معرفی دفتر نقد هفت‌نگاه با تأکید بر اهمیت ادبیات بومی

پاسداشت شعر گویشی


 ارمغان بهداروند
شاعر
در پایش پایداری گویش‌ها و تلاش برای نگهداشت گویش در وضعیت حال استمراری، «شعر» مؤلفه محتومی‌ست که در تبدیل زیست گویش‌وران با همه آداب و آیین تاریخی و جزئیات جغرافیایی و تولید هم‌جهانی گام برمی‌دارد، جهانی که سنگ به سنگ از بستر آب و خاک و آسمان تجربه‌شده گویش‌وران جمع شده است و برای درک و مؤانست با آن هیچ چاره جز به جان‌زیستن در آن جهان وجود ندارد. مکاشفه آنات و مواجهه با عادات، لمس زیبایی‌های زبان، خودبودگی‌های هویتی و باکره بودن بوم‌زیست، گزاره‌های منفردی هستند که در نهاد ادبیات گویشی متبلور می‌شوند و علاوه بر التذاذ شعری، به استمرار هوشمندانه گویش و حفظ گنجینه‌های سرزمینی ختم می‌شود.
گویش‌های متنوعی در اقلیم پهناور ایران‌زمین‌ زاده شده‌اند که اگر چه بواسطه حاکمیتِ زبان مادر با یکدیگر نسبت خونی دارند اما هر کدام به مدد معجزات بیانی و مستندات مفهومی و لحن و آوای متمایز، شخصیتی مستقل و مؤثر پیدا کرده‌اند؛ گویش بهبهانی از این جمله‌ است.
میراثی از زبان کهن پهلوی که بواسطه موقعیت جغرافیایی بهبهان و معبر و مأمن تاریخی آن، با دیگر گویش‌ها همچون گویش بختیاری اشتراکاتی دارد اما بنا به تعصب زبانی مردمان و تأکید بر تداوم نسلی، متمایز باقی مانده است. «عباس سلطانی» از شاعران گویش‌ور این خطه خوزستان است که به مرحمت شعر نجیب‌اش، یک تنه توانسته است در روزگار نقض هویت‌ها و ایام اصالت‌گریزی، تعویق زوال گویش را ممکن سازد و به ادبیت آن بیفزاید. مجموعه شعر گویشی «خیالت تا اَمی» برساخته شاعری‌ست که دغدغه پایایی گویش و استمرار میراث زبانی دارد و عباس سلطانی در این مجموعه هر چه آن را که به تولید فاخر متنی گویشی منجر شود احضار و هزینه کرده است تا در حوزه بومی‌سرایی به‌عنوان شاعری سرمایه‌آفرین معرفی شود.
تکنیک‌های شعری و توان دوربردی ادبی این مجموعه، تحسین اهل فن و آگاهان ادبیات بومی را به‌ دنبال داشته است که انتشار دفتر نقد و بررسی «هفت نگاه» که شامل دیدگاه تنی چند از شاعران خوزی که وجهه‌ای فراتر در شعر و ادبیات امروز دارند، از آن جمله است که در حوزه نقد بومی‌سرایی کم‌سابقه محسوب می‌شود.  در این دفتر یادداشت‌هایی از «هوشنگ‌چالنگی»، «اردشیرصالح‌پور»، «عبدالرحیم قنوات»، «عباس عبادی»، «فرامرز سدهی»، «مسعود سرحدی»، «حبیب پیام» و «فرزاد آبادی» گردآوری شده است که مخاطب دور و نزدیک این مجموعه را به بازخوانی آن ترغیب می‌کند و توأم با این ترغیب، دانسته‌هایی گرانقدر به مجموعه دانسته‌های مخاطب در ادبیات بومی و گویش‌سرایی خواهد افزود.
«هفت نگاه» توسط انتشارات هرمز منتشر شده که در کوتاه‌زمانی چند ماهه سه نوبت تجدید طبع شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/16/591674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها