خانه‌های زلزله زدگان «فین» هرمزگان با بسیج مردمی چهار ماهه ساخته می‌شود

نیروهای جهادی پای کارند


زهره افشار
خبرنگار
یک هفته پس از زلزله 6.4 ریشتری در منطقه فین هرمزگان که تاکنون بیش از 220 پس‌لرزه نیز داشته، زندگی مردم به وضعیت عادی بازگشته است. هرچند نمی‌توان تلاش دستگاه‌های اجرایی را در سر و سامان گرفتن مردم زلزله زده نادیده گرفت اما اگر پای درد دل اهالی 30 روستای منطقه بنشینید، بیشتر آنها  این آرامش را مدیون همیاری گروه‌های جهادی مردم نهاد می‌دانند.
جهادگران بی ادعایی که از نخستین روز پس از وقوع زلزله در منطقه حضور یافته‌اند و روستاییان می‌گویند جهادگران خانه به خانه به سراغ‌شان رفته بودند تا مرهمی  بر درد‌هایشان باشند. «حبیب بهادری» دبیر قرارگاه خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی به «ایران» می‌گوید: این قرارگاه که مسئولیت ساماندهی 50 گروه جهادی استان هرمزگان را برعهده دارد، با تجربه‌ای که از بحران قبلی استان یعنی سیل زمستان 98 دارد به کمک زلزله‌زدگان شتافته است تا در هر بخشی که می‌تواند کمک‌رسان مردم باشد.
به گفته وی، این جهادگران  حلقه اتصال مردم با دستگاه‌های امدادی و اجرایی یا به عبارت دیگر حاکمیت هستند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که ضمن هماهنگی از تقابل و تداخل کارها جلوگیری شود.
وی می‌افزاید: سعی خواهیم کرد با ارتباطی که برقرار می‌کنیم از سیاه نمایی و ارسال گزارش‌های دروغین به مسئولان و مردم جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی مستقر در منطقه در 5 پهنه  خدمات‌رسانی می‌کنند، افزود: هر پهنه را یک تیم راهبری می‌کند و باید گفت نیروهای جهادی خانه به خانه منطقه زلزله‌زده را سرکشی کرده‌اند.
پس از اسکان اضطراری زلزله زدگان، گروه‌های جهادی کار نیازهای هر منطقه را شناسایی و نسبت به همیاری و رفع آن کمک می‌کنند.
به عنوان مثال ما پس از احساس نیاز مردم منطقه به بحث امنیت روانی به سراغ بهزیستی و علوم پزشکی رفتیم و از آنها درخواست روانشناس کردیم و خودمان هم پیش‌نیازهای حضورشان در میان مردم را برآورده کردیم.
در این منطقه پس از زلزله روز یکشنبه 23 آبان 220 پس لرزه رخ داده که طبیعی است بچه‌های ساکن در منطقه زلزله زده با هیجانات و استرس‌های زلزله روبه‌رو باشند و به همین دلیل گروه‌های جهادی برای کاهش هیجانات کودکان، کارهای فرهنگی را در منطقه کلید زدند و  با همکاری هنرمندان و خیرین اقدام به برگزاری برنامه‌های مفرح و مسابقات ورزشی و سرگرم کننده کرده است.
وی تصریح می‌کند: هر چند متولی بازسازی منطقه زلزله زده با بنیاد مسکن است اما نیروهای جهادی در شناسایی و راستی‌آزمایی واحدهای خسارت دیده کمک حال بنیاد بوده‌اند و اگر آنها بخواهند نیروهای جهادی آمادگی دارند در کار ساخت و ساز نیز کمک کنند. بهادری خاطرنشان می‌کند: نیروهای جهادی تا فروردین 1401 در کنار مردم زلزله زده فین هرمزگان می‌مانند.
وی با تأکید بر اینکه کشور ما کشوری است که با بحران‌های طبیعی زیادی روبه‌رو است، می‌افزاید: لذا باید آمادگی دستگاه‌های اجرایی به حدی برسد که در مواقع بحرانی خودشان بحران زده نشوند و اگر به توان نیروهای جهادی و مردمی بیشتر بها داده شود، می‌توانیم به این نقطه برسیم. ما باید برای بحران‌های مختلف سناریوهای مختلف هم داشته باشیم.
مردم پای کار باشند، وعده ساخت 4 ماهه محقق می‌شود
در همین حال «شهریار نوری‌زاده» مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان نیز در گفت‌وگو با «ایران» ضمن قدردانی از تلاش‌های جهادگران در منطقه زلزله زده فین می‌گوید: شکی نیست که حضور جهادگران در منطقه آرامش را برای مردم به ارمغان آورده و لازم است از حضور
پر رنگ سپاه در منطقه نیز تشکر کرد.
در زلزله منطقه «فین» و دهستان «سیاهو» بندرعباس حدود 30 روستا تحت تأثیر زلزله قرار گرفت. وی می‌افزاید: با مشخص شدن میزان خسارت به واحدهای مسکونی منطقه در نهایت 2 هزار و 500 واحد باید نوسازی و 702 واحد تعمیر شوند. هر چند بنیاد مسکن با استفاده از اعتبارات داخلی خود کار پی کنی و تأمین آهن آلات و سیمان ارزانقیمت مورد نیاز را انجام داده اما تصویب سقف تسهیلات ساخت و کمک بلاعوض می‌تواند در سرعت بخشیدن به کارها مؤثر باشد.
وی خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد ما اعطای 250 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه (180 میلیون تومان تسهیلات ساخت و 70 میلیون تومان کمک بلاعوض) با نرخ سود 4 درصد برای نوسازی واحدها و 50 میلیون تومان (شامل 30 میلیون تومان تسهیلات و 20 میلیون تومان کمک بلاعوض) برای واحدهای تعمیری است. در حال حاضر 7 گروه با ماشین‌آلات راهسازی در منطقه حضور دارند که مشغول آواربرداری و پی‌کنی هستند.
وی در پاسخ به اینکه آیا مردم می‌توانند امیدوار باشند که وعده ساخت واحدهای زلزله زده هرمزگان در 4 ماه محقق شود، تأکید می‌کند: به هر جهت دولت و بنیاد تمام توان خود را برای ساخت سریع واحدها گذاشته  و بزودی هم تسهیلات و کمک بلاعوض به دست مردم می‌رسد و باقی کار نیز با خود مردم است.  اگر آنها هم پای کار باشند، ان‌شاءالله مردم منطقه فین خواهند توانست سفره هفت سین نوروز 1401 را زیر سقف خانه‌های خود بیندازند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/1/592576/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها