای او به وجود آورده است. چراکه تحلیلگران «بیزینس اینسایدر»، یکی از بزرگترین عوامل در این رشد تورمی را افزایش قیمت نیروی کار می‌دانند که بسیاری از شرکت‌ها را از زمین‌های کشاورزی تا چرخه توزیع با مشکلات اساسی روبه‌رو کرده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/4/592650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها