ساخت تلفن همراه با نمایشگر نشکن


صهبا ملک-  یکی از مشکلات گوشی‌های هوشمند، احتمال شکستن نمایشگر آنها با هر ضربه یا افتادن بر زمین است. حالا دانشمندان تلاش دارند تا با الهام از صدف نرم تنان، ماده‌ای برای تولید شیشه نشکن ایجاد کنند که درآینده، جزء لاینفک صفحه نمایش گوشی‌هایی با استحکام بالا باشند.
دانشمندان دانشگاه مک گیل نوع جدیدی از شیشه را با الهام از پوسته نرم تنان تولید کرده‌اند که بسیار قوی‌تر و سخت‌تر است و در عین حال شفافیت خود را نیز حفظ کرده است. درواقع راز این قدرت، لایه داخلی و رنگین کمانی پوسته‌ای است که نرم تن در آن قراردارد. ساختار میکروسکوپی این ماده که به‌عنوان مادر مروارید شناخته می‌شود، شبیه آجرکاری است و در ترکیب آن، کربنات کلسیم محکم با پلیمرهای زیستی نرم و الاستیک در هم آمیخته شده‌اند. این ساختار نه تنها قدرت را بهبود می‌بخشد بلکه از انتشار ترک‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.
محققان مک گیل پیش از این هم برای تولید شیشه‌های نشکن تلاش‌هایی داشته و برای این کار از لیزر استفاده کردند که این کار باعث بهبود استحکام آن شد اما شیشه نهایی، دیگر شفافیت لازم را نداشت. اما در کار مطالعاتی جدید، تیم سازنده از ترکیبی از ورقه‌های شیشه‌ای و اکریلیک استفاده کردند. برای اطمینان از شفافیت مواد، محققان ضریب شکست اکریلیک را طوری تنظیم کردند که با شیشه مطابقت داشته باشد و نتیجه نهایی، یک ماده بسیار قوی‌تر و سخت‌تر از شیشه معمولی شد که هنوز شفافیت خود را دارد.
محققان می‌گویند: مواد جدید ما نه تنها 3برابر قوی‌تر از شیشه معمولی است بلکه بیش از 5برابر مقاوم‌تر در برابر شکست است. این تیم می‌گوید که این روش باید مقیاس پذیر باشد و مواد به دست آمده می‌تواند برای ساخت نمایشگرهای قوی‌تر برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها مفید باشد. در کارهای آینده محققان قصد دارند راه‌هایی را برای تغییر رنگ، رسانایی و سایر خواص مواد، مورد بررسی قرار دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/11/589081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها