وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد

مأموریت دولت مردمی در راستای تفکر دینی و گفتمان انقلاب است


گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه دوره جدید شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه این شورا، شورایی فراقوه‌ای است گفت: «در دوره جدید فعالیت این شورا تلاش می‌کنیم از آن به عنوان یک فرصت و ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور بهره ببریم.»
در حوزه فرهنگی درگیر یک جنگ تمام عیار هستیم
آن‌طور که در بخشی از گزارش روابط عمومی وزارت ارشاد آمده، محمدمهدی اسماعیلی صبح دیروز در هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی (نخستین جلسه دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی کشور) تأکید کرد: «شورای فرهنگ عمومی کشور امکان مهمی است که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سیاست این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت، بهره گرفتن از تمامی ظرفیت‌های آن است. تلاش می‌کنیم در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور به جایگاه واقعی خود دست یابد، زیرا این شورا یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید نقش مهم خود که قانون به آن واگذار کرده را به خوبی پیش ببرد.» رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: «در این شورا با مسائل و مشکلات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم و مأموریت دولت مردمی در راستای تفکر دینی و گفتمان انقلاب است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. باید بتوانیم بخشی از دغدغه‌های فرهنگی کشور را حل کنیم. در گام دوم انقلاب هستیم و به واسطه همفکری و همگرایی، اکثریت نظام هم متحدالفکر در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و باید برای مسائل کشور درمان بیابیم و شورای فرهنگ عمومی کشور با یک سند راهبردی روشن و برنامه کامل زمانبندی شده مسائل را بررسی و بخشی از آنها را در مصوبات شورا به قانون تبدیل کند.» اسماعیلی گفت: «همه ما منتقد برخی مسائل وضعیت فرهنگی کشور هستیم و این نگرانی و دغدغه لازم است تا در آینده کارهای جدی انجام دهیم. بنابراین باید در تحلیل محیطی دقیق‌تر باشیم. در حوزه فرهنگی درگیر یک جنگ تمام عیار فرهنگی با تمامی ابعاد در حوزه رسانه، حوزه فرهنگ عامه و... هستیم و امروز بسیاری از شبکه‌های رسانه‌های خارجی هدفشان بر تغییر سبک زندگی است.» وی ادامه داد: «در کنار ضعف‌هایی که وجود داشته، نقاط قوتی‌ هم داریم، اینکه جامعه با همه مشکلات بعد از ۴۳ سال همچنان انسجام خود را حفظ کرده و به عنوان یک جامعه بالغ و قوی توفیقات زیادی حاصل کرده است. نباید دچار سیاه نمایی و نباید دچار خودشیفتگی شویم؛ باید واقع‌بینانه با مشکلات مواجه شویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «در حوزه فرهنگ عمومی وظیفه هدایتگری داریم. تعریف حاکمیت کمک به سعادت مردم در دنیا و آخرت است و بخش مهمی از آن این است که به اصلاح رویه‌ها کمک کنیم. در شورای فرهنگ عمومی کشور به سمت تحکیم پایه‌های دینی حرکت کنیم و موانع آن را برداریم؛ البته نه با روش‌های قهری.» گفتنی است که در این جلسه که با سخنرانی اعضای شورای فرهنگ عمومی کشورنیز همراه بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اهدای لوحی از خدمات و زحمات سیدمحمدرضا موالی‌زاده دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیر و تشکر کرد.
حافظ بخشی از هویت ملی مان است
بنابر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز گرامیداشت حافظ در مراسمی به همین منظور نیز شرکت کرد و گفت: «حافظ در شعر و ادبیات فارسی یکی از قله‌های فتح‌ناشدنی و از جمله بزرگ‌ترین مفاخر تاریخی کشور ما است. وقتی در مورد حافظ صحبت می‌کنیم تنها از یک شخصیت ادبی و یک شاعر چیره‌دست سخن نمی‌گوییم، بلکه از بخشی از هویت ملی‌مان سخن به میان می‌آوریم. اسماعیلی ادامه داد: «دیوان حافظ امروز در کنار قرآن کریم و دیگر کتب ادعیه، جای ثابتی را در منازل ایرانیان به خود اختصاص داده است. مردم به حافظ به عنوان لسان الغیب نگاه می‌کنند. او شخصیتی است که مردم در حل مشکلات و مسائلشان و زمانی که دچار تردید هستند به دیوانش تفأل می‌زنند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «هر خانواده و فرد ایرانی حکایت‌های زیادی را از تعاملاتش با دیوان حافظ دارد. این نشان می‌دهد که امروز حافظ تبدیل به بخشی از حافظه تاریخی ما ایرانیان شده است. وقتی از حافظ صحبت می‌کنیم در حقیقت به او به عنوان نمادی از نمادهای هویت ملی ایرانی توجه می‌کنیم. با این حال هنوز هم «حافظ» ابعاد ناشناخته‌ای دارد که نیازمند پژوهش و تحقیق است. بزرگان ادب این سرزمین تا امروز تلاش‌های زیادی را در این حوزه داشته‌اند.» وی ادامه داد: «شایسته است که ادبا، بزرگان و حافظ شناسان ما تلاش کنند تا ابعاد جدیدی از این هنر ماندگار حافظ که در قالب اشعاری زیبا برای همیشه در تاریخ ادبیات ما ثبت و ضبط شده است را رمزگشایی و بازنمایی کنند و امیدواریم محافل علمی و ادبی ما همچون گذشته مشحون از برکات این شاعر و غزلسرای گرانقدر باشد.» این مراسم به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به مناسبت بیستم مهر، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی در فضای مجازی برگزار شد که در آن افزون بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، کاووس حسن لی استاد ادبیات دانشگاه شیراز، حسن انوری چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی، بهاءالدین خرمشاهی مترجم و حافظ پژوه، محمد بقایی ماکان نویسنده، مترجم و استاد ادبیات فارسی و سید نجمی حسن زیدی دانشیار دانشکده دولتی آموزشی کراچی پاکستان نیز سخنرانی کردند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/1/588957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها