#دوز- سوم


همزمان با افزایش شمار افرادی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، امروز خبر رسید که تزریق دوز سوم موسوم به بوستر یا یادآور با اولویت کادر درمان آغاز شده است. صبح امروز محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به ایمنی ناپایدار واکسن کرونا خبر داد از ۲۴ مهرماه تزریق دوز سوم در همه استان‌ها برای کادر درمان آغاز شده است. این خبر کافی بود تا برخی سؤال‌ها درباره دوز سوم در توئیتر مطرح شود؛ از جمله اینکه دوز سوم باید چه واکسنی باشد؟ بوستر تا چه حد ایمنی را افزایش می‌دهد؟  برخی مخالفان واکسیناسیون هم این خبر را دستاویز ادامه مخالف‌خوانی‌های خود کردند. در واکنش برخی کاربران توئیتر، ضمن یادآوری به تزریق دوز سوم در کشورهای دیگر، به واکسن‌هایی که پیش از کرونا نیز دوز یادآور داشتند، اشاره کردند. بخشی از نظرات را با هم می‌خوانیم:
  تزریق دوز سوم واکسن کرونا در مشهد آغاز شد. مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تزریق دوز یادآور یا مرحله سوم واکسن کرونا برای مدافعان سلامت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی آغاز شد.
 حتماً باید ۶ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن گذشته باشد تا واکسن یادآور تزریق شود. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داده به‌علت اینکه از واکسیناسیون کادر درمان مدت زمان زیادی گذشته و با توجه به محیط‌های پرخطر این افراد طبق دستورالعمل وزارت بهداشت دوز یادآور دریافت خواهند کرد.
 واکسن‌هایی که در سال‌های اول زندگیمون تزریق کردیم هم دوز یادآور داشتن،کزاز رو هم هر 10 سال باید تزریق کرد.
 دیروز صبح دوز یادآور واکسن آسترازنکا زدم و از دیشب بدن درد و سردرد شدید دارم.
 حجم روزانه واردات واکسن به کشور به قدریه که می‌تونن دریافت دوز‌هاى یادآور رو هم بزنن.
 تمام مخالفان واکسن میگن ما نمی‌دونیم در آینده چی میشه، یعنی چیزی را رد می‌کنید که نمی‌دونید چند سال دیگه آیا عوارض دارد یا ندارد، در ضمن تمام واکسن‌های دوران کودکی یادآور دارد، بعضی حتی بیشتر از 3 بار.
 در نوزادی از هنگام تولد تا 6 سالگی 5 بار واکسن خوراکی فلج اطفال مصرف میشه، الان وقتی واکسن کرونا بعد 6 ماه که سطح آنتی بادی کاهش پیدا می‌کنه و نیاز به دوز یادآور هست مشکلش چیه؟؟
 چرا اونایی که برکت زدن فعلاً نباید برای دوز یادآور مراجعه کنن؟
 احتمالاً با این فرمون بریم جلو، هر شش ماه باید تزریق دوز یادآور داشته باشیم.
 بر اساس نتایج اولیه یک مطالعه در امریکا که دیروز منتشر شده، افرادی که واکسن جانسون اند جانسون کووید ۱۹ دریافت کرده‌اند بهتر است دوز تقویت کننده (بوستر) را از واکسن‌های mRNA مثل مدرنا یا فایزر دریافت کنند.
 دوزسوم، یادآور نیست، جزو مراحل واجب واکسیناسیون اولیه است.
 با تجربه سه مرتبه ابتلا به کرونا و به عنوان یک پرستار بخش ویژه کرونا، در صورت ابتلا یا واکسن زدن ، فقط سه تا شش ماه ایمنی از کرونا ایجاد می‌کنند و تزریق دوز یادآور برای ایجاد مصونیت قطعاً ضروری است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/2/589585/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها