وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش منادیان وحدت بر لزوم توجه به تمامی اقوام تأکید کرد

نیازمند دیدگاه های وحدت آفرین علمای شیعه و سنی هستیم


گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که پنجشنبه به‌همراه رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود ابتدا برای ادای احترام به گلزار شهدا رفت و سپس در ادامه این سفر با نماینده ولی فقیه در استان دیدار و سپس در همایش منادیان وحدت حضور پیدا کرد. اسماعیلی که پیش از این نیز در سفر به تبریز از لزوم توجه و حمایت از تمامی اقوام سخن گفته بود بار دیگر در زاهدان به این موضوع  تأکید و اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان و قهرمانان تاریخی، شهدای بزرگوارش و علمای بزرگ آن همه داشته‌هایی است که امروز بر سبد فرهنگی ایران اسلامی افزوده؛ با مردان و زنان دلاوری روبه‌رو هستیم که با قدرت، ایمان و عشق الهی و عشق به ایران عزیز مظهر وحدت را به نمایش گذاشته‌اند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او با اشاره به رویکرد دولت مردمی در حوزه فرهنگ، افزود: در اسلام نگاه همه به سیاست و حکومت استفاده از ظرفیت‌های مادی و اقتصادی برای سعادتمندی در دنیا و آخرت است، این مقابل تفکری قرار می‌گیرد که حکومت را تنها برای مسائل رفاهی و امنیت مردم ترجمه می‌کند.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به سنت پیامبر(ص) روی بیاوریم، اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد چالش دنیای امروز را پشت‌سر بگذارد، چاره‌ای نداریم جز اینکه به سنت‌های نبوی مراجعه کنیم.
 به گفته اسماعیلی، بزرگترین سنت نبوی و میراث فرهنگی برای ما، مسجد محوری است که در کانون توجهات جامعه دینی قرار دارد و اگر امروز دولت مردمی، ادعای بازگشت به ارزش‌های اسلامی و انسانی را دارد، باید به بحث مساجد توجه داشته باشد. امام خمینی(ره) فرمودند مساجد سنگر هستند که باید آن را حفظ کنیم، همه اعزام‌ها در دهه اول انقلاب و برنامه‌های حوزه‌های امنیتی، آموزشی و فرهنگی در مساجد اتفاق می‌افتاد که به توسعه مسجد توجه خواهیم گذاشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که «سعی داریم تا در سیستان و بلوچستان این ظرفیت‌ها را رشد دهیم که این اقدام را در طول این ۴ سال انجام خواهیم داد، از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم با هماهنگی معاونت‌های ستادی برنامه روشنی را برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی در استان تدارک ببینند. در سیستان و بلوچستان باید برای ۴سال آینده برنامه داشته باشیم و مشخص کنیم که چه زیرساخت‌هایی را باید تکمیل و چه برنامه‌هایی را اجرا کنیم.»
به گفته اسماعیلی، تمام فعالیت‌های هنری ابزاری برای رشد و تعالی انسان است، استفاده از دیدگاه‌های وحدت‌آفرین علمای اهل‌سنت و شیعه در شورای فرهنگ عمومی در کنار هم قرار بگیرد و ظرف چند ماه آینده برنامه اجرایی برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر استان ارائه دهند که ما اجرایی خواهیم کرد، که آن هم همین توجه به مساجد است. در مسجد به دنبال تحقق اهداف فرهنگی و هنری هستیم، مساجد محور همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اخلاقی، تقویتی و مذهبی باشد، با توجه به قرآن و معارف قرآنی به عنوان محورهای اصلی، باید به روشنی اقدام‌هایی را برای رشد فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم. او گفت: افتخار همه مسلمانان اعم از شیعه اهل سنت، عشق و علاقه به اهل بیت علیه السلام است، عشق به خاندان پیامبر اسلام(ص) در انحصار هیچ گروهی نیست، به همین دلیل توجه ویژه‌ای به آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) که محور وحدت هستند، باید داشته باشیم.
آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان هم در این همایش با گرامیداشت هفته وحدت گفت: گاهی از سیستان و بلوچستان به عنوان استان محروم یاد می‌شود و علی‌رغم همه خدمات و زحماتی که نسبت به قبل انقلاب برای رفع محرومیت‌ها ارائه شده است، اما همچنان شاهد عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌هایی هستیم. توسعه و امنیت پایدار پیش نیاز رفع این محرومیت‌ها و تلاش برای رشد علمی و ارتقای فرهنگی است، برای تأمین امنیت پایدار و رشد فرهنگی و تعالی اخلاقی، معنوی و علمی مردم استان، سهم مهمی از فعالیت‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او افزود: با گسترش فرهنگ با همه تلاش‌هایی که دوستان در استان انجام دادند که جای تشکر دارد، انتظار می‌رود این سفر آغاز سفرهای متعدد و رسیدگی به برنامه‌ها و پشتیبانی بیشتر از فعالیت‌های اداره کل ارشاد اسلامی باشد. امام جمعه زاهدان افزود: این همایش به منظور تجلیل از منادیان وحدت شکل گرفته که از برگزارکنندگان تقدیر می‌کنیم و باید سپاسگزار منادیان وحدت
 در استان باشیم.
او با بیان اینکه خداوند در اوصاف بندگان شایسته، اخلاق، رفتار، ایمان و عقاید آیات متعددی را بیان کرده است، اظهار کرد: تقوا به معنای این است که انسان به گونه‌ای عمل کند که در برابر حملات دشمن در حفاظت قرار بگیرد و جامعه را در برابر دشمنان دروغین و وسوسه‌های شیطانی حفظ کند. به گفته محامی، یکی از محورهای مهم تقوا، تقوای فردی و اجتماعی و حفظ جامعه در برابر دشمن، وحدت است؛ این یکی از مصادیق بارز تقواست، حفظ وحدت، اتحاد و انسجام اسلامی و حاکمیت فضای محبت و مؤدت در جامعه اسلامی از مباحث تقواست. او افزود: فعالیت منادیان وحدت و تلاشگران عرصه ترویج فرهنگ وحدت نشان‌دهنده این است که اگر این جمع پیشگاه منادی وحدت بودند و برای ترویج و تعمیق فرهنگ وحدت در جامعه اسلامی تلاش داشتند، همواره مورد تهاجم دشمن بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/15/589924/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها