یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی گالوپ از عملکرد دولت رئیسی در مقایسه با عملکرد دولت‌ دوازدهم

‌رضایت ۷۲ درصدی مردم


براساس نتایج نظرسنجی‌های جداگانه‌ای که مرکز افکارسنجی «گالوپ» و دانشگاه «مریلند» در امریکا از ایرانیان انجام داده‌اند، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است و اکثریت ایرانی‌ها نیز از عملکرد او در چند هفته نخست فعالیت دولتش رضایت دارند. نظرسنجی‌های این دو مؤسسه امریکایی، به‌صورت جداگانه انجام شده، اما یافته‌های آنها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. این امر نه تنها بر صحت این داده‌ها می‌افزاید، بلکه برای دولت و رئیس‌جمهوری که تنها چند هفته از فعالیت آنها می‌گذرد، قابل توجه است. بویژه از این نظر که هنوز مشکلاتی چون تورم، گرانی و اشتغال به قوت خود باقی است و اقدامات دولت در این زمینه‌ها هنوز به ثمر ننشسته است. اما این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان، نسبت به بهبود شرایط در آینده امیدوارند و معتقدند تا سه سال آینده وضع کشور در زمینه گرانی، تورم و اشتغال بهبود خواهد یافت؛ امیدی که می‌تواند مهم‌ترین سرمایه دولت سیزدهم تلقی شود.

رضایت 72 درصدی ایرانیان از رئیسی
به‌گزارش فارس، نتایج نظرسنجی گالوپ که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی انجام شد، نشان می‌دهد ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد رئیس جمهوری رضایت دارند. این مؤسسه، واکسیناسیون گسترده کرونا را یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهوری برشمرد و نوشت: «افزایش دسترسی به واکسن‌ از منابع غیرغربی و تأکید دولت جدید به اقدام برای مقابله با بیماری همه‌گیر احتمالاً عامل افزایش اعتماد مردم ایران به دولت کشورشان بوده است.»
مؤسسه گالوپ تصریح کرده «رئیسی با اندوخته‌ای از حسن نیت در میان مردم ایران روی کار آمده، اما اگر دولت او نتواند به وعده‌هایش برای مقابله با کرونا عمل کند رضایت از او بشدت در افکار عمومی تنزل خواهد یافت.»
یافته‌ها و نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که به تازگی دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند مطابقت و همسویی قابل توجهی دارد. در آن نظرسنجی که نتایج آن دوشنبه گذشته منتشر شد این نتیجه به‌دست آمده که مردم ایران علاوه بر نگاه خوش‌بینانه به دولت سیزدهم، از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق نگاه مثبتی دارند.
در نظرسنجی دانشگاه مریلند 33 درصد پاسخ گویان عملکرد رئیس‌جمهوری جدید را «تاحدی مطلوب» و 45 درصد نیز عملکرد او را «بسیار مطلوب» توصیف کردند که در مجموع نشان می‌دهد ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان از عملکرد رئیس جمهوری رضایت دارند.

جزئیات بیشتر از نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند
«همشهری آنلاین» جزئیات بیشتری از نتایج و یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند در زمینه جهت گیری‌های افکارعمومی ایرانیان منتشر کرده است. براساس نظرسنجی این دانشگاه که اوایل مهرماه امسال انجام شد، رئیسی با 78 درصد، محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است و رئیسی فقط از نظر ۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان نامحبوب است. محمدباقر قالیباف با ۲۲ درصد و محمدجواد ظریف با ۲۰ درصد در رده‌های بعد سیاستمداران محبوب قراردارند و روحانی و لاریجانی به ترتیب ۵ و ۴ درصد محبوبیت دارند. همچنین نظرسنجی دانشگاه مریلند می‌گوید که ۶۳ درصد مردم ایران دلیل اصلی شرایط بد اقتصادی را فساد و سوء مدیریت می‌دانند و ۳۴ درصد نقش تحریم‌ها را پررنگ‌تر ارزیابی می‌کنند.
اما نکته مهم این نظرسنجی، امیدی است که میان ایرانیان وجود دارد، زیرا مطابق یافته‌های دانشگاه مریلند، بیش از ۵۰ درصد مردم معتقدند شرایط اقتصاد ایران در سه سال آینده بهتر خواهد شد.
همچنین ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند مبارزه با تورم، گرانی کالاها، بیکاری و فقر را اولویت دولت می‌دانند. از نظر ۱۴ درصد مردم کرونا باید اولویت اول باشد و در مجموع فقط ۱۰ درصد تحریم‌ها و بهبود روابط خارجی را اولویت برتر دانسته‌اند. ضمن اینکه ۷۶ درصد مردم ایران می‌گویند رئیسی می‌تواند زیاد یا تا حدودی به وعده‌ها و قول‌های انتخاباتی خود عمل کند.
در زمینه سیاست خارحی هم، ۸۵ درصد پاسخ دهندگان گسترش برنامه هسته‌ای را مهم می‌دانند و ۸۵ درصد هم معتقدند حتی اگر امریکا بار دیگر به برجام و توفق هسته‌ای با ایران بازگردد، دوباره زیر تعهدهای خود می‌زند و به آنها پایبند نمی‌ماند. ۸۹ درصد نیز مردم از برنامه موشکی ایران پشتیبانی می‌کنند و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان می‌گویند گسترش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به دست بالای ایران در گفت‌و‌گوهای برجام، تأمین امنیت ایران و جایگاه آن در جهان کمک می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/1/589943/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها