کتابی خواندنی برای علاقه مندان موسیقی



«دِسَرکتِن» ساز کوبه‌ای و جزو کهن‌ترین سازهای بومی مازندران است که همچنین با نام نقاره نیز شناخته می‌شود. این ساز از قدیم در جشن و عروسی‌ها یا مسابقات کشتی محلی «لوچو» نواخته می‌شد.
مهدی قلی‌زاده مؤلف کتابی با عنوان دسرکتن است که به تازگی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. قلی‌زاده خودش نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای است و تجربیات متعددی در این زمینه دارد.
استاد علی علیزاده از معدود نوازندگان بجا مانده از دسرکتن نوازی قدیم است. علیزاده، قدیمی‌ترین منبع میدانی دسرکتن محسوب می‌شود. نواختن این ساز در خانواده علیزاده موروثی است و از قرون گذشته سینه به سینه به استاد علیزاده منتقل شده است. قلی‌پور، در این کتاب مصاحبه مفصلی با این هنرمند شناخته شده هم داشته است. یکی دیگر از معدود نوازندگان دسرکتن استاد احمد محسن‌پور است که در سازبندی گروه نوازی موسیقی مازندران از این ساز استفاده برده است.
 هنوز منابع مکتوب رپرتوار و کلاسه‌بندی شده درباره تاریخچه و آموزش صحیح ساز دسرکتن به ثبت نرسیده است و از همین جهت کتاب قلی‌پور دربردارنده اطلاعاتی کاربردی است. بخش اول این کتاب به تاریخچه‌ای از ساز نقاره در نواحی مختلف ایران اشاره دارد. در ادامه این بخش، رپرتوار نقاره آمده است که در مازندران همراه با سرنا نواخته می‌شود. بخش دوم کتاب شامل چند ترانه فولک است تا یادآور نمونه‌هایی از همراهی دسرکتن برای ارکستر باشد. این قطعات فولک با نوازندگی دسرکتن توسط مهدی قلی‌زاده و کمانچه استاد فضل‌الله دهقان به‌صورت سی‌دی در کنار کتاب عرضه شده است و در دسترس مخاطبان قرار دارد.
گفتنی است که بخش صوتی(سی دی) این اثر از سوی مؤسسه «روماک صدا» و بخش مکتوب آن در یک مجلد توسط انتشارات «آرون» فراهم شده است.
دِسَرکتِن
نویسنده: مهدی قلی زاده
ناشر: آرون


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/16/589937/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها