کرونا و گرما آمار بیکاری را در «تهران کوچک» افزایش داده است

30هزار فرصت شغلی در هرمزگان ایجاد می‌شود


زهره توکلی
خبرنگار
هرمزگان از استان‌هایی است که علاوه بر مشاغل پایدار، تنوع مشاغل فصلی در آنها نمود بیشتری دارد، چرا که بواسطه موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و بندری بودن، مشاغل خاصی نظیر پرورش میگو، صیادی و... که جزو حوزه کشاورزی می‌شود، در این استان‌ها ایجاد شده است.وجود تنوع در مشاغل فصلی این استان موجب شده که شمار زیادی از شهرهای دیگر کشور برای کسب درآمد و یافتن شغلی هرچند موقت به این استان‌ها سفر کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه آمار دقیقی از مشاغل فصلی و ثابت در استان هرمزگان وجود ندارد و آنچه گفته می‌شود بر اساس برآوردهای آماری برگرفته از سرشماری‌هاست، به «ایران» می‌گوید: بیشترین مشاغل فصلی و موقت در استان به حوزه‌های کشاورزی نظیر آبزی پروری، صید و صیادی و نیز کشت‌های سنتی صیفی جات، خرما و... مربوط می‌شود.
هادی ابراهیمی با تأکید بر اینکه بیشترین مشاغل در استان شامل مشاغل پایدار می‌شود، می‌افزاید: مشاغل مربوط به حوزه حمل و نقل، صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی که صنایع بزرگی هستند، از جمله مشاغل پایدار محسوب می‌شوند.
وی با اعلام اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است امسال 30هزار فرصت شغلی ایجاد شود، تصریح می‌کند: از آنجا که هرمزگان، استانی تجاری است و بیش از 60درصد تجارت کشور در این استان انجام می‌شود لذا بیشترین مشاغل در این استان در حوزه تجارت و حمل‌ونقل بنادر بخصوص در بخش خدمات آنهاست.این مسئول اضافه می‌کند: برخی از کسب و کارها در این استان نیز براساس سرمایه گذاری‌های کلان در شرکت‌های نفتی و فولاد ایجاد شده است که کمتر تحت تأثیر تحولات اقتصادی قرار می‌گیرند. بخش دیگری هم پیمانکاران هستند که در پروژه‌های عمرانی و راهسازی و ساخت و ساز مشغول به‌ کار هستند.
رئیس مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان کرد در همه جای دنیا شهرهای بندری، شهرهای ملی و فراملی محسوب می‌شوند چون سرمایه گذاری‌های کلانی در اسکله‌ها صورت می‌گیرد و صاحبان آن کالاها نیز لزوماً بومی آن مناطق نیستند و ممکن است از شهرهای دیگر وارد شده باشند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه هرمزگان جزو استان‌های مهاجرپذیر است و در این زمینه رتبه هفتم کشوری را دارد، می‌گوید: در سال‌های 90 تا 95 در مجموع 65هزار نفر برای مشاغل مختلف وارد استان هرمزگان و 47هزار نفر از این استان خارج شده‌اند و بیشترین مهاجرانی که برای فعالیت در مشاغل مختلف وارد استان شده‌اند به ترتیب از استان‌های فارس، کرمان، تهران و در مراتب بعدی از خوزستان، اصفهان و سیستان و بلوچستان بوده است.
ابراهیمی با اعلام اینکه حدود 20درصد مشاغل استان هرمزگان فصلی است، می‌افزاید: برخی از مشاغل نظیر مشاغل ساختمانی و کشاورزی سنتی در این استان تحت تأثیر آب و هوا و در فصول گرم سال به‌دلیل گرمای شدید کاهش می‌یابد و به جای آن در فصل‌های دیگر سال که استان‌های دیگر کشور سرد است، فعال‌تر می‌شود. بنابراین بسیاری افراد از استان‌های دیگر کشور در این فصول با هدف کاریابی به هرمزگان می‌آیند به همین دلیل این استان همیشه در زمینه نیروی انسانی، نرخ مشارکت بالایی داشته به‌طوری که این نرخ در هرمزگان از متوسط کشوری بالاتر بوده است.
وی می‌افزاید: بیشتر افراد شاغل در مشاغل فصلی بخصوص در زمینه صیادی و کشاورزی بومی هستند و آنهایی که از استان‌های دیگر وارد هرمزگان می‌شوند بیشتر در بخش خدمات حوزه‌های تجاری و ساختمانی نظیر حمل‌ونقل و... در اسکله‌ها مشغول به کار خواهند شد چون جزو مشاغل ساده تری است همچنین فصلی هم نیستند و جزو مشاغل پایدار هستند.
این مسئول در خصوص سهم بومی‌های استان در مشاغل ثابت می‌گوید: یکی از مشکلات در استان بحث مهارت آموزی است، چرا که در بسیاری از بخش‌های فنی و تخصصی مشاغل از قدیم الایام از نیروهای متخصص استان‌های دیگر استفاده می‌شد اما در چند سال اخیر به‌دلیل پیگیری‌های مسئولان استانی و قوانین سعی شده سهم بومی‌های استان از اشتغال پایدار افزایش یابد.
وی درصد نسبی اشتغال افراد غیربومی و بومی استان در حوزه صنایع و فولاد را 30 به 70 درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که هرمزگان، استانی با کارکرد ملی است لذا از استان‌های دیگر نیز برای کار وارد این استان بویژه بندرعباس می‌شوند.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: هرمزگان نیز به نوعی تهران کوچک است یعنی تعداد بومی‌ها و غیربومی‌ها مشخص نیست، چرا که بسیاری از ساکنان آن متولد این استان نیستند اما ده‌ها سال است که در این استان سکونت دارند و مشغول به کار هستند لذا فقط بر اساس تعریف دقیق بومی و غیربومی بودن افراد می‌توان آمار دقیق و درستی در این زمینه داد.
رئیس مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان درباره میزان سالانه اشتغالزایی مشاغل فصلی و پایدار در هرمزگان می‌گوید: اگر منظور از مشاغل پایدار، مشاغلی است که نیروهای انسانی آن بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند، تعداد بیمه شدگان امسال در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته حدود 4هزار نفر افزایش داشته است اما همچنان نرخ بیکاری استان در کشور بالاست و در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد که یکی از دلایل آن به‌دلیل کرونا بوده و دلیل دیگر این است که در ماه‌های گرم سال به‌دلیل وضعیت آب و هوایی استان، بیکاری افزایش می‌یابد و در فصول سرد سال وضعیت اشتغال بهتر می‌شود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/12/592633/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها