قاره سبز در آستانه فصلی سرد


بنفشه غلامی/ در حالی که بادهای خزان وزیدن گرفته است، جهش ناگهانی بهای گاز، نگرانی مردم قاره سبز را از در پیش بودن زمستانی سردتر از همیشه دو چندان کرده است.
به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، دیروز، چهارشنبه بهای گاز در اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ این اتحادیه از هزار و 900 دلار بابت هر هزار متر مکعب فراتر رفت و سیاستمداران اروپا را به وحشتی کم سابقه افکند. هرچند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر کدام خود مسئول تأمین انرژی مورد نیاز خود هستند اما در روزهای اخیر برخی اعضا، کمیسیون اتحادیه اروپا را تحت فشاری فزاینده قرار داده‌اند تا فکری به حال تأمین انرژی کل قاره کند. از همین رو اتحادیه اروپا بنا دارد در نشست هفته آتی خود در بروکسل، مسائل جهانی را که این اتحادیه در ماه‌های اخیر درگیر آنها بوده است، رها کند و تنها به مسأله تأمین انرژی در اروپا بپردازد تا شاید راهکاری جدید برای این مشکل قدیمی که امسال بسیار سخت‌تر از قبل شده است، بیابد.
چرایی افزایش ناگهانی قیمت‌ها
در حالی که بسیاری معتقدند عامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت انرژی و به طور خاص گاز در اروپا شیوع ویروس کرونا است، برخی دیگر روسیه را متهم می‌کنند که با هدف راه‌اندازی خط لوله نورد استریم 2 به تعهدات شرکت گاز پروم برای تأمین انرژی اروپا پایبند نبوده و همین باعث جهش قیمت‌ها در اروپا شده است. اما «پولیتیکو» معتقد است، طیفی از عوامل بوده است که باعث شده از آغاز پاییز امسال بهای انرژی در اروپا روندی افزایشی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به افزایش تقاضای جهانی برای انرژی و کمبود گاز طبیعی اشاره کرد. به گزارش «آسوشیتدپرس»، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان که دوران صدارتش رو به پایان است نیز این اتهامات را رد و اعلام کرده، اروپا قراردادهای کافی نبسته است. از همین رو تصور می‌شود نشست هفته آینده اتحادیه اروپا که با هدف تأمین انرژی برگزار می‌شود، تبدیل به نشستی پر چالش شود. روسیه نیز این اتهامات به «گازپروم» غول گازی دولتی این کشور را که یک سوم گاز اروپا را تأمین می‌کند، رد کرده است. در همین ارتباط «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز چند روز پیش در برنامه «هارد تاک» شبکه خبری «بی بی‌سی» در سخنانی تمامی این ادعاها را رد و تأکید کرد: «گازپروم روسیه خواهان همکاری مشترک با اروپا برای تأمین انرژی قاره سبز است و از همین رو در حال پمپاژ گاز است.» اما «بلومبرگ»، در تحلیلی معتقد است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که در سال‌های اخیر چالش‌های بسیاری با اروپا داشته، کسی نیست که از این فرصت براحتی چشم بپوشد. او که اروپا را در این وضعیت دیده، قصد دارد اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا دست به تغییراتی در بهای گاز بزند و علاوه بر آن اروپا را متقاعد کند که هر چه زودتر به فکر کشیدن خط لوله گازی نورد استریم 2 باشد و بیش از این با قراردادی که در این زمینه روسیه با آلمان بسته است، مخالفت نکند. البته او آنقدر باهوش هست که بداند حتی با توسل به گاز نیز نمی‌تواند تغییراتی گسترده در سیاست‌های اروپا نسبت به روسیه ایجاد کند یا بحران موجود در روابط دو طرف را کاهش دهد اما می‌خواهد از این طریق قراردادهای گازی خود با اروپا را تحکیم بخشد.
راهکار چیست
اروپایی‌ها در نشست هفته آینده در حالی در بروکسل به شور می‌نشینند که راهکارهای زیادی پیش روی آنها نیست. به گزارش «آسوشیتدپرس» یکی از راهکارهای اروپا برای تأمین انرژی خود استفاده از انرژی‌های حاصل از آلاینده‌ها است. اما از آنجا که اروپا پیشتاز مبارزه با انرژی‌های آلاینده و حرکت در مسیر انرژی‌های پاک است، در تلاش است به استفاده از این دست انرژی‌ها روی نیاورد. اما برخی سیاستمداران اروپایی معتقدند می‌توانند با تهیه کوپن‌هایی برای خانواده‌های کم بضاعت این نوع انرژی را که ارزان هم هست، در اختیار خانواده‌های کم بضاعت قرار دهند تا بخشی از انرژی از این طریق تأمین شده و با افزایش مالیات‌ها برای دیگر اقشار اقدام به تأمین انرژی برای آنان کنند. به اعتقاد آنها با افزایش مالیات بدون نقض قوانین یا تعهدات محیط زیستی انرژی لازم تأمین خواهد شد. این در حالی است که در کنار افزایش سه برابری بهای گاز طبیعی، بهای نفت و زغال سنگ نیز افزایشی قابل توجه را نشان می‌دهد.
به نوشته «پولیتیکو» وخامت اوضاع زمانی بیشتر احساس خواهد شد که به هشدارهای تحلیلگران انرژی نگاه کنیم که برآورد کرده‌اند بهای گاز تا زمستان و حتی بهار آینده همچنان افزایش خواهد یافت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/4/589049/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها