مروری بر کارنامه صد روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فرهنگ در مسیر نوسازی


بیش از یکصد روز است که محمد مهدی اسماعیلی سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم است.او در این مدت ملاقات‌های متعددی با اهالی فرهنگ و هنر داشته و به نمایندگی از رئیس جمهوری به شهرستان‌های بسیاری سفر کرده است. اسماعیلی  طی این مدت با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در رابطه با فرهنگ عمومی به نکات و مسائل مهمی اشاره کرده و گفته است:«باید مراقبت کنیم تا دشمن از راه فرهنگی بنیان‌های اخلاقی جامعه را تضعیف نکند.دشمنان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌وقت از این موضوع غافل نشده و با شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به مبارزه و مقابله با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمده‌اند.» او ارتقای جدی وضعیت فرهنگ و هنر در سطح کشور را از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم برشمرد و در سخنرانی اخیر خود در نماز جمعه تهران گفت: «نگرش دولت مردمی بر این اصل استوار است که تمرکز‌گرایی را در برنامه‌های فرهنگی و هنری متوقف نماید و هنرمندان برای دیده شدن، ترقی و تعالی نیازی به حضور در مرکز نداشته باشند، بلکه هر هنرمند در شهر خود رشد یافته و برای شهر و استان خود افتخارآفرینی کند.»
از دیگر کارهای مهمی که مد نظر دولت بخصوص شخص رئیس جمهوری است، اتصال همه دستگاه‌های فرهنگی به وزارت فرهنگ است. اسماعیلی از بدو ورودش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:«آقای رئیسی دستور داده‌اند همه دستگاه‌های دولتی که اعتبار و ساختار فرهنگی دارند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل بشوند و این موضوع در حال تصویب است.»
همچنین از دیگر بحث‌های مهم بخش فرهنگ، بحث افزایش سواد رسانه‌ای در حوزه عمومی بود که اسماعیلی در سخنرانی‌اش در مراسم پدافند غیرعامل در این خصوص تصریح کرد: «اگر سواد رسانه‌ای به عنوان یک راهکار در دستور کار نهادهای متولی حوزه فرهنگ، هنر ‌و رسانه قرار بگیرد، حتماً شاهد یک جهش در فعالیت‌ها خواهیم بود.»
تقویت اقتصاد هنر و کسب بازارهای جهانی
یکی از مهمترین و شاید اولین دیدارهای وزیر ارشاد با هنرمندان تجسمی بود. در آن دیدار وزیر فرهنگ به اعتلا و رشد اقتصاد فرهنگ و هنر توجه خاصی نشان داده و با بیان اینکه ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه اقتصاد هنر وجود دارد، گفت: «ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما بر این است که بازارهای جهانی را به دست بیاوریم. ما در هنر و اقتصاد هنر ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و همان‌طور که می‌دانید جزو کشورهای مطرح و صاحب جایگاه بالا در تولید آثار هنری هستیم و از این رو در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما براین است که بازارهای بین‌المللی را به دست بیاوریم.»
حمایت از سینمای اصیل ایرانی- اسلامی
یکی دیگر از اقدامات وزیر فرهنگ در این مدت کوتاه راه‌اندازی شورای عالی سینما بود. او در این باره گفته: «با حضور رئیس جمهوری در حال راه‌اندازی شورای عالی سینما هستیم.» وزیر فرهنگ همچنین با رصد سینمای ایران وضعیت سینما را با اشکالاتی مواجه دانست که اهالی سینما باید کمک کنند تا این وضعیت تغییر پیدا کند. اسماعیلی در این خصوص تصریح کرد: «من مواجه هستم با انبوهی از فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند. من خودم را موظف می‌دانم که این فیلم‌ها را تماشا کنم و می‌بینم که بعضی‌هایشان اشکالاتی دارد. قطعاً حوزه مدیریتی ما از آثاری که به فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی ما توجه دارند حمایت می‌کند.»
حمایت از اهالی تئاتر و مردمی شدن تئاتر
همچنین وزیر فرهنگ در این مدت به هنرمندان تئاتر قول داد تا همپای سینما به آنها توجه کند. چرا که هنرمندان تئاتر بیشترین آسیب را از کرونا دیدند. اسماعیلی در خصوص برنامه‌های حمایتی‌اش تصریح کرد:«از جشنواره‌ها و مدل‌هایی حمایت می‌کنیم که تئاتر را در دل توده‌های مردم می‌برد. اجرای بعضی از نمایشنامه‌های شکسپیر را هزاران بار دیده‌ایم. باید نمایشنامه‌های بومی‌تری مورد استفاده قرار گیرد و تئاتر مردمی بشود. به عنوان مثال الگوی تئاتر خیابانی مریوان می‌تواند در جاهای دیگر هم تکرار شود.» همچنین او قول داد تا جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران سال آینده با گستره بین‌المللی برگزار و دبیرخانه دائمی آن ایجاد شود.
تولید بیش از ٨٠ درصد کاغذ صنعت نشر
وزیر فرهنگ در راستای دغدغه‌های مردمی‌اش مسائل فرهنگی مردم را هم جزو امورات مهم تلقی و در سخنرانی اخیر خود در نماز جمعه درخصوص صنعت نشر کشور تصریح کرد: «در دولت کارگروه ویژه‌ای به منظور رسیدگی به وضعیت صنعت نشر به ریاست معاون اول رئیس جمهوری شکل گرفته و امید است با رفع موانع موجود و حمایت از کارخانه‌های داخلی در یک سال و نیم آینده بیش از 80 درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر در کشور تولید شود و با این اتفاق، کتاب و کتابخوانی را برای مردم ارزان‌ کنیم.»
وزارت فرهنگ نگاه حمایتی به احیا و گسترش موسیقی اصیل و سنتی دارد
اسماعیلی همچنین توجه ویژه‌ای به موسیقی اصیل نواحی و اقوام دارد. او معتقد است که موسیقی نواحی در بحران است و باید هرچه سریع‌تر راه‌حلی برای رفع مشکلات آن پیدا کنیم. او ابراز امیدواری کرد که تا انتهای آبان کنسرت‌ها دوباره راه بیفتد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/1/591690/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها