هنرمندان در فضای مجازی


صفحه مجازی هنرمندان این روزها پر شده از خبرهای جوایز بین‌المللی و افتخاراتی که در دنیا کسب کرده‌اند. ویشکا آسایش، اصغر فرهادی و پوریا رحیمی سام از جمله هنرمندانی هستند که جوایز آنها در فستیوال‌های بین‌المللی فیلم خبرساز شده است. از سویی بزرگداشت حافظ شیرازی شاعر بلندآوازه دوره کلاسیک ایران هم از جمله پست‌های مهم فضای مجازی اهالی فرهنگ وهنر بوده است.

شفیعی کدکنی ادیب، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه با انتشار کلیپی شاعرانه بخشی از درسگفتارهای خود را که درباره حافظ صحبت کرده و در کتاب «این کیمیای هستی» به چاپ رسانده منتشر کرده است. او نوشته است: «وظیفه هنرمند خلق و آفرینش هرچه بیشتر احتمالات است. ویتگنشتاین گفت: «در جست‌و‌جوی معنی مباش، در جست‌و‌جوی کاربرد باش.» به جای اینکه در جست‌و‌جوی معنی شعر حافظ باشیم، بایستی در جست‌وجوی کاربرد شعرش باشیم. حوزه «معنی» چیز بسیار محدودی است در صورتی که حوزه «یعنی» (کاربرد) بسیار وسیع است. حافظ ذهن انسان را نمی‌خواند بلکه او مجموعه احتمالات را آنچنان فراهم می‌کند که با زندگی و اندیشه‌های هر انسانی همخوانی دارد.
با اطمینان می‌توان گفت که هیچ ملتی، شاعری از نوع حافظ ندارد. حافظ ما در فرهنگ بشری بی‌مانند است؛ شاعری که شعر فارسی او را زاهدان و عارفان در قنوت نماز به جای ادعیه و آیات عربی بخوانند و در عین حال زندیقان هر دوره‌ای شعر او را آیینه اندیشه‌های خود بدانند و از نظر «پیر خطا‌پوش» حافظ که بر قلم صنع چنان اعتراض خطرناکی کرده است شادمان باشند و در زندگی روزانه، مردم ما، دیوانش را در کنار قرآن مجید، سر سفره عقد و هفت‌سین سال نو قرار دهند و با آن فال بگیرند و استخاره کنند، چنین شاعری در جغرافیای کره زمین و در تاریخ بشریت منحصر به‌فرد است و همانند ندارد.»
ویشکا آسایش بازیگر سینما که این روزها به خاطر بازی‌اش در فیلم گورکن به کارگردانی کاظم ملایی از جشنواره فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس جایزه گرفته است در صفحه خود با انتشار عکسی از خود و کارگردان این فیلم از کاظم ملایی تشکر کرده است. او نوشته است: «کاظم ملایی عزیز، یکی از بهترین کارگردان‌هایی که تا الان باهاش کار کردم. دیروز که خبر جایزه گرفتنم را شنیدم آنقدر ذوق‌زده شده بودم که یادم رفت اسمی از تو بیاورم و جایزه گرفتنت را در همان جشنواره تبریک بگویم و اینکه می‌خواهم دوباره تأکید کنم و بگویم که من بدون سختگیری‌ها و راهنمایی‌ها و صبر و تحملت محال بود از پس این نقش بربیایم.»
یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر با انتشار تصویری از کتاب سفر درونی رومن رولان سطوری از این کتاب را آورده است: «برای پیرمرد خوش‌حافظه‌ای چون من که در سفر دور و درازش هوش روشن‌یاب و نگاه تیزبین خود را از دست نداده، میدان روزهای دیرین به اندازه کافی فراخ است. برای آن کس که دیدن می‌داند، هر دقیقه‌ای که از آن درست بهره گیرد، جوهر هم آنچه بود و هم آنچه خواهد بود در خود دارد. و...»
پوریا رحیمی سام بازیگر سینما با انتشار عکسی از فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری از نمایش این فیلم در فستیوال بین‌المللی فیلم سائوپائولو برزیل خبر داده است. او در ادامه نوشته است: «چهل و پنجمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم سائوپائولو که مهمترین جشنواره امریکای لاتین محسوب می‌شود، امسال از ۲۹ مهر تا ۱۲ آبان در برزیل برگزار می‌شود و فیلم «زالاوا» به تهیه‌کنندگی سمیرا و روح‌الله برادری در بخش رقابتی «کارگردان‌های جدید» حضور خواهد یافت.» همچنین با اعلام رسمی آثار منتخب بین‌الملل، کوتاه و مستند در کنفرانس خبری هشتمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم دهوک که از تاریخ ۲۰ تا ۲۷ آبان در کردستان عراق برگزار می‌شود، «زالاوا» در بخش مسابقه فیلم‌های کردی این رویداد سینمایی به نمایش درمی‌آید.

اصغر فرهادی در صفحه اینستاگرمش از پیشتازی «قهرمان» در نامزدی جوایز آسیا پاسیفیک خبر داده و نوشته: «این فیلم با نامزدی امیر جدیدی در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ در چهار رشته اصلى جوایز آسیاپاسیفیک نامزد شد. با اعلام نامزدهای چهاردهمین دوره جوایز آسیاپاسیفیک، «قهرمان» پیشتاز دریافت جوایز در این دوره از Asia Pacific Screen Awards شد. به نقل از ددلاین، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در کنار فیلم «ماشینم را بران» به کارگردانی ریوسوکه، بیشترین تعداد نامزدی را در این دوره از جوایز آسیاپاسیفیک کسب کرده‌اند.
«قهرمان» نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم (اصغر فرهادی و الکساندر ماله‌گی)، بهترین کارگردان (اصغر فرهادی)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (امیر جدیدی) است.
برندگان این جوایز در تاریخ یازدهم نوامبر (بیستم آبان ماه) اعلام خواهند شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/16/589118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها