«قهرمان» نماینده سینمای ایران در اسکار شد



فرهنگی/ به فاصله 9 روز مانده به پایان مهلت مقرر، تکلیف نماینده سینمای ایران در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار مشخص شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد «قهرمان» برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار 2022 انتخاب شد. هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، پس از یک دوره 5 ساله بار دیگر فیلم جدیدی از اصغر فرهادی را به عنوان نماینده ایران معرفی کرده است. سال 2021 «خورشید» مجید مجیدی، سال 2020  مستند «در جست و جوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، سال 2019 «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، سال 2018 «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار نمایندگان سینمای ایران در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان بودند. این پنجمین حضور فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار است. فرهادی در سال‌های 2012 و 2017 با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار شده بود.
شایستگی‌های «قهرمان»
«قهرمان» در حالی به عنوان بیست و هفتمین نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی می‌شود که دیگر رقبای این فیلم در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یعنی «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری و «قصیده گاو سفید» بهتاش صناعی‌ها  جایی در فهرست نهایی نداشت. فارغ از شایستگی‌های کیفی، سوابق تأثیرگذار در مجامع جهانی (موفقیت در جشنواره کن و کسب جایزه بزرگ این رویداد)، بازخوردهای مثبت بین‌المللی و برخورداری از پخش‌کننده‌ بین‌المللی قدرتمندی چون کمپانی فرانسوی ممنتو و همچنین آمازون به عنوان پخش کننده و برنامه‌ریزی برای اکران گسترده آن در امریکا اگرچه انتخاب و حتی شانس فیلم «قهرمان» در اسکار را قابل انتظار کرده است اما همچون هر انتخابی جای خالی برخی آثار در فهرست نهایی با برخی گلایه‌ها همراه بود. ضمن اینکه برخلاف رسم معمول و البته همچون سال گذشته پروسه اطلاع‌رسانی درباره معرفی فیلم منتخب متفاوت بود و از معرفی هیأت انتخاب و لیست 12 گانه اولیه خبری نبود بلکه همزمان با اعلام نماینده سینمای ایران، سه فیلم لیست نهایی اعلام شد. طبق گفته‌های رائد فریدزاده، مدیر امور بین‌الملل فارابی کمیته تشکیل شده زیر نظر این نهاد، از میان سه فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت و «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، رأی به انتخاب فیلم آقای فرهادی دادند. امسال به دلیل گسترش کرونا قوانین تازه‌ای برای بخش بهترین فیلم بین الملل وضع شده که براساس آن فیلم نماینده هر کشور می تواند به جای کشور مبدأ در هر کشوری (بجز امریکا) اکران شده باشد. بر این اساس فیلم‌هایی که در ایران اکران نشده‌اند می‌توانستند نماینده سینمای کشورمان در اسکار باشند. امسال هیأت انتخاب از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما شامل محمدعلی نجفی کارگردان و رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما، پریوش نظریه بازیگر، مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس، فریدون جیرانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان، رسول صدرعاملی تهیه‌کننده و کارگردان و رامین حیدری فاروقی کارگردان و رائد فریدزاده دبیر شورای بین‌الملل ومعاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد.
استقبال رسانه‌های سینمایی جهان از انتخاب نماینده سینمای ایران
همزمان با اعلام رسمی نام «قهرمان» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار، کمپانی آمازون استودیوز از اولین پوستر امریکایی فیلم قهرمان رونمایی و اعلام کرد :«ما هیجان زده هستیم که اعلام کنیم فیلم ستایش شده «قهرمان»، به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی انتخاب رسمی ایران برای جوایز اسکار امسال خواهد بود. «قهرمان» به زودی در سینماهای امریکا اکران می‌شود.» انتخاب قهرمان به عنوان نماینده سینمایی ایران در جوایز اسکار مورد توجه رسانه‌های سینمایی دنیا قرار گرفت. طبق گزارش سینما دیلی، هالیوود ریپورتر و ورایتی از جمله رسانه‌هایی بودند که با پوشش خبر انتخاب فیلم فرهادی نوشتند که فرهادی همین حالا با دو اسکار جایگاه ویژه‌ای در تاریخ اسکار دارد اما اسکار سوم می‌تواند او را به جایگاه بسیار ویژه‌ای برساند چون در آن صورت تنها فدریکو فلینی (که چهار اسکار فیلم خارجی دارد) از فرهادی اسکار بیشتری در بخش فیلم خارجی کسب کرده است.
در انتظار یک شب تاریخ ساز برای ایران
معرفی «قهرمان» به عنوان نماینده ایران در اسکار با استقبال اهالی فرهنگ و هنر همراه بود. سعید روستایی، روح‌الله حجازی، نوید محمدزاده، حبیب رضایی، سارا بهرامی، پریناز ایزدیار، سهراب پورناظری و ... از جمله هنرمندانی بودند که با بازنشر پوستر بین‌المللی این فیلم، برای درخشش این فیلم در اسکار آرزوی موفقیت کردند. لیست اولیه (Shortlist) آثار حاضر در اسکار 2022 قرار است روز 21 دسامبر 2021 (۳۰ آذر ۱۴۰۰) معرفی شود. نامزدها در روز 8 فوریه 2022 ( ۱۹ بهمن) اعلام خواهند شد و نود و چهارمین اسکار در 27 مارس 2022 (۷ فروردین1401) برگزار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/16/589935/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها