در 100 روز کاری دولت سیزدهم در حوزه گردشگری چه گذشت؟

باز شدن قفل ورود گردشگران خارجی پس از ۲۰ ماه


زهرا کشوری
خبرنگار
نخستین گروه گردشگران فرانسوی هفت روز پیش و در آستانه صدمین روز دولت سیزدهم وارد ایران شدند‌. این اولین گروه گردشگران اروپایی‌ بودند که پس‌از شروع مجدد صدور ویزای گردشگری به ایران سفر کردند. ازسرگیری صدور ویزا مهم‌ترین گام «عزت‌الله ضرغامی» پس‌از ورود به عمارت آزادی در وزارت گردشگری و میراث فرهنگی بود‌.
روز بیستم مرداد ۱۴۰۰ ، روزی که «ابراهیم‌ رئیسی» رئیس‌جمهوری، عزت الله ضرغامی را به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهارستان معرفی کرد، او در برنامه ارائه شده خود به مجلسی‌ها وعده داد که از استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های قوی در فضای مجازی در سطح بین‌الملل حمایت می‌کند، جذب گردشگران خارجی را در صدر برنامه‌های خود می‌نشاند و  طرح و برنامه گردشگری ارزانِ خانواده محور را روی میز اجرا می‌آورد.
نکته مهم در برنامه‌های او در حوزه صنایع دستی، رایج شدن کپی‌برداری از صنایع دستی اصیل ایرانی است که ضرغامی بدرستی از آن به‌عنوان تهدیدی جدی در این حوزه نام برد. ضرغامی آن روز گفت در اجرای قانون سال ۹۶ در حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی جدیت دارد و اجرای برنامه‌های مؤثر تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه هنر‌های صنعتی بخشی از برنامه است.
ضرغامی در ابتدای ورود به وزارت میراث فرهنگی جلسات متعددی با فعالان و گروه‌های گردشگری خارج از وزارتخانه برگزار کرد‌. وزیر میراث فرهنگی در تمام سخنرانی‌ها و جلسات خود نشان داد که گردشگری در اولویت برنامه‌های او در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، البته او بارها اعلام کرده است هرسه حوزه برایش‌ اهمیت یکسان دارد اما گردشگری زودتر از دیگر حوزه ها گره اقتصادی را باز می‌کند‌. انتخاب «علی‌اصغر شالبافیان» به‌عنوان معاون گردشگری از سوی ضرغامی با واکنش مثبت فعالان این حوزه روبه‌رو شد‌. شالبافیان از کارشناسان و متخصصان با سابقه این حوزه است. فعالان صنعت گردشگری هم در اظهارنظرهای اولیه خود اعلام کردند روی قدرت چانه‌زنی و جایگاه سیاسی دومین وزیر میراث فرهنگی کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند‌. به سرانجام رسیدن نخستین وعده ضرغامی و آغاز صدور ویزا، فعالان حوزه گردشگری را آماده فعالیت مجدد در این حوزه کرد. آنها ۲۰ ماه سخت در انتظار این روز بودند. پس از ورود اولین گروه گردشگران فرانسوی، نخستین فم تور راهنمایان گردشگری روس برای آشنایی با جاذبه‌های کشور هم برگزار شد. روسیه از جمله بازارهای نوظهور گردشگری و صنایع دستی است. بسیاری از کشورها چشم به این بازار نوظهور دارند. ایران هم امیدوار است بتواند سهم خود را از بازار گردشگری این کشور همسایه بگیرد‌. فعالان حوزه گردشگری، مهم‌ترین مانع ایران برای جذب گردشگران روس و صدور صنایع دستی به این کشور را تبلیغات ناکافی در روسیه می‌دانند‌. دولت گذشته دفاتر گردشگری را در کشورهای مختلف از جمله روسیه ایجاد کرد تا بتواند از طریق آنها جذب گردشگر کند اما این دفاتر بدون صرف هزینه و به‌صورت داوطلبی توسط ایرانیان ساکن در این کشور ایجاد شد؛ ایرانیانی که در کشورهای مختلف فعالیت دیگری می‌کردند و معاونت وقت گردشگری از آنها خواسته بود به‌عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وقت گردشگر جذب کند. این روش نتیجه‌ای نداشت و دفاتر هم جمع شد. جذب گردشگر برنامه تخصصی و اعتبار می‌خواست. یکی از مهم‌ترین گام‌ها در حوزه جذب گردشگران روس، تبلیغات تصویری در تلویزیون این کشور است. معاونان سابق میراث فرهنگی بارها نبود اعتبار کافی را دلیل عدم تبلیغ در کشور روسیه و بازار هدف گردشگری کشور عنوان کرده‌اند‌. فعالان این صنعت امیدوارند ضرغامی با قدرت چانه‌زنی که دارد بتواند اعتبارات کافی را برای تبلیغ بیلبوردی و تلویزیونی‌ در کشورهای هدف به وزارتخانه تزریق کند‌.
ضرغامی نیز بارها اعلام کرده است ارتقای گردشگری و جذب گردشگر اولویت دولت ابراهیم رئیسی است. یکی از خواسته‌های دیگر فعالان گردشگری، ساماندهی بازار گردشگری سلامت است. آنها هشدار می‌دهند اگر این بازار ساماندهی نشود و دلالان از این بازار حذف نشوند، هند و ترکیه بازار گردشگری سلامت ایران در کشورهای همسایه از جمله عراق و عمان را در دست می‌گیرند. ترکیه و هند تبلیغات گسترده‌ای برای جذب گردشگران سلامت این دو کشور دارند اما با‌وجود کارشکنی دلالان‌، گردشگران عمان، عراق و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچنان علاقه‌مند به درمان در ایران هستند. بیش از هر چیزی آنها برای درمان بیماری‌های چشمی و... به ایران می‌آیند. مقصد آنها شیراز، تهران و مشهد است. آنها معمولاً پس از درمان و زیارت به استان‌های شمالی می‌روند تا استراحت کنند. خانوادگی به ایران سفر می‌کنند و ایران برای آنها کشوری امن و در عین حال ارزان محسوب می‌شود. این گردشگران با توجه به اعتقاداتشان ایران را کشوری امن برای سفر خانوادگی می‌دانند. آنها به پزشکی ایران کاملاً اعتقاد دارند‌. سفر خانوادگی گردشگران سلامت نزدیک به دو هفته در ایران طول می‌کشد که به نفع‌ بازار داخلی است. کشورهای حاشیه خزر هم از گردشگران جدی سلامت ایران هستند‌ که مقصد بیشتر آنها مشهد است. در اینجا هم ترکیه به‌دنبال جذب گردشگران سلامت است. ضرغامی پس از گفت‌و‌گو با فعالان گردشگری در حوزه سلامت با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کرد. او بعد از این دیدار اعلام کرد: «میز سلامت در معاونت گردشگری ایجاد شده است. صحبت‌های اولیه هم با وزیر بهداشت صورت گرفته است ولی این موضوع پر از اشکال است. متأسفانه در سالیان گذشته آسیب‌های زیادی دیده که تا حدی دچار فساد هم شده است.» حرف‌های ضرغامی مطابق با واقعیت صنعت گردشگری سلامت ایران است و پیچیدگی خاص خود را دارد. حل آن به همکاری خیلی از دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری و... نیاز دارد پیش از آنکه کارشکنی دلال‌ها، عمانی‌ها، عراقی‌ها و... را راهی هند یا ترکیه کند‌.
ضرغامی در یکصد روز گذشته با گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای رفع موانع گردشگری دیدار کرده است. او پس از دیدار با گروه‌های خصوصی صنعت گردشگری از پیشنهاد تشکیل هیأتی برای سرمایه‌گذاری‌های هزار میلیارد دلاری در دولت خبر می‌دهد‌.
حرف‌های ضرغامی بعد از این دیدارها و جلسات از سوی فعالان حوزه، مثبت ارزیابی می‌شود‌. برخی از فعالان گردشگری به «ایران» می‌گویند این جلسات برای اولین بار در یک دولت انجام می‌گیرد و برای آنها نوید‌بخش حل مشکلات در مسیر گردشگری داخلی و خارجی است‌‌. تا پیش از رکود کامل گردشگری که کرونا تحمیل کرد، ایران ۸ میلیون گردشگر خارجی داشت‌. بی‌شک مشکلات حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صد روز قابل حل نیست و زمان بیشتری می‌طلبد. فعالان این حوزه هم امیدوارند وزارت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم بتواند صنعت گردشگری را به روزهایی که ایران میزبان گردشگران زیادی بود ببرد تا بتوانند خسارت وارده از سوی این ویروس همه گیر را جبران کنند. شهرهای توریست پذیر ایران نیز دوباره میزبان گردشگرانی باشند که علاقه‌مند تاریخ، تمدن و طبیعت ایران هستند‌. گردشگرانی که اقتصاد جوامع محلی را شکوفا خواهند کرد و بدون مرز و محدوده، ارز وارد کشور می‌کنند‌.

نیم نگاه

یکی از خواسته های فعالان گردشگری ، ساماندهی بازار گردشگری سلامت است . آنها هشدار می‌دهند اگر این بازار ساماندهی نشود و دلالان از این بازار حذف نشوند، هند و ترکیه بازار گردشگری سلامت ایران در کشورهای همسایه از جمله عراق و عمان را در دست می‌گیرند، اما به رغم کارشکنی دلالان‌،  گردشگران عمان، عراق و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچنان علاقه مند به درمان در ایران هستند





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/12/591625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها