جلال مقامی در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین»:

نیاز مالی به کسی ندارم


سعیده احسانی راد/  جلال مقامی دوبلور پیشکسوت کشورمان گفت: سکته روی صدایم اثر گذاشته، این صدا دیگر صدایی نیست که در دیدنی‌ها یا در فیلم‌هایی که دوبله کرده‌ام باشد، صدایم دیگر جان ندارد.
جلال مقامی دوبلور باسابقه کشورمان در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» با اشاره به سخنانی که از وی نقل شده، گفت: من به خاطر شکستگی پا ۸ ماه است که با واکر راه می‌روم و اصلاً از خانه بیرون نمی‌روم، کرونا هم مزید بر علت شده که بیشتر در خانه باشم. اما از نظرمالی به کسی نیاز ندارم، آدم نیازمندی نیستم و از کسی هم پول نمی‌خواهم. نیازمندی‌ام را فقط در برابر خدا نشان می‌دهم.
وی افزود: گفته‌اند کسی به من محل نمی‌گذارد اما اصلاً این‌طور نیست. مردم به من خیلی لطف دارند و احوالم را می‌پرسند.
وی درباره فیلم‌هایی  که در آن دوبله داشته، افزود: دیگر خواب فیلم‌هایی را که دوبله کرده‌ام هم نمی‌بینم، آثاری مثل جنایت و مکافات، بینوایان و دکتر ژیواگو که جزو فیلم‌های درشت تاریخ سینما هستند و از روی بهترین آثار ادبی جهان ساخته شدند.
وی این فیلم‌ها را نوعی کلاس هنرپیشگی دانست و گفت: وقتی این فیلم‌ها در سینماها به نمایش درمی‌آمد سینماها جای سوزن انداختن نبود. ما جای بزرگ‌ترین هنرمندان سینمای جهان حرف می‌زدیم. آن فیلم‌ها نوعی کلاس هنرپیشگی بود. هنرپیشه‌ها آنقدر خوب بازی می‌کردند که دوبلورها را به بازیگران نزدیک می‌کرد تا هم ریزه‌کاری‌های بازیگری را پیاده و هم مطابق بازی آنها صحبت کنند.
وی به فیلم‌هایی که این روزها دوبلورها مجبور هستند روی آن حرف بزنند اشاره کرد و ادامه داد: فیلم‌های اکشن سامورایی که یک نفر بالا و پایین می‌پرد و ۱۰ نفر را می‌کشد از سینمای واقعی چیزی را به مردم نشان نمی‌دهد؛ دوبلورهای بیچاره چطور روی این فیلم‌ها حرف بزنند؛ خوب و بد حرف زدن‌شان چه فرقی می‌کند.مقامی تصریح کرد: دوبلورهای امروز گناهی ندارند، فیلم‌ها خوب نیستند و امکانات یک دوبله خوب را در اختیار ندارند. وقتی بازی‌ها قشنگ باشد و داستان فیلم جذابیت داشته باشد و به‌عنوان یک اثر ادبی به مردم معرفی شود دوبلور هم مطابق بازی آنها خوب صحبت می‌کند. یادم می‌آید یک بار در برنامه‌ای با خانم الهی قمشه‌ای حضور داشتم، وقتی به من گفتند بالای سن بیا، گفتم تا وقتی شما هستید من چه حرفی دارم بزنم؟ نسل ایران ادبیات را با شما شناخته، خانم قمشه‌ای وقتی پایین آمدند گفتند این چه حرفی است که شما می‌زنید، ما با دیدن فیلم‌هایی که شما دوبله کردید کتاب جنایت و مکافات و جنگ و صلح را خواندیم و با آثار ادبی بزرگ جهان آشنا شدیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/15/592648/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها