دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان:

برای تغییر مرزها مذاکره نکرده و نخواهیم کرد


دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان، شایعات مطرح شده درباره توافق باکو و ایروان برای تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای ایران را رد و اعلام کرد: ارمنستان هیچ وقت درباره کریدور چیزی مطرح نکرده، نمی‌‌کند و نخواهد کرد و نسبت به کریدور هیچ وقت مذاکره‌ای نکرده‌ایم.
«آرمن گریگوریان» در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به اینکه جنگ اخیر قره باغ تأثیر بزرگی در منطقه داشته و راهی برای حضور تروریست‌ها و نیروهای مسلح برخی کشورها در منطقه ایجاد کرد، حضور اینها را زمینه ساز ناامنی در منطقه دانست.
او درباره انسداد راه‌ها و مسیرهای اقتصادی در منطقه با اشاره به اینکه در بیانیه آتش‌بس و سایر اسناد سیاسی اشاره‌ای به این مسیرها نشده است، اظهار کرد: برخلاف این امر، طرف آذربایجانی چندین بار اعلام کرده که موضوعی درباره این کریدور مطرح شده است. می‌خواهم تأکید کنم که ارمنستان هیچ وقت درباره کریدور چیزی مطرح نکرده، نمی‌‌کند و نخواهد کرد و نسبت به کریدور هیچ وقت مذاکره‌ای نکرده و نخواهد کرد. دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با تأکید بر اینکه این سیاست، بارها از سوی ارمنستان تأکید و اعلام شده است، درباره اظهارات الهام علی اف رئیس‌جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه اگر لازم باشد گذرگاه را با جنگ و زور می‌گیریم، گفت: علی اف سعی می‌کند حرف‌هایی بزند که خارج از چارچوب موضوع مذاکرات است.  این امر هیچ وقت به توسعه مذاکرات کمکی نمی‌کند و تأثیر مثبتی نخواهد داشت.
گریگوریان اضافه کرد: درباره اظهارات علی اف هم باید بگویم که نیروهای مسلح ارمنستان آماده دفاع از تمامیت ارضی کشور و امنیت کشور هستند. ارمنستان اجازه نخواهد داد که در منطقه تغییرات مرزی انجام شود.
در این مورد می‌توانم به‌طور واضح بگویم که در این باره اجماع بین‌المللی وجود دارد. دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان درباره برخی شایعات مبنی بر احتمال توافق بر سر تبادل خاک میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان یا ایجاد کریدور در شمال یا جنوب ارمنستان برای آذربایجان، تأکید کرد: این موارد شایعه‌ای بیش نیستند و شایعات ساختگی و جعلی هستند.
او با تأکید بر اینکه حکومت جمهوری ارمنستان هیچ وقت درباره خاک و حق حاکمیت ارمنستان مذاکراتی انجام نداده است، گفت: ما درباره حق حاکمیت و خاک متعلق به ارمنستان هیچ مذاکراتی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت.
 او با بیان اینکه وقتی که آذربایجان درباره داشتن کریدوری شبیه به این کریدور لاچین در خاک ارمنستان (زنگزور) صحبت می‌کند و چنین آرزویی دارد، برخلاف توافق‌هایی است که درباره کریدور لاچین انجام شده است، اظهار کرد: نخجوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است.
اگر آذربایجان قصد دارد که این کریدور را مشابه هم قلمداد کند، در واقع مثل این است که قره باغ را بخشی از خاک ارمنستان به رسمیت می‌شناسد.
گرگوریان بار دیگر شایعات مربوط به تبادل خاک میان ارمنستان و آذربایجان را رد کرد و با بیان اینکه درباره «گشودن راه‌ها و مسیرها» مذاکراتی در جریان است، تصریح کرد: موضوع بازکردن مسیرها هم در بیانیه 9 نوامبر درباره آتش‌بس وجود دارد و هم در سند مذاکرات سه جانبه مسکو در تاریخ ژانویه 2021 گنجانده شده است.
براساس این دو سند، ارمنستان هم می‌تواند از خاک آذربایجان جهت دسترسی به آسیای مرکزی و روسیه استفاده کند. یعنی ما می‌توانیم از امکانات و زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی آذربایجان جهت دسترسی و اتصال به آسیای مرکزی و روسیه استفاده کنیم. آذربایجان نیز می‌تواند از طریق خاک ارمنستان با نخجوان ارتباط داشته باشد.
او با بیان اینکه ارمنستان درپی اتصال به جلفای ایران از طریق نخجوان است و سپس از جلفا به خلیج فارس و بندر چابهار است، درباره برخی مشکلات در مسیر تزانزیتی بین ایران و ارمنستان نیز گفت: حکومت ارمنستان بسرعت کار و تلاش می‌کند که تا آخر سال میلادی جاده «تاتو» تکمیل شود و بنظر من این مشکل کوتاه مدت است.
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت: برنامه ما این است که پس از اجرای این پروژه، به بندر چابهار وصل شویم و جنوب ارمنستان به هاب ترانزیتی تبدیل شود.
بعد از این پروژه، فرصت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران فراهم خواهد شد.
در حال حاضر حجم تبادلات تجاری در حد چند صد میلیون دلار است، اما ما انتظار داریم که این حجم از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/3/589043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها