زلزله همان«هیچ» را هم از مردم اندیکا گرفته است


ایران زمین - سنگ روی سنگ گذاشته‌اند و با چوب و پوشال و کیسه و نایلون، روی آن سقف ساخته‌اند و اسمش شده است خانه؛ زلزله‌های پی‌در‌پی اخیر، محرومیت زاگرس‌نشینان خاموش و بی‌صدای اندیکا را فریاد کرده است. حالا همه می‌دانند آن سنگچین‌ها که پناهگاه روستاییان و عشایر اندیکا در برابر بادهای سرد پاییز و سوز زمستان بود، دیگر نیست.
اندیکا این روزها روی نوار زلزله قرار گرفته؛ تنها از ۱۵ تا ۱۹ مهرماه سال‌جاری وقوع ۱۰ زمین‌لرزه بین دو تا پنج ریشتری در قلعه خواجه شهرستان اندیکا به ثبت رسیده و در همین زمان نیز ۶ زمین‌لرزه در منطقه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری با فاصله ۴۶ کیلومتری تا قلعه خواجه رخ داد.
خبرنگار مهر، در گزارش میدانی خود می‌نویسد: خنکای هوای پاییز باعث شده بود تا اهالی طبق عادت همیشگی پتوهای خود را روی تخت‌های فنری گذاشته و سفره خواب را بیرون از خانه پهن کنند و همین امر هم باعث شده بود تا زلزله آسیب جانی نداشته باشد؛ اصلاً قابل پیش‌بینی نیست اگر فقط ۲۰ روز دیرتر این زلزله‌ها رخ می‌داد چه بلایی سر مردمی می‌آمد که کنار چراغ‌نفتی‌های خود و زیر سقف‌هایی از جنس کاهگل آرمیده‌اند.
هرچند بسیاری از مردم در راه برگشت از ییلاق خود (چهارمحال و بختیاری) به سمت اندیکا هستند ولی دلهره از دست رفتن خانه‌هایشان و ترس از بروز زلزله‌های دوباره آن هم در فصل سرد، آنها را دچار غمی مضاعف کرده است.
چادرهای ارسالی به مناطق زلزله‌زده مناسب آب و هوای آن بخصوص زمان بارش باران و برف نیست و با وجود خانواده‌های پرجمعیت، ظرفیت چادرها تنها چهار نفره است.
گلالک، گل سفید و درب سوسن سرخاب که ۸۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان اندیکا و ۲۵۰ کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارند و روستاهای بخش چلو جزو روستاهایی هستند که بنا به اعلام اهالی بیشترین آسیب را دیده‌اند.
برخی اهالی روستاهای مختلف نیز از انجام نشدن بررسی و نرسیدن کمک‌های مورد نیاز گلایه دارند؛ البته یکی از مهم‌ترین دلیل این اعتراض‌ها فاصله زیاد بین روستاها و طی شدن زمان بسیار برای رسیدن به هر روستاست.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه شهرستان اندیکا در مجموع ۵۰ هزار نفر جمعیت و ۶۰۰ روستا دارد، بیان می‌کند: اندیکا شهرستان پهناوری است که روستاهای آن پراکنده و با فاصله زیاد نسبت به هم  و دارای راه‌های مواصلاتی صعب‌العبور هستند؛ بعضی از روستاها نیز راه دسترسی ندارند و سکونتگاه‌هایی که مردم برای خودشان ساخته‌اند نیز ناایمن و بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی نیست.
فاضل عبیات با اشاره به اینکه تنها دو شهر این شهرستان جمعیت زیر ۲۰ هزار نفری دارند، ادامه می‌دهد: چنین جمعیتی به این معناست که بافت شهرهای اندیکا نیز روستایی است؛ شهرستان اندیکا جزو شهرستان‌های محروم کشور و در سال‌های گذشته نیز جزو لیست ۳۱ شهرستان کم برخوردار ارزیابی شده کشور قرار گرفت.
صادق شاهوار‌پور مسئول بسیج دانشجویی استان خوزستان هم که به همراه جمعی از نیروهای جهادی در شهرستان زلزله زده اندیکا حضور داشته مشاهدات میدانی خود از روستاهای زلزله زده این منطقه را چنین توصیف می‌کند:
اندیکا بیش از سه ساعت با اهواز فاصله دارد، با توجه به پراکندگی عجیب این شهرستان، فاصله روستاهای آسیب دیده از زلزله با مرکز این شهر حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و نیم است.
امدادرسانی به روستاهای زلزله زده با دو چالش جدی مواجه است، چالش اول روستاهایی که در ارتفاعات قرار دارند و هیچ راه دسترسی به آنها وجود ندارد برای مثال روستای بنه شیرمحمد در کنار جاده قرار دارد ولی چون منازل روستایی به‌صورت پراکنده تا نوک کوه ساخته شده‌اند و هیچ راه ماشین‌رو و پیاده رویی وجود ندارد در رسیدگی به این روستا پس از زلزله غفلت شده است، چالش دوم روستاهای دورافتاده است که به‌دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ای با خودروی معمولی امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، اگر می‌خواهید از تمام مناطق زلزله زده بازدید کنید حتماً از خودروی شاسی دار یا سایپای محلی استفاده کنید.
خسارات زلزله اخیر غالباً در بخش چلو شهرستان اندیکا است. مردم این بخش زندگی عشایری دارند و نیمی از سال در خوزستان و نیم دیگر در چهارمحال و بختیاری ساکن هستند، به‌دلیل کوچ رو بودن اهالی این منطقه و بی‌توجهی به محرومیت آنها در سال‌های گذشته، حتی اگر زلزله‌ای در کار نبود از دیدن شرایط وخیم زندگی ساکنان روستاهای این بخش شرمنده می‌شدید.
اما روستاهای زلزله زده اندیکا چه نیازمندی‌ای دارند؟ بنابر مشاهدات میدانی در ابتدای کار باید به میزان مورد نیاز چادر به منطقه ارسال شود خصوصاً چادرهای برزنتی که قابلیت استفاده در سرما را دارند، برخی لوازم خانگی اهالی منطقه مانند یخچال و کولر و... بر اثر زلزله آسیب دیده است که مردم محروم این منطقه توان تعویض یا تعمیر آن را ندارند، چنانچه برخی لوازم ابتدایی مانند پلیت و سیمان فراهم شود مردم برای تعمیر آغل گوسفندان خود اقدام می‌کنند، از طرفی سرما نزدیک است و برخی منازل سنگ چین شده کاملاً فروریخته‌اند و برخی ترک برداشته‌اند در هر دو صورت این منازل قابل سکونت نیستند لذا باید طرحی سبک، مقاوم و با مدت زمان اجرای کوتاه برای آنها
اجرا شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/12/589086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها