روایتی تازه از جزئیات عملیات توقیف نفتکش:

۱۲۰ موشک روی ۲ ناوشکن امریکایی قفل شده بودند


یک هفته پس از انتشار جزئیات عملیات توقیف نفتکش رباینده نفت ایران توسط سپاه از چنگ نیروهای امریکایی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات بیشتری از این عملیات را توضیح داده است.
طبق روایتی که دریادار تنگسیری شامگاه جمعه در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی مطرح کرد در این عملیات از یک‌سو نیروهای امریکایی صرفاً ناظر نبودند و از سوی دیگر موشک‌های ایرانی در حالت آماده شلیک قرار داشتند.
نکته دیگر مورد اشاره فرمانده نیروی دریایی سپاه این بود که ادعای امریکایی‌ها درباره نادرست بودن روایت ایران را یک «دروغ» خواند و تأکید کرد و به بیان شواهد و دلایلی پرداخت که دروغ بودن آن ادعا را اثبات می‌کرد. روز 12 آبان با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی مشخص شد که سپاه پاسداران یک نفتکش ویتنامی که با حمایت نیروهای نظامی امریکا اقدام به ربودن نفت کشورمان کرده بود را با یک عملیات نظامی به کنترل خود درآورده بود. بر این اساس پس از ورود نیروهای سپاه به این نفتکش، نیروهای امریکایی با استفاده از بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند و راه آن را سد کردند؛ اما در نهایت این نفتکش با پشتیبانی سپاه پاسداران به ایران رسید.
به گزارش ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنان شامگاه جمعه خود با اشاره به همین عملیات گفت: نفت نفتکشی که ما توقیف کردیم، متعلق به ایران بود و نفتکش تخلف کرده بود و امریکایی‌ها پشتیبان این کار بودند و از دور این نفتکش را رصد می‌کردند و نمی‌گذاشتند کسی به آن نزدیک شود.  وی افزود: در جایی که ما باید عملیات انجام می‌دادیم، بلافاصله اولین تماس فیزیکی ما با این نفتکش توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی صورت گرفت و روی شناور هلی‌برن کردند. بلافاصله نیروی ویژه‌ای را از سطح وارد کار کردیم و هدایت نفتکش در دست بچه‌های ما افتاد.فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه «امریکایی‌ها این صحنه را از دور می‌دیدند»، اظهار کرد: امریکایی‌ها صحنه را از طریق پهپاد می‌دیدند و بلافاصله دو ناوشکن ۱۱۲ و ۶۸ متعلق به آنها به منطقه عملیات آمدند و آرایش جنگی گرفتند. ما به این ناوها اخطار دادیم اما آنها مقداری به اخطار بی‌توجهی کردند؛ شناورها به سینه این ناوها رفتند و قایق ما در فاصله ۲۰ متری ناو امریکایی قرار گرفت و ناوهای امریکایی کاملاً ایستادند.
تنگسیری خاطرنشان کرد: ناوهای امریکایی آمده بودند که نفتکش را رها کنند و دیدند که با دو ناوشکن نمی‌توانند و درخواست نیروی کمکی دادند و در مجموع پنج فروند ناوشکن امریکایی در تلاش بودند تا این نفتکش را از چنگ ما درآوردند. وقتی پنج ناوشکن شدند، ما شش فروند شناور دیگر به شناورهای منطقه نبرد اضافه کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر ناوهای امریکا با چند شناور کوچک تقابل انجام شد؟ تأکید کرد: ما می‌خواهیم به آنها بگوییم که عددی نیستید؛ اگر زمانی پررویی کردید و تیری را به سمت ما انداختید، آن زمان هم موشک‌های ما و هم موشک‌اندازهای ما را خواهید دید. فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: آنها می‌دانند که در چنگال ما هستند و می‌دانستند اگر به نفتکش نزدیکتر شوند، ما دیگر شوخی نمی‌کنیم. موشک‌ها و موشک‌اندازهای ما در ساحل آماده بودند که اگر اینها غلطی بکنند، در مقابلشان بایستیم. در نهایت آنها مجبور شدند در آب‌های بین‌المللی دست از پا درازتر عقب‌نشینی کنند.
تنگسیری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش امریکایی‌ها مبنی بر نادرست بودن روایت ایران درباره دخالت ناوهای امریکایی در این واقعه، تصریح کرد: این یک دروغ بزرگ است؛ اگر آنها می‌خواستند فقط ناظر باشند، پهپادهای آنها از بالا ناظر بود یا اینکه یک یا دو ناوشکن از دور نظارت می‌کرد و آرایش جنگی و پرواز بالگرد نیازی نبود. اگر ناظر بودند چرا درخواست نیروی کمکی کردند؟ پنج فروند شناور را به صحنه آوردن و آرایش جنگی گرفتن، ناظر بودن است؟ چرا بچه‌گانه حرف می‌زنند؟ باید پخته‌تر صحبت کنند و صحنه را ببینند و بگویند که کم آورده‌اند. وی همچنین در پاسخ به اینکه «آیا نگران نبودید که ماجرا به درگیری با امریکا ختم شود؟»، اظهار کرد: آیا باید زور را بپذیریم؟ وقتی دشمن به ما زور می‌گوید و می‌خواهد نفت ما را ربایش کند و به نوعی ببرد، ما به عنوان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بعداً می‌توانیم سرمان را جلوی ملت ایران بلند کنیم؟
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه اقیانوس‌ها و دریاها دیگر حیاط خلوت امریکایی‌ها نیست، گفت: آموزش‌هایمان را روز به روز بیشتر می‌کنیم و برد تجهیزات و موشک‌هایمان را روز به روز بیشتر می‌کنیم و برای هر تهدیدی خود را آماده می‌کنیم. ان‌شاءالله روزی فرا برسد که قایق برود و ناوشکن و زیردریایی بازگردد.
دریادار تنگسیری در پایان با تأکید بر همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه، خاطرنشان کرد: برادران عزیزم در نیروی دریایی ارتش مقتدر جمهوری اسلامی هم همین شجاعت را دارند و ما امروز یک ارتباط قلبی و دلی با هم داریم.
پیش از این رسانه‌ها در توصیف لحظات آخرین رویارویی نیروهای دریایی سپاه و امریکا اعلام کرد که 10 فروند قایق تندور موشک‌انداز با حمل مجموع ۱۲۰ موشک کروز ضد کشتی، روی ۲ ناوشکن امریکایی قفل شده بود. این درحالی بود که بیش از 100 فروند موشک کروز نیز در ساحل دریای عمان آماده انجام مأموریت در این عملیات بودند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/2/591643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها