براساس اطلاعیه خودروسازان

قیمت خودرو به قبل بازگشت


گروه اقتصادی/شرکت‌های خودروسازی قیمت‌های خود را اصلاح کردند و قرار شد پول‌های گرفته شده به مردم برگردانده شود. هفته گذشته شرکت‌های خودروسازی نسبت به افزایش 15 تا 19 درصدی قیمت خودرو اقدام کردند و اولین گروهی که ازاین تصمیم متأثر شد، کسانی بودند که طبق دعوتنامه‌های صادر شده تا پایان ماه جاری ‌باید خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند.
افزایش قیمت خودرو گلایه‌های متعدد مردمی را باعث شد و این امر در مورد کسانی که خودرو با قیمت‌های گذشته ثبت‌نام کرده بودند، بسیار شدیدتر بود، به همین جهت رئیس جمهوری در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از رشد قیمت‌ها، تصمیم گرفت موضوع افزایش قیمت خودروها را لغو و این امر را منوط به بررسی‌های بیشتر ستاد تنظیم بازار کند. البته معلوم نیست که افزایش قیمت خودروها به‌صورت کلی منتفی شد یا ستاد تنظیم بازار در جلسات آتی خود می‌خواهد درخواست شرکت‌های خودروسازی را با توجه به مستندات و تورم بخشی مورد بازنگری قرار دهد.
از روزی که با افزایش قیمت خودرو، مخالفت شده است، قطعه سازان خواستار ورود ستاد تنظیم بازار به این مقوله شدند و اظهار می‌کنند که اگر قیمت‌ها اصلاح نشود شرکت‌های خودروساز با زیان انباشت بیشتری مواجه خواهند شد و این باعث می‌شود که میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان روند تصاعدی به خود بگیرد. طبق آخرین اعداد و ارقام به دست آمده مجموعه ایران خودرو 19 هزار میلیارد تومان و سایپا بیش از 8 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های قطعه ساز بدهی دارند. از آنجا که به قول مدیران خودروسازی، بخش قابل توجهی از خودروها با زیان در حال تولید است، باید دید که ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت چه تصمیمی  خواهند گرفت. در این میان برخی از کارشناسان از تصمیم ریاست جمهوری استقبال و تأکید کردند که برای کاهش ضرر و زیان و پرداخت بدهی قطعه سازان تنها راه افزایش قیمت نیست و لذا شرکت‌های خودروساز با اتخاذ راهکارهای بهتر و بخصوص مدیریت هزینه و مدیریت منابع مالی می‌توانند از مشکلات خود عبور کنند.
از طرفی آن دسته از فعالان اقتصادی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند همچنان اصرار بر این امر دارند که هر گونه سیاست قیمت‌گذاری از سوی دولت اشتباه است و باعث می‌شود که این صنعت آسیب ببیند. به هر ترتیب با دستور لغو افزایش قیمت از سوی رئیس‌جمهوری و ابلاغ آن توسط وزیر صمت به شرکت‌های خودروسازی، ایران خودرو و سایپا مکلف به برگرداندن پولی هستند که از مردم اخذ شده و اگر خودروسازی از این مهم امتناع کند، تخلف کرده است. بدین جهت گروه خودروسازی سایپا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد براساس تصمیمات متخذه، مبنی بر توقف اجرای طرح اصلاح قیمت‌ها، بهای همه محصولات این گروه به قبل بازگشته و هیچگونه افزایشی اعمال نخواهد شد. برهمین اساس تمامی دعوتنامه‌های تکمیل‌وجه مربوط به خودروهای موعد تحویل آبان‌ماه با نرخ‌های قبل صادر خواهد شد.مبالغ اضافی نیز که توسط مشتریان پرداخت شده، طی هفته‌های آتی به آنان بازگردانده خواهد شد.
ایران‌خودرو هم در اطلاعیه‌ای عنوان کرد، محصولات ‌خودرو به نرخ فروش قبل از یکم آبان‌ماه بازگشته است.

نـــــگاه
تأثیر روانی دربازار سهام

از همان روز چهارشنبه هفته قبل که رئیس جمهوری مصوبه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو را لغو کرد، کارشناسان کاهش شاخص بورس در روز گذشته را پیش‌بینی می‌کردند. درواقع جو روانی سنگینی که دربازار شکل گرفت، باعث افزایش عرضه و کاهش تقاضا شد. بدین ترتیب حتی شرکت‌های ارزنده بازارهم با کاهش مواجه شدند. درحالی که رشد نرخ ارز در روز گذشته به عنوان یک متغیر مهم توانایی افزایش شاخص بورس را داشت، تمرکز برخی رسانه‌ها بر لغو افزایش قیمت خودرو باعث شد تا شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآید. برهمین اساس، روزگذشته شاخص کل بورس با کاهش 17 هزار و 302 واحدی به یک میلیون و 439 هزار و 177 واحدی عقب‌نشینی کرد. بررسی تأثیرگذارترین شرکت‌ها دراین ریزش نشان می‌دهد که خودرویی‌ها جایی درمیان آنها ندارند. بدین ترتیب شرکت‌های پتروشیمی خلیج ‌فارس، فولاد مبارکه، شستا، پالایش نفت اصفهان، شیران، بانک ملت و گل‌گهر بیشترین تأثیر را درافت شاخص داشتند. این درحالی است که گروه بهمن و خگستر به عنوان نمادهای خودرویی به ترتیب جایگاه بیست و یکم و سی و هفتم را در ریزش شاخص داشته‌اند، البته این دو شرکت در عرضه صدرنشین سایر نمادها بودند. به اعتقاد کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل ریزش 17 هزار واحدی شاخص در روزی که نرخ ارز رشد داشته است، جو روانی به وجود آمده تحت تأثیر لغو افزایش قیمت خودرو است که دولت با هدف حمایت از خریداران ابلاغ کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/6/591608/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها