افزایش 22 درصدی مصرف گاز کشور نسبت به پارسال

تأمین گاز در مرحله بحرانی


گروه اقتصادی / این روزها بیش از ۶۷ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و زنگ خطری جدی برای تأمین انرژی به صدا درآمده است، به طوری که سومین تولیدکننده گاز جهان نه تنها نقش پررنگی در صادرات گاز ندارد، بلکه در حال تأمین بخشی از تقاضا با سوخت گرانقیمت مایع است.
اکنون وزیر نفت می‌گوید که مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع عمده نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش یافته است و نیازمند به اصلاح مصرف در این بخش هستیم.
جواد اوجی در گفت‌ و گوی زنده با بخش خبری شبکه یک سیما تأکید می‌کند: «مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده دوم آذرماه به بیش از ۵۱۷ میلیون مترمکعب رسیده که افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است».
سوخت مایع، جایگزین گاز در صنایع
از چند روز گذشته با افزایش مصرف گاز در کشور ارسال گاز به صنایع سیمانی محدود شده است که اوجی درباره آن می‌گوید: «خوشبختانه همکاران ما از ماه‌ها پیش در تدارک تأمین سوخت مایع نیروگاه و صنایع عمده، سیمان و پتروشیمی بودند و محدودیت گاز با سوخت مایع جبران شده است.» وزیر نفت درباره شدت مصرف انرژی در کشور هم با تأکید بر اینکه سوخت صنایع قطع نشده، بلکه سوخت مایع جایگزین گاز شده است، اظهار می‌کند: «اقدام‌هایی در دولت سیزدهم در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی، صنایع عمده و نیروگاهی آغاز شده و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان خوشبختانه در دولت تصویب شده است.»
مشترکان با دریافت قبض گاز گله مند نشوند
از اول آذر جریمه پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های گاز شروع شده است. اوجی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف گاز در دستور کار است، می‌گوید: «بی‌شک آن دسته از مشترکان پرمصرف که خارج از الگوی مصرف هستند، باید بخشی از قیمت تمام‌شده گاز را پرداخت کنند.» او با بیان اینکه همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران از نخستین روز آذرماه بازرسی از ساختمان‌های اداری را آغاز کرده اند و تا کنون بیش از ۱۴ هزار بازدید انجام داده‌اند، تصریح می‌کند: «در این بازدیدها به یک هزار و ۴۲۸ واحد ساختمانی اخطار داده شد و گاز ۱۲۴ اداره پرمصرف هم قطع شده است.» وزیر نفت با یادآوری اینکه قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف از یکم آذرماه طبق مصوبه دولت محاسبه می‌شود، می‌گوید: «در دی‌ماه این قبض‌ها صادر می‌شود و به‌ دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. ۲۵ درصد مشترکان پرمصرفی که بالغ بر ۵۰ درصد از گاز را مصرف می‌کنند با دریافت قبض گاز از خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران گله‌مند نشوند.»
اوجی با بیان اینکه هموطنان با چند راهکار ساده می‌توانند در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز کمک کنند، توضیح می‌دهد: «دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه، تنظیم موتورخانه، پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج از خانه یا محل کار از جمله راهکارها هستند. از همه هموطنان تقاضا می‌کنم از هم‌اکنون وسایل گرمایشی اضافه و غیرضروری را خاموش کنند.»
گفتنی است، مقدار تزریق گاز طبیعی به شبکه سراسری در اولین روز آذر 811 میلیون مترمکعب بوده که در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۲۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۹۸ میلیون مترمکعب مصرف شده است. اکنون از دو منبع ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه و شوریجه حداکثر برداشت انجام می‌شود. محدود کردن گازرسانی به صنایع نیز آغاز شده است و مرحله نخست محدود کردن گازرسانی به صنایع سیمان و پتروشیمی‌ها و مرحله دوم محدودیت گازرسانی به صنایع فولاد اجرایی شده است. بخشی از صنایع در حال مصرف سوخت مایع هستند و گفته می‌شود که به اندازه 15 روز ذخیره سوخت مایع دارند.
10 درصد اصلاح مصرف گاز و برق حدود 70 میلیون مترمکعب صرفه جویی گاز به دنبال خواهد داشت و در نهایت گاز بیشتری به صنایع و نیروگاه ها می رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/5/592608/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها