«ایران» از دور جدید تصمیمات و اقدامات سازمان سینمایی گزارش می دهد

سینما در قاب نو


فرهنگی/ هفتم مهرماه بود که محمد خزاعی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مسند ریاست سازمان سینمایی تکیه زد. در حکم محمدمهدی اسماعیلی در 12 بند بر برنامه‌های مورد انتظار از این سازمان تأکید شده بود. از عمر مدیریت محمد خزاعی تنها 40 روز می‌گذرد و مسلماً این مدت کوتاه زمان مناسبی برای سنجش کارنامه کاری او و اقدام‌هایش برای عملی کردن این سیاست‌های دوازده‌گانه نیست. رئیس تازه سازمان سینمایی اما در همین مدت کوتاه تصمیم‌های بسیاری گرفته که البته بخشی از آنها با واکنش‌های متفاوت همراه شده است. شاید از شاخصه‌های کارنامه کاری 40 روزه خزاعی، تعدد تصمیم‌هایی است که او برای بخش‌های مختلف زیرمجموعه‌اش گرفته است. او در همین مدت کوتاه تکلیف تمام مدیریت‌های زیرمجموعه‌اش را روشن کرده؛ از ترکیب متفاوت هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی تا اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی و سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران نیروهای تازه‌ای جایگزین شده‌اند و آن طور که وعده داده شده، تکلیف شورای پروانه نمایش این مجموعه هم بزودی مشخص خواهد شد. علاوه بر این انتصاب‌ها، فعالیت مدیر سازمان سینمایی این روزها در گفت‌وگو و تبادل نظر برای تصمیم‌گیری‌های کلان و ایجاد زیرساخت‌هایی برای اجرایی شدن سیاست‌ها خلاصه می‌شود.
از خانه تا سینما
ایجاد کارگروه مطالعاتی برای آسیب‌شناسی و ارزیابی ظرفیت‌ها و عملکردها یکی از تشکل‌های مهمی است که ضرورت اجتناب‌ناپذیر آن حس می‌شد. در این کارگروه عملکرد مؤسسات، صنوف و فضای کلی سینما از جمله مباحث معیشتی خانواده سینما مورد رصد قرار می‌گیرد و قرار است خروجی آن بخشی از مصوبات و برنامه‌ریزی سازمان سینمایی و راهبردهای اجرایی باشد. در یک ماه گذشته رئیس سازمان سینمایی نشست‌های غیررسمی هم با خانواده سینما داشته که با وجود عدم اطلاع‌رسانی رسمی از سوی روابط عمومی این سازمان به منظور پرهیز از شکل نمایشی و شعاری و تبلیغاتی، خبرهای آن به گوش رسید. علاوه بر دیدار صمیمانه با چهره‌های فعال اما این روزها خانه نشین سینما، دیدار سرزده از خانه سینما و نشست و گفت‌وگو با اعضای هیأت مدیره از همین دست نشست‌ها بود. هدف این دیدار ارزیابی مشکلات رفاهی و دستیابی به بسته اطلاعاتی جامع برای حل مشکلات اساسی بویژه معیشتی خانواده سینما بود. همین طور نشست مشترک با اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان و جامعه صنفی سینما و بررسی مباحث  مختلف از پروانه ساخت تا کم و کیف فعالیت سامانه سمفا و نظارت ساترا از جمله دیدارهای سرزده خزاعی در یک ماهه گذشته بود. از دیگر دیدارهای رئیس سازمان سینمایی می‌توان به نشست با سطوح حوزه‌های تحصصی صنوف مثل کانون کارگردانان، انجمن سینماداران، کانون پخش‌کنندگان فیلم و دیدار با مدیران انجمن سینمایی دفاع مقدس، بنیاد روایت فتح، حوزه هنری و... به منظور هم‌افزایی ظرفیت‌های سینمایی و خلاصه نشدن سینما در مؤسسات سازمان سینمایی اشاره کرد.
سازماندهی وضعیت نمایش خانگی یکی از موارد ذکر شده در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خزاعی است. موضع این وزارتخانه در باره مسئولیت نظارت بر این عرصه با استقبال عمومی اهالی سینما همراه بود. در همین راستا بین سازمان سینمایی و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان صدا و سیما تبادل نظرات گسترده‌ای شکل گرفته و نشست‌های مشترکی توسط کارگروه‌های اجرایی و مشورتی و تخصصی در حال انجام است تا با گفت‌وگو و سعه صدر طرفین به جمع‌بندی نهایی برسد و بالاخره این حوزه از نظارت پراکنده و نامنسجم خارج شود و این نظارت به سازمان سینمایی بازگردد.
جشن دیپلماسی فرهنگی
تشکیل کارگروه متخصص مطالعاتی برای بررسی جشنواره‌های سینمایی اعم از ملی و بین‌المللی شاید یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های سینما در یک ماه اخیر باشد. این کارگروه در همفکری و هم‌اندیشی با صاحب‌نظران و سینماگران و آگاهی از مطالبات اهالی سینما به یک جمع‌بندی رسید که می‌توان از آن به عنوان خبرسازترین تصمیم سازمان سینمایی اشاره کرد. ادغام یا برگزاری متمرکز جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر خروجی این کارگروه بود. قرار است از سال  14001 جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر به صورت یکپارچه در بهمن ماه سال آینده برگزار شود.
بخش بین‌الملل سینمای ایران اما در برنامه یک ماهه این سازمان هم مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با بررسی ساختارهای موجود و عملکرد دوره‌های گذشته لازم بود مفاهمه کلان با دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه شکل بگیرد. در همین راستا نشست مشترکی بین رئیس سازمان سینمایی و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفت و راهکارها و چشم‌انداز زمینه‌های مطالعاتی برای همکاری عمیق‌تر و تأثیرگذاری گسترده‌تر سینمای ایران در دیپلماسی فرهنگی و عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهم‌ترین رویداد پیش روی سینما برگزاری جشنواره فیلم فجر است که ویترین سالانه سینماست. انتخاب مسعود نقاش‌زاده به عنوان دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از انتصاب‌های این سازمان بود که با استقبال عمومی همراه شد. تلاش برگزارکنندگان جشنواره این دوره آن است که با برنامه‌ریزی و تعامل و همکاری و مشارکت تمام مراکز فرهنگی و اجتماعی شاهد شکل‌گیری و تحقق یک رویداد فرهنگی و اجتماعی باشیم و نه یک رویداد صرفاً سینمایی.
میانبری برای سینما
آذرماه قرار است اولین جلسه شورای عالی سینما با حضور ریاست جمهوری برگزار شود. احیاناً شورای عالی سینما را احتمالاً باید در فهرست مهم‌ترین تصمیمات محمد خزاعی در دوران مدیریتش بر سازمان سینمایی لحاظ کرد. شورای عالی سینما به عنوان یکی از نهادهای مهم مرجع در تصمیم‌گیری مباحث کلان سینما می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و نیازها و ضرورت‌های سینما را بازنگری کند و در عالی‌ترین سطح اجرایی با حضور رئیس جمهوری قرار دهد. اهمیت این شورا به این است که خروجی و دستاورد آن مسیر کوتاه‌تری را برای قرار گرفتن در بسترهای اجرایی طی می‌کند. جدا از تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های این سازمان که با گذر زمان بهتر می‌توان در باره نتایج آن صحبت کرد آنچه در ویترین سینما به چشم می‌خورد بازگشت امید به سالن‌های سینماست. با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، اعتماد صاحبان آثار برای نمایش فیلم‌های در صف اکران جلب شده و لیست بلندبالایی از آثار متفاضی اکران شده‌اند. پس از حدود دو سال رخوت، رونق به مسیر گیشه برگشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/15/591665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها