در پی بازدید و دستور رئیس‌جمهور صورت گرفت

تحقق وعده اصلاح دستمزد معدنکاران طبس


بیرجند - بازدید رئیس‌جمهوری در شهریورماه امسال از معادن زغال‌سنگ ناحیه پروده طبس در سومین سفر استانی به مقصد خراسان جنوبی پنج مصوبه داشت که اصلاح دستمزد کارگران این معادن در لیست ارسالی به تأمین اجتماعی از جمله این مصوبات است.
رئیس‌جمهوری صبح جمعه نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی خود به خراسان‌جنوبی آمد و در آغاز سفری که روزهای قبل اعلام نشده بود، وارد شهرستان طبس شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار با مردم با بالگرد به معادن زغال‌سنگ در ناحیه پروده طبس رفت؛ جایی که با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و آخرین ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوزه زغال‌سنگ کک‌شو ایران است.
بازدید از چند کارگاه استخراج زغال‌سنگ در طبس یکی از برنامه‌های سومین سفر استانی رئیس‌جمهور بود که سبب شد مسائل و مشکلات معدنکاران از نزدیک مشاهده و بررسی شود.
رئیس دولت سیزدهم در این بازدید هوایی و زمینی، وضعیت معادن زغال‌سنگ را از نزدیک بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت‌و‌گو پرداخت. یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رئیس جمهور، وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود و آیت‌الله رئیسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد. به‌ گزارش ایرنا، عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رئیس‌جمهور و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد. اما سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت‌و‌گوی مستقیم با کارگران این مجموعه، در پی آن بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام، دارای پنج مصوبه شامل ۲ مصوبه مربوط به تأمین اجتماعی، ۲ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک مصوبه در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

اصلاح دستمزد معدنکاران طبس در لیست ارسالی به بیمه
به‌ گزارش ایرنا، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی در این باره گفت: بازدید رئیس‌جمهور از معادن زغال‌سنگ پروده طبس، ۲ مصوبه اصلاح دستمزدهای کارگران و چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور داشت که با پیگیری‌های انجام شده دستمزدهای واقعی کارگران در لیست‌های ارسالی به تأمین اجتماعی محاسبه و لحاظ شد و تفاوت سنوات قبل نیز در حال دریافت است. علیرضا محمدی افزود: حقوق کارگران شرکت الماس مته زیرمجموعه معادن پروده طبس، معادل آنچه دریافت می‌کردند در لیست بیمه تأمین اجتماعی درج نمی‌شد که مقرر شد پیمانکار حقوق و دستمزد واقعی کارگران را لحاظ کند و این مهم نیز محقق  و لیست‌ها اصلاح و حقوق جدید جایگزین شد. وی تعداد کارگران مشمول اصلاح بیمه تأمین اجتماعی این شرکت را ۶۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارفرمایان استان باید دستمزد واقعی کارگران زیرمجموعه را در بیمه تأمین اجتماعی لحاظ کنند در غیر این صورت بدهی زیادی به این سازمان خواهند داشت که آنها را دچار مشکل می‌کند. مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: کارفرما نسبت به‌ کارگری که استخدام می‌کند، تعهداتی را پذیرفته که باید به آن عمل کند در غیر این صورت حق و حقوق کارگر پایمال و ضایع می‌شود. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان استان لیستی که به تأمین اجتماعی ارسال می‌کنند، حقوق واقعی کارگر نیست که برای اصلاح این لیست‌ها در حال پیگیری هستیم.

نوسازی محل اسکان و تأمین رفاه کارگران
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: سفر رئیس‌جمهور و بازدید آیت‌الله رئیسی از معادن پروده طبس در شهریور امسال و در پی آن بازدید و بررسی معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام از نزدیک، دارای ۲ مصوبه در حوزه کار و رفاه اجتماعی بوده است. غلامرضا اشرفی افزود: یکی از این مصوبات طرح مابه‌التفاوت طبقه‌بندی مشاغل بود که پیمانکار باید از شرکت مادر تبعیت کند و این موضوع اجرایی و مغایرت‌ها بررسی و منجر به اصلاحیه برخی از احکام کارگران شد.
وی اظهار داشت: در این راستا کارگران گروه شغلی حوزه برق از هفت به هشت، گروه شغلی تحت عنوان بازرس ایمنی و کنترل از هشت به ۱۰ و کارگران حوزه مکانیک از هفت به هشت در احکام کارگران اصلاح شد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: برای سایر کارگران معادن طبس یک گروه کاری با مسئولیت فرمانداری ویژه طبس و با حضور نمایندگان اداره تعاون، تأمین اجتماعی، شبکه بهداشت و سازمان صمت تشکیل شده که از معادن زغال‌سنگ منطقه بازدید انجام می‌شود. وی با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار کارگر در معادن استان یادآور شد: از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر در معادن زغال‌سنگ پروده طبس مشغول بکار هستند که به مرور وضعیت کارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اشرفی گفت: بهسازی، مرمت و تعمیر برخی از واحدهای مجموعه معادن زغال‌سنگ پروده طبس به‌لحاظ مسائل رفاهی و بهداشتی کارگران نیز از دیگر مصوبات بوده که انجام شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: یک مصوبه مبنی بر احداث پایگاه امداد و نجات معادن مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به وضعیت کار در معادن باید برای تکمیل و راه‌اندازی آن پیگیری و اقدام ویژه انجام شود. وی گفت: تاکنون اقدامات خیلی خوبی در این مجموعه انجام شده و بازدیدهای میدانی و بررسی مصوبات حاکی از این است که مصوبات سفر رئیس جمهور به نتیجه لازم رسیده است. اشرفی در زمینه شائبه اخراج کارگرانی که در بازدید رئیس‌جمهور از وضعیت موجود انتقاد کرده بودند، گفت: تأکید کرده‌ایم در هر مجموعه‌ای اگر نیروی کار انتقاد، پیشنهاد یا توصیه‌ای داشت نباید اخراج یا تعدیل شود که بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شده و این موضوع درباره کارگران معدن در طبس صحت ندارد.

پیگیری احداث پایگاه امداد و نجات طبس
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس هم گفت: احداث پایگاه امداد و نجات معادن طبس یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور است که پیگیری‌ها برای احداث این پایگاه بزرگ از طریق ایمیدرو در حال انجام است.
محمود زارع‌نیا افزود: قرار است ضمن تأمین منابع لازم، مشاور و پیمانکار اجرای کار مشخص شود. همچنین نمایندگان کارگری شرکت الماس مته شمال ضمن تقدیر از حضور رئیس‌جمهور و همراهان و تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط پیمانکار، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس و ادارات و نهادهای مربوطه برای رفع مشکلات کارگری در حوزه‌های رفاهی، معیشتی، بیمه و طرح طبقه‌بندی مشاغل، از مجموعه اقدامات انجام شده تاکنون ابراز رضایت کردند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/1/592568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها