در دومین روز رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1400 انجام شد

رونمایی و آزمایش موفق تجهیزات جدیدهوایی


گروه سیاسی/  دیروز دومین روز رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 در کویر مرکزی ایران برگزار شد. این رزمایش روز سه‌شنبه با اعلام رمز یا رسول الله(ص) با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری در منطقه کویر مرکزی آغاز شده بود.
به گزارش ایسنا، دیروز در جریان این رزمایش سامانه‌های پدافند هوایی بومی «جوشن و خاتم» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند. به گفته امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور سامانه‌های خاتم و جوشن برای اولین بار در این رزمایش مورد تست عملیاتی قرار گرفتند.
همچنین رادار بومی«قدس» نیروی هوافضای سپاه نیز برای نخستین بار در این رزمایش عملیاتی شد. این رادار قابلیت رصد اهداف در برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۹۰ هزار پا را دارد. دیگر اتفاق این رزمایش عملیات موفقت‌آمیز سامانه‌های پدافندی «صیاد» نیروی هوافضا سپاه و «تلاش» نیروی پدافند هوایی ارتش در انهدام اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را در ارتفاع متوسط بود.  همچنین سامانه‌های پدافندی «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش و «دزفول» نیروی هوافضای سپاه، با موفقیت اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را منهدم کردند. این اهداف شامل موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش می‌شدند. به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور، دفاع مستحکم و چندلایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ است که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.  خبرگزاری «تسنیم» در گزارشی سامانه پدافند هوایی موشکی برد کوتاه دزفول را نمونه ایرانی سامانه روسی تور-ام-۱ معرفی کرد و «افزایش تعداد هدف قابل درگیری همزمان با توجه به پیشرفت‌های فنی کشور در زمینه رادار و پردازش» را به عنوان برتری این سامانه نسبت به سامانه مشابه روسی دانست.
سرلشکر سلامی: به سامانه‌های بسیار مدرن و پیشرفته دست پیدا کرده‌ایم
به گزارش سپاه نیوز، فرمانده کل سپاه در حاشیه این رزمایش با تأکید بر اینکه به سامانه‌های بسیار مدرن و پیشرفته در لبه‌های فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده‌ایم، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و سیستم‌های بسیار مدرن در مقابل پیشرفته‌ترین قدرت‌های عالم، دفاع خواهند کرد. سلامی تأکید کرد: ما امروز با دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه در عرصه دفاع هوایی در مقابل قدرت‌های پیشرفته هوایی روبه‌رو هستیم.
فرمانده کل سپاه ادامه داد: آنچه که در این رزمایش انجام شد و ما دیدیم، یک نمایه مدرن و پیشرفته از تمام جنبه‌های پدافند هوایی در مقابل سناریوی غیرقابل پیش‌بینی است. وی گفت: به فضل الهی تمام اهدافی که وارد منطقه شدند با اولین شلیک توسط سامانه‌ها مورد هدف قرار گرفتند. دلیل آن این است که نیروی هوافضای سپاه و پدافند هوایی ارتش به سامانه‌های بسیار مدرن و پیشرفته در لبه‌های فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده‌اند.
حاجی زاده: سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه در سراسر کشور مستقر هستند
همچنین سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه رزمایش پدافند هوایی را جوانان دهه شصتی و هفتادی اداره کردند گفت: دفاع هوایی در کشورمان با وجود قرارگاه مشترک پدافند هوایی، مشترک است و سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه در مناطق سراسر کشور مستقر هستند که تمام آنها در یک شبکه تحت کنترل و فرماندهی برادران ارتش است و زیرمجموعه‌های آن به صورت مشترک است و کار به صورت ترکیبی انجام می‌شود. وی افزود: ۱۵ سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانه‌های راداری، فرماندهی و کنترل و سامانه‌های موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، درحالی که امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم. سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: در این رزمایش ما برای اولین بار بمب‌های بالدار دورایستا که از هواپیما رها می‌شوند را استفاده کردیم و آن را رهگیری کردیم و به سامانه‌های پدافندی واگذار کردیم.
پاسخ دندان‌شکنی به هرگونه تهدید می‌دهیم
سردار سرتیپ پاسدار رضا شبان، فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه نیز با اشاره به استفاده از مراکز کنترل و فرماندهی هوشمند در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت برای نخستین‌بار، گفت: با استفاده از تولیدات بومی می‌توانیم به هرگونه تجاوز به مرزهای پرگهر ایران اسلامی پاسخی دندان‌شکن بدهیم.
سردار شبان در تشریح دیگر اقدامات جدید پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهم، استفاده از سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است که در این رزمایش برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت و در مقابله با تهدیدات همه‌جانبه و پرحجم به‌عنوان یک دستیار و تصمیم‌یار بسیار قوی، کمک حال رزمندگان پدافند هوایی در اداره و مدیریت صحیح و بموقع مقابله با تهدیدات است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/1/589125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها