شکایت اپل علیه سازنده جاسوس افزار «پگاسوس»


اپل شکایتی علیه شرکت صهیونیستی NSO Group و همچنین OSY Technologies شرکت مادر آن به‌ دلیل جاسوسی از کاربران امریکایی با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس تنظیم کرد.
به‌ گزارش ایسنا، اپل اعلام کرد درصدد است استفاده از هر گونه نرم افزار، خدمات یا دستگاه‌های این شرکت را برای NSO Group ممنوع کند تا از سوءاستفاده بیشتر جلوگیری شود. اپل جدیدترین شرکتی است که علیه NSO Group که سازنده ابزار هک پگاسوس است و فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را هدف قرار داده است، دست به اقدام می‌زند. مقامات امریکایی اوایل ماه میلادی جاری، این شرکت را در فهرست سیاه تجاری قرار دادند. همچنین NSO Group با اقدام حقوقی یا انتقاد شرکت‌های مایکروسافت، فیس‌بوک، آلفابت و سیسکو روبه‌رو است.
شرکت اپل در شکایتی که در دادگاه منطقه‌ای منطقه شمالی کالیفرنیا تنظیم کرد، اعلام کرد ابزارهای NSO Group در سال ۲۰۲۱ به منظور حمله به مشتریان اپل استفاده شده و شهروندان امریکایی توسط جاسوس افزار NSO Group در دستگاه‌های موبایلی شنود شدند. اپل اعلام کرد این شرکت سازنده جاسوس افزار بیش از ۱۰۰ اپل آی دی جعلی ساخته تا بتواند حملاتش را انجام دهد. سرورهای اپل هک نشده اما NSO Group از سرورهای اپل برای انجام حملات علیه کاربران اپل سوءاستفاده کرده است. همچنین اپل مدعی شد این شرکت خدمات مشاوره برای حملات را فراهم کرده است، البته اپل تا کنون شواهدی از  ابزارهای NSO Group علیه دستگاه‌هایی با سیستم عامل جدید iOS ۱۵، نیافته است. سازنده آیفون ۱۰ میلیون دلار و همچنین خسارتی را که ازطریق این شکایت دریافت می‌کند به گروه‌های تحقیق جاسوسی سایبری از جمله Citizen Lab، گروه دانشگاه تورنتو که برای نخستین بار حملات NSO Group را شناسایی کرد، اهدا خواهد کرد.شرکت NSO Group ظاهراً در دور زدن امنیت محصولات ساخت این شرکت‌ها و فروش آن در قالب ابزارهای هک به دولت‌های خارجی فعالیت داشته است. این درحالی است که این شرکت مدعی است ابزارهای هک خود را تنها به دولت‌ها و سازمان‌های اجرایی می‌فروشد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزاران زندگی را با استفاده از ابزارهای این شرکت نجات داده است. سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای گفت: تروریست‌ها و مجرمان می‌توانند آزادانه در بهشت‌های فناوری فعالیت کنند و ما برای دولت‌ها ابزارهای قانونی جهت مبارزه با آنها فراهم کردیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/11/592629/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها