مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «ایران»:

کمک 13 میلیارد ریالی به ‌گروه‌های نمایشی


محسن بوالحسنی  
خبرنگار
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی طی گفت‌وگویی با «ایران» از عملکرد این اداره طی 100 روز اخیر گفت و با ذکر این نکته که بخش عمده‌ای از اقدامات انجام شده در جهت حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و اجرای گروه‌های نمایشی و هنرمندان تئاتر بوده، چشم‌انداز مناسبی را برای آینده تصویر کرد. آشنا درباره جشنواره‌های برگزار شده طی ماه‌های اخیر می‌گوید: «با توجه به برنامه‌ریزی این اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی ایران و لزوم حمایت از اجراهای عمومی گروه‌های تئاتر خیابانی در سال ۱۴۰۰، کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی پس از بررسی آثار حاضر در چهار جشنواره برگزار شده در سال ۱۳۹۹ (سی و نهمین جشنواره تئاترفجر، خیابان تئاتر ایران، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک) از میان ۱۱۷ اثر نمایشی حاضر و به تفکیک آثار براساس هر گروه نمایشی یک اثر، تعداد ۷۸ نمایش را منتخب اجرا اعلام کرد و مقرر شد این تعداد نمایش، هر کدام 5 اجرا در مکان‌های مختلف سطح شهر محل تولید اثر داشته باشند و طی مدت اخیر این نمایش‌ها در مرحله نخست در ۲۲ استان کشور اجرا شدند.»
کارگاه‌های بازیگری
آشنا از برگزاری کارگاه‌های بازیگری از جمله کارگاه شکرخدا گودرزی گفت که با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در استان لرستان برگزار شده است. او می‌گوید: «یکی از نکات قابل توجه برگزاری این کارگاه حضور هنرمندان پیشکسوت بروجرد به دعوت انجمن هنرهای نمایشی بروجرد بود که خوشبختانه مورد اقبال قرار گرفت و از دیگر نکات، تصمیم هنرمندان شرکت‌کننده در این کارگاه، مبنی بر تولید و آماده‌سازی نمایشی بومی با هدایت شکرخدا گودرزی به منظور شرکت در چهلمین جشنواره تئاتر فجر است.»
اجرایی‌شدن شفاف‌سازی و دسترسی آزاد
در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش هزینه‌های سال 1399 اداره کل هنرهای نمایشی در 11 سرفصل و در قالب 15 فایل در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. آشنا با بیان این موضوع در تشریح اجرایی شدن این سیاست می‌گوید: در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش هزینه‌های سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در این جشنواره، هزینه‌های هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک و کمک هزینه گروه‌های حاضر در این جشنواره، هزینه‌های دهمین همایش تئاتر صاحبدلان و کمک هزینه گروه‌های حاضر در این همایش، هزینه‌های رویداد خیابان تئاتر ایران (جایگزین پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان) و کمک هزینه گروه‌های حاضر در این رویداد، فهرست حمایت از تماشاخانه‌ها، فهرست آثار مورد حمایت در شهر تهران، حمایت از فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها شامل حمایت از پرتال‌های استانی، جشنواره‌های استانی و شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، حمایت از تولید نمایش از طریق شعب انجمن‌ هنرهای نمایشی استان‌ها، حمایت مستقیم از تولید نمایش در استان‌ها، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی، حمایت از تأسیس و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. اما در نهایت عملی شدن حمایت‌های مالی از هنرمندان حوزه تئاتر یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی‌ست که به‌گفته‌ آشنا طی سه‌ ماه اخیر به نقطه‌ قابل توجهی رسید و حدود 13 میلیارد ریال به آثار اجرا شده در سالن‌های خصوصی و دولتی تهران اختصاص پیدا کرد.
کمک هزینه جبران ضرر و زیان
مدیرکل هنرهای نمایشی در توضیح این خبر می‌گوید: «کمک هزینه مصوب شورای حمایت و همچنین کمک هزینه جبران ضرر و زیان ناشی از استفاده ظرفیت 50 درصدی سالن‌های نمایشی به دلیل شیوع ویروس کرونا، به نمایش‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای اجرا شده در سالن‌های خصوصی و دولتی شهر تهران طی پنج ماه نخست سال 1400، به صورت کامل پرداخت شد. بر این اساس در راستای حمایت از گروه‌های نمایشی، مبالغ مصوب شورای حمایت به گروه‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اجرای آنها متوقف شده بود به‌صورت کامل تسویه حساب و همچنین برابر دستورالعمل اعلامی جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از ظرفیت 50 درصدی سالن‌های نمایشی (خصوصی و دولتی) مبالغ مربوط به جبران صندلی‌های خالی نمایش‌ها به آن‌ها پرداخت شد. حدود 13 میلیارد ریال به گروه‌های نمایشی مصوب شورای حمایت که آثار حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای خود را به صورت کامل و یا به دلیل شیوع کرونا به صورت ناقص در سالن‌های خصوصی و دولتی شهر تهران به صحنه آوردند، اختصاص یافت.
رونق تئاترهای خیابانی
آشنا از اجرای تئاترهایی خیابانى به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی هم صحبت به‌میان می‌آورد. او می‌گوید: «کانون تئاتر خیابانى اداره کل هنرهاى نمایشى با برنامه‌ریزى و همکارى انجمن هنرهاى نمایشى ایران و استان‌هاى تهران، کردستان، کرمانشاه، ایلام و منطقه آزاد اروند شامل خرمشهر و آبادان، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و همزمان با ایام اربعین حسینى، اجراهاى نمایشى را تدارک دید. 40  گروه نمایشی با 120 اجرا در این دوره از اجراها شرکت کردند. استان تهران با ١٣ نمایش، استان کردستان با ٥ اثر، استان کرمانشاه با ٧ اثر، استان ایلام با ۸ اثر و منطقه آزاد اروند با ٧ نمایش در این همایش حضور داشتند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/15/591668/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها