سامانه جامع تجارت علیه گرانی و کمبود فولاد


گروه اقتصادی / دولت سیزدهم، گام دیگر برای جلوگیری از گرانفروشی، احتکار، کم فروشی و مبارزه با قاچاق کالا را برداشت. الزام به وارد کردن اطلاعات بخش تولید و فروش فولاد در سامانه جامع تجارت شروع شد و قرار است این امر به سایر کالاهای مهم و اثرگذار در اقتصاد تسری پیدا کند. طی چند وقت اخیر بارها شاهد کمبود و گرانی برخی از مواد اولیه تولید و کالاها بودیم بخصوص در حوزه فولاد که بعضاً قیمت‌های ارائه شده در بازار، بالاتر از فوب خلیج فارس بود. این امر بشدت به حوزه تولید صدمه وارد کرد و حتی باعث شد برخی از تولیدات صنعتی روی خط زیان قرار گیرد.
حال وزارت صمت تصمیم گرفت که ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را الزامی کند. البته برخی از تولیدکنندگان با این موضوع مخالف هستند و مقاومت‌هایی در برابر وارد کردن اطلاعات دارند، اما طبق اطلاعیه رسمی وزارت صمت اگر تولیدکننده‌ای چنین اقدامی را انجام ندهد، مصداق بارز تخلف است. در گفت‌و‌گوی «ایران» با اپراتور مرکز سامانه‌های ملی تأکید شد که تمام تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات فولادی بایستی اطلاعات خود را به صورت آنلاین اعلام کنند تا میزان تولید، موجودی در انبار و فروش محصولات فولادی به روز باشد و هیچ مجموعه‌ای نتواند خارج از عرف قانونی فروش داشته باشد. در این میان اپراتور مرکز سامانه‌های ملی اظهار داشت: قرار است مراکز نظارتی رصد خود را بر عملکرد مجموعه‌های فولاد افزایش دهند لذا اگر مجموعه‌ای اطلاعات خود را وارد سامانه نکند، مجرم شناخته می‌شود.
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز به «ایران» گفت: سامانه جامع تجارت در عین حال که می‌تواند اطلاعات درست و دقیق را در اختیار دولت قرار دهد، این قابلیت را هم دارد که جلوی هرگونه انحراف و تخلفی در حیطه تولید و فروش را بگیرد. او ادامه داد: اگر واحدهای تأمین‏ کننده و مصرف‌‏کننده زنجیره فولاد، اطلاعات خود را وارد نکنند و یا اظهار غیرواقع داشته باشند، عملاً تخلف کرده‌اند و در این صورت با مجموعه متخلف برخورد قاطع صورت می‌گیرد. محمد رمضانی یکی از تولیدکنندگان محصولات فولادی در این خصوص به «ایران» گفت: واحدهای تولیدکننده‌ای که شفاف تولید دارند، شفاف فروش دارند از ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت پرهیز نمی‌کنند چرا که ماهیت این امر چالش‌ساز نیست ولی واحدهای صنعتی و مجموعه‌های فروشنده که همواره تخلف‌هایی هم داشتند با سامانه جامع تجارت مخالف هستند. وی با بیان اینکه شفافیت در ارائه اطلاعات باعث می‌شود که دولت سیزدهم راحت‌تر تصمیم‌گیری کند، افزود: معمولاً مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا واحدهای تولیدکننده مشکلات خود در تولید و فروش را به مقام‌های مسئول اعلام کند، اما با سامانه جامع تجارت مسئولان به صورت آنلاین می‌توانند از وضعیت تولید مطلع شوند و قبل از بروز بحران تصمیم‌گیری کنند.
گفتنی است وزارت صمت در ابلاغیه‌ای به همه ارکان زنجیره تأمین فولاد کشور شامل تولیدکنندگان، نوردکاران و اتحادیه‌ها، دریافت کد نقش و انجام تکالیف قانونی در سامانه جامع تجارت را الزامی اعلام کرد.
در این ابلاغیه آمده ثبت اطلاعات تولید، خرید، فروش، واردات، صادرات و محصولات زنجیره فولاد شامل مواد اولیه و فولاد خام (شمش و اسلب)، مقاطع تخت (انواع ورق گرم و سرد و پوشش دار)، مقاطع ملویل (میلگرد، تیرآهن، مفتول) و مصنوعات فولادی (انواع لوله و پروفیل) در سامانه جامع تجارت الزام است. این امر به عنوان ابلاغ رسمی بوده و در صورت عدم انجام موارد فوق الذکر طبق قوانین کالا‌های قاچاق، با واحد‌های متخلف برخورد خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7773/1/591790/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها