ایران در ایران


سیلاب در ماسال و صومعه سرا جان ۲ نفر را گرفت
 هشدار سیلابی بودن همه رودخانه‌های گیلان

رشت - مدیرکل بحران مدیریت استانداری گیلان از مرگ ۲ نفر بر اثر بی‌احتیاطی در سیلاب روز پنجشنبه شهرستان‌های ماسال و صومعه سرا خبر داد. به‌ گزارش اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان، امیر مرادی افزود: به‌گزارش فرمانداری صومعه سرا، بر اثر بی‌احتیاطی یک راکب موتور سوار در عبور از روی پل آبنما در زمانی که پل زیر آب بود در رودخانه سقوط کرد و مفقود شد که گروه های امدادی هنوز موفق به پیدا کردن وی نشده اند. وی اضافه کرد: همچنین به‌ گزارش فرمانداری ماسال روز گذشته زنی ۷۰ ساله به دلایلی نامشخص داخل رودخانه افتاده است که تیم امدادی جنازه‌اش را پیدا کرده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از بارش‌های حاد ۲۶۰ میلیمتری در رودسر و تالش و رضوانشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های غرب و مرکز و شرق استان سیلابی شده است.
به‌ گزارش ایسنا، امیر مرادی با اشاره به بارش‌های سیلابی در گیلان طی روزهای پنجشنبه و جمعه، اظهار کرد: در حال حاضر همه رودخانه‌های استان گیلان به غیر از شهرستان رودبار درگیر سیلاب و طغیان هستند. وی با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل پاییز برای سومین بار با سیل مواجه شده ایم، افزود: مدیریت کردن این حجم از سیلاب غیر ممکن شده است، زیرا بواسطه عدم تخصیص بموقع اعتبارات مدیریت بحران ناشی از سیل‌های گذشته، هنوز موفق به رفع مشکلات نشده ایم. مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از بارش‌های حاد ۲۶۰ میلیمتری در رودسر و تالش و رضوانشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های غرب و مرکز و شرق استان سیلابی شده و همه راه‌ها و پل‌ها در شرایط خطر قرار دارند، زیرا حجم آب  بر اثرشکستگی زیاد است. مرادی، با بیان اینکه گزارش فرمانداری‌های ماسال و صومعه سرا از وقوع دو مورد سقوط  عابر در آب حکایت دارد، عنوان کرد: متأسفانه این حوادث ناشی از بی‌احتیاطی است، زیرا در شرایط بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها عبور از روی پل و آب نما بسیار خطرناک است و باید تردد صورت نگیرد. وی از انسداد رودخانه‌های پیربازار، شفت، سیاهکل، چوبر و... خبر داد و گفت: برای جلوگیری از خطر با کمک راهداری اقدام به مسدود کردن تعدادی از پل‌های استان تا فروکش کردن سیل کردیم.

«دوما» تنها روش مجاز صید پرندگان مهاجر در مازندران است

ساری - رئیس اداره حیات وحش محیط‌ زیست مازندران شکار پرندگان مهاجر با اسلحه و صیدهای دسته جمعی را غیرمجاز اعلام کرد و گفت که تنها صید به روش سنتی «دوما» آن هم برای دوماداران دارای پروانه در حد محدود مجاز است. دوما واژه محلی مازندرانی به معنای دامگاه است. در این روش شکارچیان با استفاده از پرنده دست آموز، پرندگان دیگر از جمله غازهای گردن سبز را در دام چال‌ها فرود می‌آورند و شکارچیان هم آنها را زنده شکار می‌کنند. به‌گزارش ایرنا کوروس ربیعی افزود: صید پرندگان مهاجر و زمستان‌گذران با روش سنتی دوما تنها برای دومادارانی مجاز است که نسبت به اخذ پروانه شکار اقدام کنند و دامگاه آنها هم در مناطق حفاظت شده فریدونکنار واقع باشد. وی هشدار داد: شکار و صید پرندگان مهاجر بجز روش دوما در تالاب فریدونکنار ممنوع است و شکار با دیگر روش‌های سنتی و استفاده از سلاح گرم پیگرد قانونی دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد.
ربیعی گفت: هدف حفاظت محیط زیست، حفظ سنت دوما و جلوگیری از کشتار بی‌رویه و بی‌رحمانه، به‌منظور استمرار و حفظ گونه‌های حیات وحش برای نسل‌های آینده و نسل حاضر است و انتظار می‌رود تا دامگاهداران نیز در این خصوص همکاری لازم را با محیط‌ زیست داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/12/589909/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها