علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه:

هیچ کشوری حق اظهارنظردرباره توانمندی دفاعی ایران را ندارد


علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که پس از سفر به بروکسل و رایزنی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روسیه سفر کرده بود، در مصاحبه هایی با خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه «روسیا الیوم»، هدف اصلی از سفر خود به مسکو را رایزنی با مقامات روسیه در آستانه شکل‌گیری دور جدید گفت‌و‌گوها بین ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌ها اعلام و بر اشتراک نظر ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.
باقری در این رابطه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات خود در قالب برجام اشاره کرد و گفت: «الان مسأله اصلی این است که طرف اروپایی در طول سال‌های گذشته و بویژه بعد از خروج امریکا از برجام، عدم پایبندی خود را به توافق نشان داده تا جایی که حتی اقلام بشردوستانه مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در چارچوب مقررات بین‌المللی، تحریم‌ناپذیر هستند و هیچ مرجعی در دنیا نمی‌تواند آن را تحریم کند، توسط کشورهای غربی علیه مردم ما مورد تحریم قرار گرفته است.»
به گزارش فارس، او با اشاره به اینکه طرف امریکایی با خروج از برجام، هم این توافق را نقض کرد و هم قطعنامه ۲۲۳۱ را ادامه داد: «طرف اروپایی با اینکه از برجام بیرون نرفت ولی عملاً عدم پایبندی خود را نسبت به مفاد برجام و اجرای آن نشان داد. بر این اساس در حال حاضر تنها جمهوری اسلامی هست که طرف پایدار به توافق بین ایران و ۱+۵ است و آنها اکنون باید در قبال اقدامات ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پاسخگو باشند.»
معاون وزارت خارجه کشورمان در ادامه توافق هسته‌ای را محصول مذاکرات مستمر و طولانی بین ایران و 1+5 دانست و گفت: «این توافق به طور کامل توسط ایران اجرا شده است، حتی این اقدام ایران مبنی بر عدم انجام برخی از تعهدات هسته‌ای اش نیز در چارچوب مواد ۲۶ و ۳۶ برجام است. به عبارت دیگر تنها کشوری که به طور کامل تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌ای انجام می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران است.»
باقری همچنین به زمان آغاز مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت:«ما طبق قراری که با آقای مورا گذاشتیم قرار شد که مرحله آینده مذاکرات در ماه نوامبر آغاز شود؛ اما مسأله مهم‌تر این است که طرف‌های دیگر چه چیزی ارائه خواهند کرد.
طرف مقابل چه چیزی برای لغو تحریم‌ها ارائه خواهد کرد بنابراین باید اراده‌ای قوی برای پذیرش تصمیم لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد پس چنانچه تصمیم لغو این تحریم‌ها مورد پذیرش نهایی قرار گرفت، ما عملاً در مذاکرات آتی پیشرفت خواهیم داشت.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تلاش امریکا برای گره زدن برنامه موشکی ایران به مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد که هیچ کشوری حق اظهارنظر درباره توانمندی دفاعی ایران را ندارد.
او در این زمینه افزود: «توانمندی دفاعی هر کشور به همان کشور مربوط می‌شود و هر کشوری مطابق با منافع ملی خود و در چارچوب توانمندی‌هایی که دارد، رفتار می‌کند تا از امنیت خود دفاع کند و قدرت بازدارندگی مناسب ایجاد نماید. این کشور می‌تواند و باید تجهیزات لازم برای این امر را به دست آورد.
جمهوری اسلامی ایران در راستای این سیاست خود را از نظر دفاعی تجهیز می‌کند تا امنیت ملی خود و همچنین منافع ملی‌اش را حفظ کند. هیچ کشور دیگری این حق را ندارد که از توانمندی‌ها و چیزهایی که کشوری دیگر برای دفاع از منافع ملی خود دارد، صحبت کند.» باقری تأکید کرد: «قطعاً توانمندی‌ دفاعی ایران تصمیم ملی ایران است و مربوط به منافع و امنیت ملی ایران می‌شود. بنابراین هیچ کشوری حق ندارد در این خصوص صحبت یا اظهارنظر کند.»
معاون وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه دکترین نظامی و دفاعی ایران مبتنی بر تسلیحات متعارف است و رهبر انقلاب فتوایی صادر کرده‌اند که تولید و ساخت تسلیحات کشتار جمعی از جمله تسلیحات هسته‌ای را غیرشرعی و حرام اعلام کرد، افزود: «مسأله اصلی مذاکرات ۱+۴ لغو تحریم‌های بی‌رحمانه و غیرقانونی است و مابقی مسائل تا این حد اهمیت ندارند.»

  همکاری با آژانس ادامه می‌یابد
باقری همچنین با اشاره به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت:«همکاری‌های ما با آژانس در چارچوب ان‌.پی‌.تی و توافقنامه پادمان از قبل وجود داشته، وجود دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا که ما عضو مسئول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم.
بعضاً برخی از کشورها و بویژه کشورهای غربی، در تعارض منافعی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، تلاش می‌کنند که از ظرفیت تخصصی و فنی آژانس برای اهداف سیاسی خودشان سوءاستفاده کنند. ما بارها بر این نکته تاکید کردیم که این هوشمندی و درایت مسئولان آژانس انرژی اتمی است که اجازه ندهد از ظرفیت تخصصی و فنی این آژانس در راستای اهداف و منافع برخی دولت‌های غربی سوءاستفاده شود.»
او همچنین تاکید کرد: «انتظارات ما از آژانس درخصوص حوادث و تأسیسات هسته‌ای علیه ایران و دیگر کشورها این است که این سازمان موضع‌گیری کند و چنین اقدامات تروریستی‌ای را محکوم نماید، زیرا چنین اقداماتی علیه تجهیزات تبعات و عواقب بسیار و خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت بنابراین باید اقداماتی در پیش گرفته شود که مانع انجام چنین اقداماتی شود.»

با حسن نیت به مذاکره با ریاض نگاه می‌کنیم
باقری در ادامه این گفت‌و‌گو و در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: «دولت آیت‌الله رئیسی از ابتدای کار اعلام کرد که توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت. بر همین اساس همکاری با کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت جدید ایران است. عربستان سعودی جزو همسایگان ماست و این سیاست شامل آنها نیز می‌شود.
ایران قصد دارد تمام مشکلات را حل و فصل کند. ما چهار مرحله مذاکرات میان نماینده ایران و نماینده دولت سعودی در بغداد داشتیم. انتظار ما این است که در مراحل آتی مذاکرات بتوانیم به نتایجی ملموس دست پیدا کنیم.» باقری تصریح کرد: «ما با حسن‌نیت و نگاه مثبت به این مذاکرات می‌نگریم و امیدواریم که طرف مقابل همچنین نگاه مثبتی داشته باشد.»   
باقری درباره حملات صهیونیست‌ها در سوریه  که مدعی هستند علیه حضور ایران در این کشوراست ،هم گفت: «ماهیت رژیم صهیونیستی مبتنی بر تجاوز است به همین خاطر رژیم صهیونیستی همواره علیه کشورهای منطقه دست به انجام اقدامات متجاوزانه می‌‌‌زند که این را در فلسطین و سوریه شاهد هستیم.
این رژیم به دنبال بهانه است. آنها ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم می‌‌کنند حال آنکه خودشان تعداد خیلی زیادی کلاهک هسته‌ای دارند پس آنها تنها به دنبال بهانه هستند و اتهاماتی واهی را مطرح می‌کنند. حضور ایران در سوریه به درخواست و توافق دولت قانونی این کشور بوده است.»
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا شما توان پاسخ مستقیم به حمله مستقیم احتمالی اسرائیل علیه ایران را دارید؟ تأکید کرد: «اسرائیل این را حتی در خواب هم نخواهید دید و اگر خوابش را هم ببیند، دیگر از خواب بیدار نخواهد شد.»
ارسال پیام اشتباه امریکا در آستانه گفت‌وگوها
ایران تحریم‌های جدید امریکا را ارسال یک پیام اشتباه در بحبوحه ازسرگیری مذاکرات با 1+4  دانست. وزارت خزانه‌داری امریکا دو روز پیش در بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه سعید آقاجانی، محمدابراهیم زرگر طهرانی، عبدالله محرابی و یوسف ابوطالبی به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی خبر داد.
شرکت‌های «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» نیز در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. به گزارش «ایران»، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام خزانه داری امریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کشورمان، اعمال تحریم‌های جدید را نشان دهنده رفتار کاملاً متناقض کاخ سفید دانست و گفت: «دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعاً قابل اعتماد نیست.»
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در واکنش به این اقدام امریکا تصریح کرد که تمامی مشکلات فعلی که در خصوص برجام به وجود آمده است، نتیجه سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق ایالات متحده است.
این دیپلمات روس همچنین توئیت وزارت امور خارجه کشورمان در محکومیت تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران را بازنشر داده و نوشت: «تمامی طرف‌ها در مذاکرات وین باید از هرگونه اقدامی که بازگشت و تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات درخصوص احیای برجام را پیچیده‌تر می‌کند، پرهیز کنند.»
موج انتقادات از تحریم‌های جدید از امریکا در شرایطی شکل گرفته که «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه امریکا پس از اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه کشورمان بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به تکرار ادعاهای خود درباره ایران پرداخت.
او در این بیانیه با طرح این ادعا که فعالیت‌های ایران در حوزه پهپادهایش تهدیدی علیه منافع امریکا است، مدعی شد که سپاه پاسداران ایران این پهپادها را در اختیار گروه‌های مورد حمایت ایران قرار داده است و آنها نیز از این ابزار برای حمله به نیروهای امریکایی و دریانوردی بین‌المللی استفاده کرده‌اند.  
وزیر امورخارجه امریکا در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر تأکید کرده است که واشنگتن تمامی ابزارهای موجود، شامل تحریم‌ها برای جلوگیری و مقابله با شبکه‌ای که تجهیزات مورد نیاز برای توسعه فناوری پهپادها در ایران را فراهم می‌کند، به کار خواهد گرفت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/3/590502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها