نگرانی‌های عاجل‌ و مهم‌ جهان


‌‌مادلین آلبرایت / وزیر خارجه سابق امریکا
ابراهیم گمبری / وزیر خارجه پیشین نیجریه
مترجم: وصال روحانی
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش جدیدش تحت عنوان «برنامه مشترک ما» تأکید کرده است که به قصد غلبه کامل جهانیان بر پاندمی کرونا و ضایعات آن باید وحدت و اعتمادی کامل بین مردم عادی و سران و مسئولان کشورها شکل‌ گیرد ولی در آستانه 25 اکتبر (3آبان)، روز موسوم به «سازمان ملل» باید متذکر شد که ساختن یک جهان تازه به موارد و اصولی نیاز دارد که برخی از آنها در هیچ‌یک از عهدنامه‌های قبلی این سازمان و یا اساسنامه سایر بنیادهای بین‌المللی جایی ندارد.
گوترش تصریح کرده است که زمانه فعلی، زمانی مناسب برای ورود به جنگ‌های تازه سیاسی و تسویه‌حساب‌های اقتصادی نیست و برعکس عصری مختص صلح و قصد کشف ابزار و برقراری ارزش‌هایی است که دنیای کنونی را از ورطه سقوط اقتصادی و مرگ‌ومیرهای هولناک کرونایی بیرون کشد. از دید او ارتقای هر چه بیشتر فرآورده‌های تکنولوژیک و استفاده از امکانات فوق مدرن و دیجیتال فقط به‌شرطی سودمند و در ساخت یک دنیای تازه مؤثر است که اولاً به منافع نسل جوان بیندیشیم و ثانیاً نسل کنونی را از عواقب وخیم بیکار شدن‌ها و هیولای پاندمی مبرا سازیم.
گوترش در مرامنامه تازه پیشنهادی‌اش همچنین بر دغدغه‌های همیشگی مانند تغییرات آب و هوایی و بی‌توجهی برخی کشورهای بزرگ به این مسأله و حتی مأموریت‌های فضایی نیز تأکید کرده است اما ضمن تأیید آنها باید یادآور شد که جهان در واپسین ماه‌های سال 2021 نگرانی‌های بسی مهم‌تر و عاجل دارد.
بحران‌های اقتصادی شرایط زندگی در کشورهای بسیاری را چنان سخت‌ کرده که مردم حتی از تأمین اجناس ضروری و اولیه زندگی‌شان عاجز هستند. ضمن اینکه دولت‌های اکثر این کشورها در شرایطی که نه پول و اعتبار سابق را دارند و نه صاحب زیرمجموعه‌هایی توانا و صنایع و شرکت‌هایی مستقل هستند، از فقدان ابزار ضروری برای حمایت کافی از مردم رنج می‌برند. جهان نیز به درجه‌ای از ضعف در برابر پاندمی کرونا و آشفتگی‌های اجتماعی و اقتصادی رسیده که اگر چیزی به‌نام «فرایند نظم‌دهی عمومی به همه کشورها» با یک ساز و کار مشترک و توانا فراهم و موجود بود، تنها راه برای شروع حرکت به سوی دنیایی تازه، اجرای چنین پروسه‌ای بود.
برای رساندن اجلاس عمومی 25 اکتبر سازمان ملل به بالاترین سطح کارایی و تأثیرگذاری قدری دیر شده اما گوترش و همکارانش باید به اجلاس بعدی که بهار 2022 برپا خواهد شد، بسیار جدی‌تر فکر کنند و آن گردهمایی را با امیدآفرینی‌های بیشتری برای جهان همراه سازند. این در حالی است که گوترش در فراخوان تازه‌اش به کشورهای جهان به‌گونه‌ای در مورد برپایی یک گردهمایی تازه به‌نام «اجلاس آینده» در ماه سپتامبر2022 و نقش آن در ساخت دنیایی بدون پاندمی و بحران اقتصادی داد سخن داده که انگار جهان برای رسیدن به چنین نقطه‌ای مهیا و عاری از همه عیب‌ها و کمبودهایی است که شماری چشمگیر از کشورها را به وضعیت سراسر استیصال کشانده است.
 در چنین هنگامه‌ای بهترین و عاقلانه‌ترین کار، برگزاری هرچه بیشتر میزگردهای کشف و حل مشکلات عاجل کشورها و تشکیل کارگروه‌هایی است که وظایف آنها شناسایی مشکلات ویژه هرکشور و تعیین راه حل آنها باشد. یک سیستم عمومی و فراگیر برای حل آنچه گوترش «بحران مشترک جهانی» نامیده است، فقط در زمانی امکان‌پذیر است که برای هر یک از کشورهای عضو یک بررسی مختص و مجزا صورت گیرد و سپس نقشه راه اختصاصی برای پایان دادن به کاستی‌های آنان تعیین شود. تنها بعد از بازیابی نسبی توان آنها و رسیدن‌شان به یک سطح سلامتی متوسط است که می‌توان تمامی آنها را زیر چتر مشترکی جای داد که گوترش آن را «سیستم بین‌المللی اداره جهان» نامیده است.
منبع: Project Syndicate

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7754/4/589888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها