ممنوعیت ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات از شنبه


فریبا خان‌احمدی/ خبرنگار:به‌رغم خیز آرام و بی‌سر‌و‌صدای موج ششم کرونا هنوز حدود 23 درصد افراد واجد شرایط و اولویت اول کشور یعنی بالای 12 سال برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند. بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا ۱۴.۲ درصد شهروندان بالای ۱۸ سال اصلاً تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند اما طبق مصوبه سازمان استخدامی از امروز (اول آبان) و پس از لغو دورکاری ادارات شرط حضور کارمندان در ادارات تزریق حداقل یک دوز واکسن کرونا است. محدودیت‌ها برای واکسن نزده‌ها در حالی در سراسر کشور کلید خورده است که گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف بیانگر این واقعیت است که طبق بررسی‌ها اغلب موارد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و موارد فوت بر اثر ابتلا به کرونا مربوط به کسانی است که هیچ‌کدام‌شان واکسن نزده بودند.
در همین حال وزیر بهداشت نیز تأکید می‌کند که به‌رغم تزریق بیش از 50 میلیون دوز اول واکسن کرونا هنوز میزان واکسیناسیون ما کافی نیست و باید به 80 درصد مردم دو دوز واکسن تزریق شود تا به‌ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون برسیم. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد؛ تاکنون 50 میلیون و 373 هزار و 488 نفر دوز اول و 28 میلیون و 291 هزار و 77 نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و روزانه بطور متوسط یک میلیون دوز واکسن در کشور تزریق می‌شود. همه اینها در شرایطی است که بر‌اساس آمار‌های وزارت بهداشت تاکنون نزدیک به 58.9، درصد دوز اول و 32.5 درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. (درصد واکسیناسیون بر اساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است.) با این حال گفته می‌شود که تنها 25 درصد از جمعیت بالای 12 سال نسبت به ابتلای شدید یا مرگ کرونا، مقاوم شده‌اند. این یعنی یک چهارم کشور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. بر این اساس گذشته از جمعیت زیر 12سال، افراد واجد شرایط و اولویت اول کشور یعنی بالای 12 سال که حدود 65میلیون نفر هستند، 50میلیون دوز واکسن تزریق کرده اند و این بدان معناست که 75درصد جمعیت هدف تحت پوشش تزریق دوز اول واکسن قرار گرفته‌اند و چیزی حدود 15 میلیون نفر که مشمول دریافت واکسن هستند هنوز برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند. موضوعی که به نگرانی مسئولان وزارت بهداشت نیز دامن زده است و گفته می‌شود که میزان موارد فوت بر اثر کرونا در بین افراد واکسینه نشده در حال افزایش است. کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند شایعات و تبلیغات ضد واکسن را دلیل بی‌رغبتی برخی از افراد برای تزریق واکسن می‌دانند.
طبق آمار وزارت بهداشت، در 10 روز آخر شهریور، روزانه بیش از یک میلیون نفر نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند، در حالی‌ که این میزان در اغلب روزهای ماه مهر به زیر یک میلیون نفر رسیده و در هفته‌های منتهی به مهر ماه هم به 400 تا 700 هزار نفر کاهش یافت. همزمان با این موضوع درصد تزریق واکسن به جمعیت هدف به‌رغم در دسترس بودن واکسن به میزان کافی، برداشته شدن محدودیت سنی، افزایش مراکز تجمیعی، ایجاد پایگاه‌های سیار واکسیناسیون از سوی شهرداری‌ها و تزریق واکسن به سالمندان و افراد معلول در خانه توسط سازمان بهزیستی کشور با عدد دسترسی و تأمین واکسن (75 درصد) فاصله دارد. از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های گمرک کشور؛ میزان واکسن‌های وارداتی به کشور در کنار تولیدات داخلی در هفته‌های اخیر سرعت قابل توجهی گرفته است به‌طوری که آمار واکسن‌های وارد شده به کشور با ورود دو محموله 6 میلیون دوز واکسن سینوفارم و 700 هزار دوزی واکسن اسپوتنیک وی از مرز 120 میلیون دوز گذشت. در دو روز منتهی به آخر هفته گذشته علاوه بر واردات ششمین محموله 6 میلیون دوزی واکسن سینوفارم به کشور همچنین محموله جدید واکسن اسپوتنیک پس از چند ماه پنجشنبه وارد کشور شد.
هشدارها از آغاز موج ششم کرونا از اوایل هفته گذشته در حالی آغاز شده است که خبرها از شناسایی زیر سویه دلتا در روسیه حکایت دارد. آن‌طور که منابع بین‌المللی گزارش داده‌اند در موج‌های بعدی بیماری باید نگران سویه‌های جدید ویروس نیز باشیم. به تازگی یک نوع زیرسویه sub-variant از سویه دلتا به نام AY.2/4 در روسیه شناسایی شده است که احتمالاً سرایت‌پذیری و قدرت مسری بودن آن 10 درصد از سویه دلتا بیشتر است. این زیرسویه علاوه بر روسیه در انگلستان نیز شناسایی شده است. محققان در پی شناسایی تعداد بیشتری از افراد آلوده به این زیر سویه از سویه دلتا ویروس کرونا هستند.مقامات دولتی با ایجاد برخی محدودیت‌ها مردم را به تزریق واکسن ترغیب می‌کنند. به‌طوری که رئیس سازمان اداری و استخدامی پیش از این و با صدور بخشنامه‌ای ضمن اعلام لغو کامل دورکاری کارمندان به تمامی دستگاه‌های اجرایی به استثنای نیروهای مسلح ضمن، پایان دورکاری کارمندان را اعلام و تأکید کرد از روز شنبه اول آبان ماه از حضور کارمندانی که حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت نکردند، جلوگیری می‌شود. این بخشنامه دستگاه‌های اجرایی و ادارات را ملزم به پیگیری جدی واکسیناسیون کارمندان و خانواده‌هایشان کرده است، همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط کارمندان الزامی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/6/589894/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها