سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد

مهار تورم و ثبات بخشی 2 برنامه کوتاه مدت دولت


سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد:‌ با تأکید رئیس‌جمهور، سیاست قطعی اقتصادی در ماه‌های آینده افزایش رشد اقتصادی، تسهیل محیط کسب‌ و کار، ثبات بخشی به اقتصاد و مهار تورم خواهد بود.
به‌ گزارش ایرنا، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره جزئیات نشست ستاد اقتصادی دولت که سه‌شنبه‌ شب برگزار شد، اظهار داشت:‌ در جلسه ستاد اقتصادی دولت، کلیات نقشه راه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه رشد آفرینی و افزایش تولید از یک سو و همچنین مهار تورم از سوی دیگر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.
دو دسته اقدامات دولت برای کمک به تولید
وزیر اقتصاد با اشاره به شرایط ناگوار اقتصادی که از دولت قبل به دولت سیزدهم تحمیل شده است، افزود:‌ با توجه به اینکه دولت سیزدهم در یکی از پایین‌ترین درآمدهای سرانه مردم ایران بر سر کار آمد، بنا شد از طریق دو دسته اقدامات به افزایش تولید و سهولت محیط کسب‌ و کار کمک شود؛ ابتدا کاهش اصطکاک‌های تولید و کسب‌ و کار از طریق ثبت‌محور شدن حدود یک‌ سوم فعالیت‌های کسب‌ و کار، تأمین مالی زنجیره‌ای برای کسب ‌و کارها و افزایش مالیات بر سوداگری همزمان با کاهش نرخ مالیات بر تولید در دستور کار قرار گرفته است. خاندوزی درباره دسته دوم سیاست‌های مد نظر اقتصادی دولت، افزود: توجه جدی و حمایت از پروژه‌های پیشران، برنامه دوم نقشه راه اقتصادی دولت است. پروژه‌های پیشران، پروژه‌هایی هستند که پیوندهای متعددی دارند و ارزآوری و اشتغالزایی وسیعی خواهند داشت. سخنگوی اقتصادی دولت از تدوین 3 راهکار برای تأمین مالی پروژه‌های پیشران خبر داد و گفت: اولاً مشارکت شرکای خارجی با تکیه بر کشورهای دوست و همسایه، ثانیاً از طریق انتشار سهام پروژه و صندوق پروژه‌هایی که در داخل کشور ایجاد خواهد شد و ثالثاً از طریق هدایت اعتبار و استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های زیرمجموعه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و عمومی اقتصاد.
برنامه دولت برای مهار تورم
خاندوزی برنامه دولت را برای مهار تورم ، بر مبنای تدابیر پولی و اعتباری و بودجه‌ای با محوریت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور توصیف کرد و افزود: تدابیر بودجه‌ای و به کارگیری ابزارهای پولی از جمله کنترل ترازنامه بانک‌ها به طور ماهانه، کنترل نرخ بازار بین بانکی و عملیات بازار باز از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی ابزارهای کاهش ناترازی بودجه را هم شامل کاهش فرار مالیاتی، کنترل مخارج و هزینه‌های دولت، فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی و مولدسازی دارایی‌ها در ماه‌های پایانی امسال و سال آینده اعلام کرد. وی همچنین از برنامه دولت برای کاهش ناترازی‌های ارزی کشور با هدف مدیریت نوسان ارزی خبر داد.
برنامه عملیاتی نقشه راه غیرتورمی امروز ابلاغ می‌شود
علاوه بر توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نقشه راه دولت برای رونق اقتصاد بدون تورم، سیدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز روز گذشته به میان خبرنگاران آمد و از ابلاغ برنامه عملیاتی نقشه راه غیرتورمی دولت تا امروز خبر داد و گفت: طراحی ابرپروژه‌ها و تأمین مالی غیرتورمی آنها یکی از محورهای این برنامه است. وی گفت: از جمله اهداف برنامه دولت تسهیل مجوز و پیش‌بینی پذیری اقتصاد است. متأسفانه سیاست‌های دولت و مردم به سمت اقدامات کوتاه مدت رفته است و این انتظار وجود دارد که برخی مشکلات بسرعت حل شود. نمی‌توان خیلی سریع مسائل را به شکل ریشه‌ای و اساسی درمان کرد اما باید به این سمت حرکت کنیم، هرچند که ممکن است نتایج خود را در بلندمدت بگذارد. معاون اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: براساس قانون و در پاسخ به یک نیاز اساسی که برنامه اقتصادی دولت چیست، یک نقشه راهی تدوین شده که باید متناسب با آن برنامه عملیاتی برای هر یک از دستگاه‌ها تدوین شود. دو بحث تورم و رکود را باید همزمان مورد توجه قرار دهیم. وی درخصوص اقداماتی که تا به امروز انجام شده است، گفت: در حال حاضر آیین‌نامه مالیات بر خانه‌های لوکس به تصویب رسید و آیین‌نامه مالیات بر خودروهای لوکس هم به دولت ارسال و همچنین اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی وزارت اقتصاد به دولت ارسال شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/5/592607/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها