از دیدار با انجمن‌های فرهنگی ناشران تا بازگرداندن 2200 تن کاغذ به انبار معاونت


یاسر احمدوند
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکصد روز گذشته شاهد اتفاقات مهمی بوده است که نخستین آنها تشکیل دو کارگروه‌ کاغذ و مبارزه با قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب بود. در کارگروه کاغذ تلاش شد بازدیدی از کارخانه‌های تولید کاغذ در شمال و جنوب کشور انجام شود و وضعیت این کارخانه‌ها از نزدیک بررسی و رصد شود. پس از این بررسی‌ها، جلساتی با حضور مدیرعاملان این کارخانه‌ها برگزار شد و نظرات آنها نیز دریافت شد.
پس از جمع‌بندی این گزارش‌ها مشخص شد که می‌توانیم بخش قابل توجهی از کاغذ مصرفی داخل کشور را از طریق این کارخانه‌ها تأمین کنیم که البته برای این کار نیازمند اصلاح برخی قوانین و مقررات و البته تلاش و همت مدیران هستیم.
همچنین کارگروهی برای مبارزه با قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب تشکیل شد. متأسفانه در سال‌های اخیر تکثیر غیرقانونی کتاب دیگر به کتاب‌های غیرقانونی محدود نمی‌شود بلکه هر کتاب پر فروشی در خطر سوء‌استفاده این سودجویان قرار دارد.
همچنین جلسه‌ای هم با پلتفرم‌های فروش کتاب برگزار شد و اطلاعاتی به آنها درباره فروش کتاب‌های این‌چنینی در پلتفرم‌ها داده شد و قرار شد با همکاری با معاونت امور فرهنگی از فروش کتاب‌های بدون مجوز در این سامانه‌ها جلوگیری به عمل آید.
دیگر اقدام در معاونت امور فرهنگی برگزاری نشست با انجمن‌های فرهنگی ناشران بود. ملاقات‌هایی با هیأت مدیره این انجمن‌ها انجام شد و به صحبت‌ها و دغدغه‌های آنها گوش داده شد. همچنین نخستین جلسه با تشکل‌های حوزه نشر برگزار شد و تلاش شد از نظرات آنها برای حل مشکلات حوزه نشر و از بین بردن موانع پیش‌رو استفاده شود.
از سوی دیگر دو پرونده مربوط به دو وارد کننده کاغذ پیگیری شد. این واردکنندگان برای واردات کاغذ ارز دولتی دریافت کرده بودند. یکی از این واردکنندگان پس از ترخیص کاغذها از گمرک از تحویل آن به انبار معاونت امور فرهنگی امتناع کرده بود. با پیگیری‌های انجام شده از سوی نهادهای مختلف توانستیم 2200 تن کاغذ انبار شده را پس بگیریم و به انبار معاونت امور فرهنگی منتقل کنیم. بزودی نیز توزیع کاغذ با روندی جدید آغاز خواهد شد. پرونده دیگری نیز در همین رابطه در دست پیگیری است.
همچنین با توجه به صدور مجوز پروانه نشر برای بیش از 18 هزار ناشر، رتبه‌بندی ناشران برای دریافت حمایت‌های معاونت امور فرهنگی ضرورت داشت.
در حال برنامه‌ریزی در این حوزه هستیم تا هرچه سریع‌تر نظام رتبه‌بندی ناشران لحاظ شود. در این طرح تلاش خواهد شد کتاب ناشر از بدو ورود به اداره کتاب رتبه‌بندی شود و بر اساس رتبه کسب شده از حمایت‌های معاونت امور فرهنگی برخوردار شود.
از دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی می‌توان به حضور در نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد. در نمایشگاه کتاب مسکو، نمایشگاه کتاب باکو و نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور فعالی داشته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه کتاب وین در اتریش هستیم.
همچنین 10 عنوان از کتاب‌های فارسی ترجمه شده به زبان چینی رونمایی شدند. این آثار از سوی دبیرخانه طرح گرنت پیگیری شدند و در آینده نیز ترجمه آثار به زبان ترکی و ایتالیایی نیز رونمایی خواهند شد. برگزاری دومین دوره کتاب سال جوانان، بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، انتصاب دبیر و اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد ادبی و برگزاری نوزدهمین دوره طرح فصلی کتاب همزمان با هفته کتاب از دیگر فعالیت‌های انجام شده یا در حال تدارک برای برگزاری محسوب می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/15/591667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها