فروش ابزارهای هک به چین و روسیه ممنوع شد


وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرد صادرات ابزارهای هک به دولت‌های خودکامه را به‌منظور مقابله با خشونت‌های حقوق بشری و سایر فعالیت های سایبری مخرب ممنوع خواهد کرد.
به‌گزارش ایسنا، این مقررات که نخستین بار از سوی واشنگتن پست گزارش شد و سپس توسط وزارت بازرگانی امریکا تأیید شد، صادرات یا فروش مجدد نرم افزار و تجهیزات هک به چین و روسیه و کشورهای مورد نگرانی بدون مجوز از اداره صنعت و امنیت این وزارتخانه را به دلایل امنیت ملی ممنوع خواهد کرد.
دولت بایدن در مارس، صادرات فناوری‌های امریکایی شامل نیمه رساناهای پیشرفته و نرم افزاری که از رمزنگاری برای امنیت اطلاعات استفاده می‌کنند را به چین و روسیه ممنوع کرد.جدیدترین تحریم‌ها ۹۰ روز دیگر به اجرا درخواهند آمد و شامل نرم افزارهایی مانند جاسوس افزار پگاسوس که توسط شرکت اسرائیلی NSO Group ساخته شده است، می‌شوند. دولت‌های زیادی از این جاسوس افزار برای هک گوشی منتقدان از جمله خبرنگاران، فعالان، سیاستمداران و مدیران تجاری استفاده کرده‌اند.
از سوی دیگر نرم افزار مورد استفاده برای دفاع سایبری از نیاز به دریافت مجوز صادرات معاف است زیرا مقررات جدید از همکاری محققان امنیت سایبری مقیم امریکا با همکاران خارجی یا افشای حفره‌های امنیتی به سازندگان نرم افزار جلوگیری نخواهد کرد. هنگامی که اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی امریکا مقررات پیشنهادی را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد، ۳۰۰ نظر دریافت کرد که نگرانی های قابل توجهی را درباره تأثیری که روی فعالیت‌های تحقیقات امنیت سایبری و واکنش به وقایع سایبری خواهد داشت، برانگیخت.این مقررات امریکا را با ۴۲ کشور اروپایی و متحدانشان که از اعضای توافق واسنار (Wassenaar) به‌شمار می‌رود همسو می‌کند که سیاست های کنترل صادرات داوطلبانه روی فناوری‌های با کاربرد دو گانه و نظامی وضع کرده‌اند.جینا ریموندو، وزیر بازرگانی امریکا گفت: امریکا متعهد است با شرکای چند جانبه خود برای جلوگیری از گسترش بعضی فناوری‌ها که می‌توانند برای فعالیت‌های مخرب استفاده شوند و امنیت سایبری و حقوق بشر را در معرض تهدید قرار دهند، همکاری کند. مقررات وزارت بازرگانی کنترل‌های صادراتی برای بعضی از اقلام امنیت سایبری وضع می‌کند، رویکردی است که به شکل مناسبی طراحی شده و از امنیت ملی امریکا در برابر عوامل سایبری خرابکار حمایت کرده و همزمان فعالیت‌های امنیت سایبری مشروع را تضمین خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/11/589906/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها