توسعه اقتصاد دیجیتالی با یکپارچه سازی اطلاعات ملی


شاهین طبری
کارشناس فناوری اطلاعات
ارائه طرح یکپارچه‌سازی اطلاعات داده‌ها و اطلاعات ملی به‌ مجلس و قانونی کردن آن اقدام صحیحی است و می‌تواند فرصت‌های خوبی را ایجاد کند. تعامل‌پذیری دستگاه‌ها و یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی می‌تواند مقبولیت شفافیت را در کشور به ارمغان آورد و مانع تقلب‌ها و سوء‌استفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها شود. جزیره‌ای بودن اطلاعات، عدم شفافیت و سرچشمه فساد خواهد بود.
به‌عنوان مثال وقتی یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی صورت گیرد، دیگر فرد کلاهبرداری امکان فروش یک ملک را به چندین نفر ندارد، چرا که در حوزه املاک و مستغلات به‌دلیل یکپارپگی اطلاعات همه چیز شفاف است. مشخص است که صاحب ملک چه کسی است. حتی این ملک از گذشته تاکنون به چه کسانی فروخته شده و یا حتی چه کسانی در آن ساکن بوده‌اند. آیا این افراد مالیات خود را در زمینه این ملک پرداخته‌اند یا خیر و...  .
با یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی ایجاد کسب و کارهای جدید نیز از سوی فعالان بخش خصوصی با سهولت بیشتر امکانپذیر می‌شود. وقتی اطلاعات ملی در یکجا تجمیع شوند و بخش خصوصی با رعایت نکات امنیتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد، می‌تواند کسب و کارهای جدیدی شکل داده و به شهروندان خدمات ارائه دهد این در حالی است که با جزیره‌ای بودن اطلاعات و نبود شفافیت کسب و کارهای جدیدی که به مردم کمک کند تا خدمات بهتری را دریافت کنند، شکل نمی‌گیرد.
متأسفانه تاکنون دستگاه‌ها در یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی مقاومت کرده‌اند و علت آن نیز این است که دستگاه‌ها دیتاها را مایملک خود می‌دانند و فکر می‌کنند این دیتاها و اطلاعات توانمندی آن سازمان است این در حالی است که اطلاعات ملی با بودجه عمومی کشور تولید شده و مالکیت آن در اختیار آن نهاد و سازمان نیست، بلکه به دولت و مردم اختصاص دارد.
به‌ علت تفکر غلط دستگاه‌ها در اینکه آنها مالک اطلاعات ملی هستند موجب شده حتی به‌ جای اینکه بخش خصوصی را در ارائه خدمات به‌ شهروندان با در اختیار گذاشتن اطلاعات دخیل کنند، خود نیز وارد حوزه کسب و کارها شده‌اند و رقیب بخش خصوصی محسوب می‌شوند. به‌عبارتی حتی در ورود به کسب و کارهای نوپا با بخش خصوصی رقابت می‌کنند؛ به‌عنوان مثال تأمین اجتماعی و بیمه سلامت با اینکه در تعامل‌پذیری و یکپارچه‌سازی داده‌ها قدم برداشته‌اند اما خود نیز در کسب و کارهای نوپا ورود کرده‌اند در حالی که این اقدام و رقابت آنها با کسب و کارهای نوین بخش خصوصی نه به نفع سازمان است و نه می‌تواند پاسخگوی درمانی شهروندان باشد.
در تمام دنیا هم این‌گونه است که با یکپارچه‌سازی، خدمات بهتر و شفافی به شهروندان ارائه می‌شود و حتی موجب شد کسب و کارهای آنلاین هم شکل گرفته و در ارائه خدمات بهتر به شهروندان موفق عمل کنند. با ورود بخش خصوصی است که حتی دولت می‌تواند هرگونه خدماتی را به شهروندان ارائه دهد. کسب و کار آنلاینی که با یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی شکل می‌گیرد اجازه می‌دهد شهروندان خدمات بهتری دریافت کنند. قانونی شدن یکچارچه‌سازی اطلاعات ملی تمامش حسن است و ما را به اقتصاد دیجیتالی نزدیک می‌کند. الفبای اقتصاد دیجیتال این است که سازمان‌ها با یکدیگر تعامل دیجیتالی داشته باشند. در واقع زیرساخت‌ها و ارکان باید دیجیتالی باشد و سرویس‌ها به‌ وجود آید تا کم کم کسب و کارها به‌ وجود آیند و به مخاطب ایرانی ارائه شوند و حتی کسب و کار آنلاین ما بتواند توسعه یافته و در منطقه و حتی بین‌المللی محصولش را ارائه دهد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/11/589083/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها