مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران

توقف فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده تا شنبه


آلودگی هوای کلانشهرها تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد یافت. این خبر را رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرده است. صادق ضیاییان گفته است که تا اواسط هفته آینده در اغلب شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از دیروز با افزایش میزان آلاینده‌ها روبه‌رو شد. اگرچه دیروز شاخص کیفیت هوا عدد 110 را نشان می‌داد اما کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد تا در صورت پایداری هوا تا روز شنبه 6 آذر ماه تصمیمات جدیدتری اتخاذ شود.
به گزارش ایسنا، عابد ملکی معاون عمرانی استانداری تهران در این جلسه گفته است که با توجه به تعطیلی امروز و فردا به‌طور قطع تصمیمات را راحت‌تر می‌توانیم اتخاذ کنیم اما اگر شرایط بر همین منوال پایدار باشد برای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ آذرماه) باید طبقه بالاتری از وضعیت را اعلام کنیم. بی‌تردید در جلسه آینده ابتدا مصوبات جلسه قبل را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا میزان اجرایی شدن تصمیمات مشخص شود.
غلامحسین آرام - معاون عمرانی فرمانداری تهران هم گفت: در ۲۵۸ روز گذشته نسبت به سال قبل شرایط بحرانی‌تری نداریم به شکلی که در ۲۵۸ روز گذشته دو روز هوای پاک داشته‌ایم. در سال ۱۳۹۹ تعداد روزهای با هوای پاک ۱۵ روز بود. ۵۳ روز ناسالم در سال ۱۴۰۰ تاکنون داشته‌ایم که این رقم برای سال گذشته ۶۰ روز بود. لذا شرایط نسبت به سال گذشته خیلی حاد نیست.
وی افزود: در دی ماه و فصل سرما شرایط مشابه را شاهد هستیم و در قانون برای این شرایط تعاریفی وجود دارد تا مطابق آن تصمیماتی اتخاذ شود. بی‌تردید در این راستا باید کنترل ترافیک در مواقع خاص از روزهای قبل مد نظر قرار گیرد. هنگامی که شاخص بالا می‌رود باید محدودیت‌های ترافیکی اعمال شود. نباید شرایط موجود را به گردن بازگشایی مدارس بیندازیم این در حالی است که بازگشایی مدارس هنوز به‌صورت صددرصدی انجام نشده است. باید فکری به حال موتورسیکلت‌های تهران کرد همچنین خودروهای سنگین گازسوز باید مورد توجه قرار گیرند چرا که تنها در حوزه انتقال نخاله در تهران حدود ۵۰ هزار مترمکعب روزانه با ۷۰۰۰ کامیون مستهلک جابه جا می‌شود.
سعید محمودی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به مصوبات کار گروه اضطرار آلودگی هوا گفت: جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا یکی از محدودیت‌هایی است که در دو روز آینده اعمال می‌شود. کامیون‌ها با مصرف سوخت گازوئیل که منشأ اصلی تولید ریزآلاینده‌های کمتر از ۲.۵ میکرون است، از مهم‌ترین منابع آلودگی متحرک هستند.
او درباره علل اصلی آلودگی هوای پایتخت گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، تردد کامیون‌ها در شب است همچنین فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز سهم زیادی در تشدید آلودگی هوای شهر تهران دارد. سؤال اصلی اینجاست که چرا سیاست‌های کنترل آلودگی هوا برای خودروهای شخصی اجرا می‌شود اما زمانی که نوبت به کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها می‌رسد، سیاست‌های نظارتی تغییر می‌کند. این موضوع مسأله‌ای است که خارج از توان نهادهای زیست‌محیطی است و پلیس و دیگر نهادهای مربوط باید این مشکل را مدیریت کنند.
محمودی با تأکید بر لزوم توقف فعالیت‌های صنعتی آلاینده گفت: براساس مصوبات جلسه فعالیت واحدهای شن و ماسه در دو روز آینده متوقف خواهد شد، همچنین ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مصوبات جلسه دیروز بود. در سال‌های گذشته همواره شایعات مصرف مازوت در کشور به گوش می‌رسید این در حالی است که میزان مصرف مازوت در کشور تنها سه درصد است. اگر این رقم صحت داشته باشد همین ۳ درصد نیز باعث تشدید آلودگی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/7/592619/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها