گم شدن در جهانی که کودکان می آفرینند


مریم محمدخانی
نویسنده کودک و نوجوان
«چرا ما خارج از شهر زندگی می‌کنیم؟» نوشته پیتر اشتام و ترجمه گیتا رسولی را پیشنهاد می‌کنم بخوانید. این کتاب توسط نشر افق و با اجازه نویسنده یعنی با حق انحصاری انتشار و رعایت قانون کپی رایت منتشر شده است. از طرفی تصویر‌سازی کتاب را هم یوتا باوئر که یکی از تصویرگران مشهور است انجام داده است. او در سال 2010 جایزه هانس کریستین اندرسون را از آن خود کرد و اکنون در این کتاب تصویرهای خیال انگیزی دارد و هم ارزش‌های انسانی در آن پررنگ است و نوع نگاه کردن نویسنده به جهان جالب است.
در این کتاب پستی‌ و بلندی‌های زندگی را از دید یک بچه به تصویر کشیده و دنیایی را خلق کرده که بزرگترها هم مثل بچه‌ها، در دیدنی‌هایش گم می‌شوند. نویسنده و تصویرگر دست به دست هم داده‌اند تا کودکان را به دنیای داستان ببرند و بزرگترها را به دنیای
 کودکی.
روایت در این داستان همراه با تصویر است. قصه یک خانواده است که جاهای مختلف را برای زندگی کردن امتحان می‌کنند تا نهایتاً یک جایی را انتخاب کنند. از سالن سینما گرفته تا زیر دریا و نیز در فضا و... تا در نتیجه بالاخره یک جایی را انتخاب می‌کنند. داستان این کتاب همان زندگی آدم‌ها در جاهای مختلف است و دلیل اینکه چرا نتوانستند در آن موقعیت و مکان زندگی کنند. اینکه می‌گویند چرا نتوانستند زندگی خوبی داشته باشند از مسائل محیط زیست گرفته تا تنهایی و صبر و نیز ارزش خانواده و... اینها تجارب مختلفی است که کسب کرده‌اند و در این کتاب که یک صفحه متن است و یک صفحه تصویر انعکاس داده شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/16/590475/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها