معاون‌ امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهمن ماه برگزار می‌شود


سال گذشته شاهد برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودیم؛ اتفاقی که تجربه‌هایی تازه برای صنعت نشرمان را رقم زد. آن‌طور که معاون فرهنگی وزیر ارشاد تأکید کرده علاقه‌مندان می‌توانند شاهد برپایی دوره دوم این نمایشگاه در بهمن ماه سال‌جاری باشند.
برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب سال آینده وابسته به شرایط است
یاسر احمدوند در همین رابطه از انجام اقدامات و تدارکات لازم برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دربهمن‌ماه خبر داده است. او درباره برنامه برگزاری نمایشگاه کتاب به ایبنا گفت: «تصمیم برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی بستگی به شرایط عمومی جامعه دارد. اگر شرایط مطلوب باشد طبق روال، نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران در سال 1401 برگزار خواهد شد.»
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره زمان برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز تصریح کرد: «این رویداد با مجری‌گری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای بهمن‌ماه در حال تدارک است.»
احمدوند درباره برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ریزی‌های آن هم گفت: «بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب مطابق با ادوار گذشته از 24 آبان‌ تا یکم آذر‌ماه برگزار خواهد شد. دبیر‌خانه هفته کتاب در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران فعال و نشست‌های مرتب و منظمی نیز تدارک شده است.»
احمدوند ادامه داد: «در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست‌های برنامه‌ریزی برگزار می‌شود و جزئیات برنامه‌های این رویداد کتاب‌محور، هفته آینده اعلام خواهد شد. شعار بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب تعیین و برنامه‌‌ها نیز در حال تکمیل شدن است.» به‌گفته معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تغییر و تحولات ناشی از تغییر دولت برنامه‌‌ریزی‌های برگزاری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب با اینکه کمی دیر‌ آغاز شده اما برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی آن به‌سرعت در حال پیگیری است.
 دیدار معاون فرهنگی با ستاد هماهنگی توسعه روستایی
بنابرخبر دیگری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد دیداری نیز با اعضای ستاد هماهنگی توسعه روستایی داشت که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه رضا برزگر، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به نقش تسهیلگری برای ساماندهی روستاها، گفت: «با توجه به حضور ۲۵ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی، برنامه‌ریزی برای توزیع منابع، در بخش‌های توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته ضرورت دارد تا گامی برای بهبود شرایط در روستاها برداریم.»
وی یکی از فعالیت‌های خوب فرهنگی که در روستاها انجام شد را برگزاری جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» عنوان کرد؛ به‌گفته برزگر با پیگیری‌های انجام‌شده روزی به‌ نام روستاها در تقویم به ثبت رسید تا از این طریق فضایی برای تبادل نظر میان نهادهایی که در روستاها فعالیت دارند ایجاد شود و فضایی برای برنامه‌ریزی بهتر به‌ وجود آید. ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:«معاونت امور فرهنگی توجه به روستاها را در رویکردهای برنامه‌ریزی خود قرار داده است. با فعالیت‌هایی که در این سال‌ها با جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران»، «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «جام باشگاه‌های کتابخوانی» در کشور انجام شده، کتابخوانی به یک مطالبه جدی در روستاها تبدیل شده است.»
هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورهم اشاره‌ای به وضعیت کتابخانه‌های روستایی کرد و اینکه هم اکنون حدود ۷۸۰ کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد و کتابخانه‌هایی به مراکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند. بعد‌ از سخنان اسماعیل زیارتی، رئیس «مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور» درباره ضرورت ایجاد توسعه در روستاها به کمک فرهنگ، یوسفیان، «مدیر توانمندسازی بازار صندوق کارآفرینی امید کشور» نیز از تفاهمنامه‌ای برای کسب و کارهای روستایی و عشایری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و اینکه برای تحقق آن به چه ضرورت‌هایی نیاز است.
گفتنی است که در پایان این جلسه، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز ضمن تشکر از زحمات نهادهای دیگر در روستاهای کشور گفت:«هماهنگی دستگاه‌های مختلف در فعالیت‌های مربوط به روستا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام خواهد شد. امیدواریم خدمات مؤثرتری به جامعه روستایی ارائه شود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7753/1/589781/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها