از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» رونمایی شد

همه چیز این کتاب عالی است


فرهنگی: آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهید پرور همراه با رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» به قلم اکرم اسلامی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قدردانی از برگزاری چنین مراسمی در پاسداشت و تکریم خانواده معظم شهدا، به جایگاه و ارزش والای مقام شهدا گفت: بشدت اعتقاد داریم که شهدای عزیزمان زنده‌اند؛ این یک اعتقاد قرآنی است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به سخنان خانم اشرف‌السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان که در این مراسم ایراد شد، اشاره کرد و یاد آور شد: بنده با بسیاری از مادران و پدران شهدا صحبت کرده و پای بیان خاطرات آنها نشسته‌ام همه آنها بیاناتی معنوی و با ارزش را از فرزندان شهید خود بازگو می‌کنند. امروز این کشور به برکت خون شهدا حفظ شده و وظیفه ما در هر مسئولیتی این است که در قبال خون شهدا خود را مسئول و مدیون بدانیم و تمام تلاش خود را برای ادامه دادن راه آنها همراه با آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی به کار ببندیم.
شهدا انسان‌های مقدسی هستند
اسماعیلی با اشاره به‌جایگاه و منزلت پدران و مادران شهدا با ذکر اینکه حدود ۸۰ درصد از پدران و مادران شهدا آسمانی شده و دار فانی را وداع گفته‌اند، گفت: امروز همنشینی با مادران و پدران شهدا برای ما افتخار بزرگی است زیرا آنها از مشکلات گره گشایی کرده و فضای پیشرفت و تعالی را تداعی می‌کنند. از این‌رو نفس آنها برکت است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توصیه رهبر معظم انقلاب در تقریظ کتاب «تنها گریه کن» اشاره و اظهار داشت: معظم له تأکید‌شان این است که یاد و نام شهدا و مادران و پدران آنها را همواره زنده نگه داریم. اگر محمد معماریان به شهادت رسید، رسالتش را مادر عزیزش اشرف‌السادات منتظری زینب‌گونه به دوش کشیده و تا به امروز آن را به نحو احسن انجام داده است. آنها با رسالت خطیر خود دل‌ها را متوجه خداوند و ائمه اطهار(ع)می‌کنند. به‌گفته او مادران و پدران شهدا بسیار انسان‌های مقدسی هستند؛ از این بابت وظیفه همگان است که آنها را تکریم و همواره مورد احترام قرار دهیم. اسماعیلی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در تقریظ کتاب تنها گریه کن تصریح کرد: همه ما در هر سطحی باید خود را موظف در پاسداری و منویات خون شهدا بدانیم و در راه رسیدن به آرمان‌های آنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنیم.
انقلاب اسلامی صاحب دارد
مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم زندگی خانم اشرف‌السادات منتظری را تاریخ مستند حیات زن مؤمنه انقلابی در قرن حاضر دانست و درباره نویسنده کتاب «تنها گریه کن» گفت: «اکرم اسلامی نویسنده این کتاب در میانه دفاع مقدس به دنیا آمده و در دوران دفاع مقدس حدوداً ۳ ساله و در زمان رحلت حضرت امام خمینی(ره) ۴ ساله بوده است. از سال ۹۷ کار تدوین و مصاحبه کتاب تنها گریه کن آغاز می‌شود، خانم منتظری مادر شهید معماریان حدوداً ۶۷ ساله و خانم اسلامی ۳۳ ساله است. مروری بر این تاریخ‌ها نشان می‌دهد انقلاب اسلامی امروز این افتخار را دارد که نسلی در آن پرورش یافته که با قوت و صلابت و صداقت پرچم آزادگی و افتخار انقلاب اسلامی را دوش به دوش به نسل‌های بعدی خواهد سپرد. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آن زمان که شهید محمد معماریان هنوز یک ساله بود و پزشکان از حیات او قطع امید کرده بودند، خانم منتظری با توسل به خاندان عصمت و طهارت شفای فرزندش را گرفت و پس از حیرت پزشک از معجزه شفای محمد، یک جمله به او گفت: «ما بی‌صاحب نیستیم، آری اسلام صاحب دارد، انقلاب اسلامی صاحب دارد، ایران صاحب دارد، حرم اهل بیت صاحب دارد، ما بی‌صاحب نیستیم.»
در این مراسم‌ جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس حضور داشتند. همزمان با این مراسم، آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس در تمام مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.‌ به گفته معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، پیش از این در قالب ۱۰ مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از ۵۷ تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس رونمایی و از نویسندگان و راویان این آثار تقدیر ویژه کرده است. کتاب‌های نورالدین پسر ایران، پایی که جا ماند، لشکر خوبان، من زنده‌ام، آن بیست‌وسه نفر، وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد، فرنگیس، در کمین گل سرخ، مربع‌های قرمز و عصرهای کریسکان از جمله آثاری است که پیشتر از نویسنده‌ها تقدیر و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی بر آنها منتشر شده بود. گفتنی‌ست کتاب «تنها گریه کن» به قلم اکرم اسلامی تدوین و توسط انتشارات حماسه یاران در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

برش

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شست‌و‌شو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه تدوین و گردآوری، عالی و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علو و رفعت... هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت.
‌‎۱۰ اسفند ۱۳۹۹
‌‎ از نویسنده جدّاً باید تشکر شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/1/592384/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها